(Vill slänga den 2 GB stora Media-mappen nu! Alltså slutgiltigt exportera filmen..)
Originalmaterial:
.mov, Photo - JPEG
15 bilder/sekund
320x240
Datatakt: 300 Kb/s
Nu har jag exporterat filmen ur iMovie (iMovie -> Quicktime Movie) som Animation, vilket tydligen är ett lämpligt s.k. transfer-format. Valde upplösning och fps som i originalmaterialet och kvalitén verkar bli den samma, texterna från iMovie ser visserligen ganska slitna ut i denna upplösning.
Kan detta format spelas på datorer i allmänhet utan krångel?
Denna fil, 670 MB stor, blir perfekt att bränna på CD. Kanske som VCD så att den kan spelas på DVD och samtidigt lagras i full kvalité?
Eftersom jag gärna vill ha en mindre version också försöker jag medelst komprimering i Quicktime sänka även datatakten till ursprungsmaterialets. Genom att välja Best Quality "MPEG4 - Video" och sätta datatakten till 300 kb/s erhåller jag en fil på 104 MB, med överraskande liten kvalitetsförlust och en datatakt på 427.
Men varför blir inte datatakten 300?
Vad är "key-frame-limit" och hur påverkar den kvalité och storlek?
Om jag vill ha en ännu mindre fil, runt 30 MB, med maximal kvalité, tips på format/inställningar?
(Om man sätter datatakten till 150 kb/s blir videon mer märkbart oskarp medan filstorleken bara sjunker till 77 MB)