Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie export

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har redigerat en fin liten film i iMovie och vill nu exportera den så att jag med maximal kvalitet kan bränna den som en SVCD.

Jag har provat att välja "Export To QuickTime" med "Full Quality DV" men märker efter exporteringen att mina nogranna justeringar av volym på olika ställen inte följer med.

Vad är det för fel? Ska jag välja att exportera till något annat format?

Ciryon

Är det 3an av iMovie du har?
I så fall, lot's and lot's av problem...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Är det 3an av iMovie du har?
I så fall, lot's and lot's av problem...

Japps, trean.. varför skulle det vara problem?

Ciryon

• Medlem
  • Borås
  • 2003-03-28 17:20

Testa att exportera till Motion JPEG A. Brukar funka bra för mig...

• Medlem
  • 2003-03-31 13:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av jaysee
Testa att exportera till Motion JPEG A. Brukar funka bra för mig...

Kan man bränna det som SVCD?

Är inte SVCD MPEG2 precis som DVD? Borde du inte kunna exportera det Som en "fullformat okomprrimerad .MOV" och gå vidare från det.

• Medlem
  • 2003-03-31 16:26

Det verkar som om man inte kan exportera film på en G3:a? Står att man måste ha Altivec stöd! Kanske lika bra att installera iMovie2 i väntan på en bättre maskin!

Tyvärr verkar 3an dras med en massa problem. Krascher, konstigheter efter export, problem med extra ljudspår, etc.
Detta är ett axplock av de problem jag råkat utför. Väntar med spänning på uppdatering...

• Medlem
  • Borås
  • 2003-04-01 10:15

Min tanke med JPEG Motion A var att sen köra den filen genom ffmpeg och på så sätt får en SVCD. Ursäkta om jag var otydlig...

• Oregistrerad
  • 2003-11-29 19:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag har redigerat en fin liten film i iMovie och vill nu exportera den så att jag med maximal kvalitet kan bränna den som en SVCD.

Kanske är det just detta jag vill göra?

Jag har följande:

•en 5 minuter lång film färdigredigerad i iMovie
•en cd-brännare
•en cd-skiva
•en dvd-spelare

Är det möjligt att spela den filmen via cd-skiva i dvd-spelaren & är det vad SVCD handlar om?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jonny R
Är det möjligt att spela den filmen via cd-skiva i dvd-spelaren & är det vad SVCD handlar om?

Det stämmer alldeles utmärkt. Om man har Toast 6 så är det väldigt enkelt då Toast konverterar filmen till rätt format (om filmen är i annat format än vad som krävs)

Din DVD-spelare måste självklart ha stöd för Video-CD's för att det ska fungera.

• Oregistrerad
  • 2003-12-01 21:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Om man har Toast 6 så är det väldigt enkelt då Toast konverterar filmen till rätt format (om filmen är i annat format än vad som krävs)

Kvalitén på råmaterialtet var usel, filmat med en digital stillbildskamera. iMovie var dock tvunget att konvertera dessa .mov-filer till dv-format varför en filmsnutt på 1,3 Mb blev 16,3 Mb stor. Onödigt men ofrånkomligt?

Om jag sparar projektet genom Quicktime som en "fristående film" (alltså med full kvalité) blir filstorleken 1666 Mb. För att få plats på skivan måste den ju reduceras till 700 Mb.

Att försöka reducera filstorleken då man exporterar via Quicktime tycker jag är svårt, vill ju konvertera tillbaka till ursprunglig kvalité men det slutar alltid med att den blir sämre.
(Om jag exporterar genom iMovie blir ljud och bild av någon anledning inte synkat.. )

Fixar Toast bara filformatet, inte filstorleken?

Så vitt jag vet, jag har bara testat en gång, så anpassar Toast inte filstorleken till CD-utrymme.

Problemet med bild och ljud-synk beror troligen på att en del av ljudspåren är inspelade i olika bit-djup, det är den vanligaste orsaken till bild- och ljud-synk problem i iMovie.

Det verkar som om du får offra lite kvalité trots allt för att få med hela filmen på en Video-CD.

• Oregistrerad
  • 2003-12-04 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Det verkar som om du får offra lite kvalité trots allt för att få med hela filmen på en Video-CD.

Men om jag hade kunnat redigera med materialet i originalkvalité hade storleken inte varit ett problem!
Och det är den redan bristfälliga kvalitén jag vill "komprimera tillbaka" till:

.mov, Photo - JPEG
15 bilder/sekund
320x240
Datatakt: 300 Kb/s

att jämföra med
Nuvarande datatakt: 6,5 Mb/s

Ska försöka igen imorrn.. Borde väl funka?
(..men jag kan mycket väl förstå om det inte gör det)

• Oregistrerad
  • 2004-03-20 18:44

(Vill slänga den 2 GB stora Media-mappen nu! Alltså slutgiltigt exportera filmen..)

Originalmaterial:
.mov, Photo - JPEG
15 bilder/sekund
320x240
Datatakt: 300 Kb/s

Nu har jag exporterat filmen ur iMovie (iMovie -> Quicktime Movie) som Animation, vilket tydligen är ett lämpligt s.k. transfer-format. Valde upplösning och fps som i originalmaterialet och kvalitén verkar bli den samma, texterna från iMovie ser visserligen ganska slitna ut i denna upplösning.
Kan detta format spelas på datorer i allmänhet utan krångel?

Denna fil, 670 MB stor, blir perfekt att bränna på CD. Kanske som VCD så att den kan spelas på DVD och samtidigt lagras i full kvalité?

Eftersom jag gärna vill ha en mindre version också försöker jag medelst komprimering i Quicktime sänka även datatakten till ursprungsmaterialets. Genom att välja Best Quality "MPEG4 - Video" och sätta datatakten till 300 kb/s erhåller jag en fil på 104 MB, med överraskande liten kvalitetsförlust och en datatakt på 427.
Men varför blir inte datatakten 300?
Vad är "key-frame-limit" och hur påverkar den kvalité och storlek?

Om jag vill ha en ännu mindre fil, runt 30 MB, med maximal kvalité, tips på format/inställningar?

(Om man sätter datatakten till 150 kb/s blir videon mer märkbart oskarp medan filstorleken bara sjunker till 77 MB)

1
Bevaka tråden