Hej!
OSX har ju en del olika sätt att formatera hårddisken på. Finns ju så pass kraftigt att den skriver över med ettor och nollor 35 gånger! Men detta skulle ta 11h på min iBook och så länge orkar jag inte vänta. Så nu undrar jag hur pass säkra de olika formateringsalternativen är. Det finns ju följande alternativ:
* Radera inte data:
Det här går snabbt och ger den lägsta graden av säkerhet. Det raderar bara informationen som används för att komma åt filerna, medan data i filerna förblir desamma. Många vanliga program för dataräddning kan återskapa filerna.
* Skriv över med nollor:
Det här går snabbt och ger god säkerhet. Det raderar informationen som används för att komma åt filerna och skriver nollor över filerna en gång.
* 7-passradering:
Det här alternativet tar 7 gånger så lång tid som "Skriv över med nollor" och uppfyller USA´s försvarsdepartements standard 5220-22 M för säker radering av magnetiska medier. Det raderar informationen som används för att komma åt filerna och skriver över filerna 7 gånger.
* 35-passradering:
Det här alternativet tar 35 gånger så lång tid som "Skriv över med nollor" och är säkrast. Det raderar informationen som används för att komma åt filerna och skriver nollor över filerna 35 gånger.
Jag har valt "Skriv över med nollor" på min iBook. Räcker detta eller kan någon ändå återskapa filer om datorn skulle tappas bort eller bli stulen? För 7-passraderingen verkar ta en jävla tid.
*