Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta från SATA till SSD på nya macbook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-30 23:41

Hej,

Som rubriken lyder, ifall man köper en ny macbook med sata kan man enkelt
byta till ssd efteråt? Eller måste man ha en ssd version utav macbooken från början?

Tack på förhand!

Det går alldeles utmärkt att byta till SSD i efterhand ifall du skulle känna för detta. SATA är SATA.

En följdfråga. Upptar de samma utrymme i Macbook eller kan man använda båda samtidigt?

Man byter helt enkelt ut den ena enheten mot den andra. De upptar lika stort utrymme.

Man kan inte ha båda i samtidigt, så länge man inte begagnar sig av speciallösningar som går ut på att man tar bort CD/DVD-läsaren och ersätter denna med den gamla hårddisken.

Kolla exempelvis här: MCE OptiBay Hard Drive for MacBook Pro, MacBook and PowerBook G4

Bara för att jag inte hittar en liknande tråd för den nya MacBook Alu så ställer jag frågan här. Gäller garanti fortfarande när man själv bytit hårddisk på den nya till en vill säga Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT 8MB 500GB.?

Är garantin kvar om man byter till 4Gb DDR3 minnen?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-01 23:15

Ja garantin är kvar på dom delar du inte bytt ut. Apple lämnar självklart inte garanti på tredjeparts komponenter. Men går logiken eller optiska enheten, under garantitiden, så täcker apple det.

Ursprungligen av nllub:

Ja garantin är kvar på dom delar du inte bytt ut. Apple lämnar självklart inte garanti på tredjeparts komponenter. Men går logiken eller optiska enheten, under garantitiden, så täcker apple det.

Okej, så om jag byter hårddisk och minnen.

Så kraschar exempelvis något av dem, då täcker inte garantin?

Men om jag bytt till nya minnen och ny hårddisk och bara logiken kraschar, då är garantin kvar ändå, fast än jag öppnat den stora undersidan?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-04 23:12
Ursprungligen av JoakimJohansson:

Okej, så om jag byter hårddisk och minnen.

Så kraschar exempelvis något av dem, då täcker inte garantin?

Men om jag bytt till nya minnen och ny hårddisk och bara logiken kraschar, då är garantin kvar ändå, fast än jag öppnat den stora undersidan?

Du har hajat rätt. Företaget som sålde hårddisken eller minneskorten ska ge garanti på dom i fall dom går sönder.

EDIT: Sen kan jag tycka att det är ganska galet att dom tillåter användare att öppna upp hela Bottom case för att byta minneskort, vet man inte vad man gör och känner till hur statisk elektricitet och laddning i övrigt fungerar så kan det gå riktigt illa. Får verkligen hoppas att folk i alla fall drar ut magsafekontakten när dom ska byta minnen.
Det här borde finnas vi var mans hem! Kjell & Company - 38324 - Antistatarmband med kabel

Ja på en MacBook får en användare byta minnen, hårddisk och batteri utan att påverka garantin på resten av datorn, så länge som du inte har sönder något dvs.

/Adam

1
Bevaka tråden