Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mus stannar över natten????

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-27 10:36

Har en logitech trådlös optisk mus som stannat över natten. Har använt den bra länge utan problem. Funkade senast igår och datorn har stått på hela natten.......

Har gjort följande, fsck, kört cocktail, installerat om dom senaste drivisarna från logitech. Tog bort först det som fanns med avinstalleraren som följer med installeraren. Den senaste är sen 14 Mars och det var den som var installerad innan också.
Vad händer? Musen funkar ända tills skrivbordet ritats upp. Jag kan alltså röra pekaren med den trådlösa musen under uppstarten. Så fort den ritat upp skrivbordet dör den.........fattar ingenting.
Har inte installerat några program över natten, vad jag vet :). Och den funkade senast vid 24 tiden inatt eller något sådant.

Logitechs controllcenter (i systeminställningarna) visar både mottagaren och musen. Systemet ser alltså musen. Jag kan ställa in musen och allt men inte göra något med den. Eftersom den funkar ända tills den ritat upp skrivbordet kan det ju inte vara fel på musen..........

Någon som har någon idé vad som hänt över natten? Vad göra? Hur får jag fart på den igen??

Martin

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-27 10:49

Det kan inte vara fel på musen? Batterifel? Uppladdningsfel? Jag hade liknande problem tidigare med en Logitech-mus (dock med sladd) och problemet avhjälptes av att jag helt sonika kopplade bort musen och satte dit den igen. Då körde den igång. Det var ett rätt bökigt förfarande, men efter att installerat om drivrutinerna (de senaste från Logitechs hemsida) gick det bra. Kanske kan USB-overdrive funka?

• Oregistrerad
  • 2003-03-27 11:00

Batterifel är det nog inte då controllcentern visar hur batteriet ser ut. Det är fullt ser det ut som. Kan ju testa att byta ändå. Det är inte uppladdningsbart alltså, det är bytbara batterier.
Hur kan det vara fel på musen när jag kan röra pekaren ända fram tills datorn ritat upp skrivbordet? Kan det vara det ändå? Förstår inte hur faktiskt. Om den varit stendöd hela tiden hade jag trott det. Om det infraröda under musen inte ändrats när jag rör musen hade det också varit det. Men kan det verkligen vara det när den beter sig som nu??

har testat att rycka ur den och stoppa i den. Det underliga är ju att den visas i systeminställningarn. Alltså själva musen, inte bara mottagren. Och att den funkade igår kväll när jag lämnade datorn och var död på morgonen.........

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-27 11:04

Och du har inte kopplat in några andra USB-prylar? Ibland kan det bli konflikter mellan olika saker. Har du testat att byta USB-port? Eller att koppla bort alla andra inkopplade prylar?

• Oregistrerad
  • 2003-03-27 11:10

Nej har inte testat att slänga ur allt annat. inte heller att byta port. Har inte installerat något som helst sen igår om inte systemet gör något själv över natten?
Fattar inte hur det kan uppstå en konflikt över natten..........

Men får väl dra ur allt och stoppa in det igen så får jag se.

Har du provat att skapa en ny användare och se om musen funkar under denna? Isåfall kan du ju få reda på om det är ett inställningsfel eller något annat..

• Medlem
  • 2003-03-27 18:49

Jag har fyra USB-grejer inkopplade. Om jag kopplar in en femte måste jag ofta flytta runt den mellan olika kontakter i hubben, för att få det att funka. Jag tror att strömmen tar slut, och det verkar spela roll i vilken ordning saker sitter. Testa det ifall du har flera andra saker inkopplade.

• Oregistrerad
  • 2003-03-27 23:01

får väl testa att rycka ur allt och ändra ordningar. Fattar fortfarande inte hur det kan ändra sig över natten, men men........

• Medlem
  • 2003-03-28 00:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martino
får väl testa att rycka ur allt och ändra ordningar. Fattar fortfarande inte hur det kan ändra sig över natten, men men........

Det låter som att du tror att datorer beter sig rationellt. Det gör de inte.

• Oregistrerad
  • 2003-03-28 07:03

Njae, det tror jag väl inte och har inte påstått. Det vet jag att dom inte gör. Däremot så är det väl trotts allt så att dom flesta problemen är att användaren gör något. Installerar nytt program, installerar någon underlig drivis, testar någon ny pryttel osv osv.
Systemet får väl inte så ofta fnatt utan någon som helst provokation. Med undantag av hårdvarufel då, som väl inte heller det uppstår så ofta helt utan provokation om det är inte är fel från början.

Däremot tror jag väl inte att datorer stoppar in extra usb pryttlar av sig själva :).
Jag tror inte heller att dom installerar nya program själva som kan krocka med varandra.
Jag tror inte heller att dom flyttar runt USB kontakter av sig själva.

Men uppenbarligen har min gjort något av det.............

Det var väl lite av min undran, vad gör systemet över natten egentligen?? Vad jag vet så gör den lite av det som cocktail gör och det ska ju inte att något lägger av, antar jag.

• Avstängd
  • 2003-03-28 08:18

"Musen stannar över natten"

Grattis, första gången detta hände mig var på det glada 80-talet. Hon hette Ingela och det var väldigt trevligt.

1
Bevaka tråden