Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man basljudet i Maurizios M5?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla dubetechnofetishister!

Basljudet på M5 från plattan M7 (Maurizio), hur är det producerat?

Har märkt att bla Marcel Dettman har börjat använda det nu igen och vill inte vara sämre, här hemma med min laptop..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-29 00:01

Finns spåret för onlajnlyssning någonstans + vad använder du för utrustning? På så vis kanske man kan knäcka en del av nöten.

https://www.beatport.com/en-US/html/content/label/detail/805/m

Hm, M-5 och M-7 är ju självtitlade och just egna 12:or? Där emot har de släppt ett självtitlat album (länkat ovan) där både M-5 och M-7 finns med och så finns det ju återutgåvan M-Series. Men det finns väl ingen utgåva där M-5 är med på M-7? För det är väl Basic Channel-herrarna du pratar om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-29 08:35

Så här:
http://www.99.se/egen-musik/254616-h-rdvarujam-upplagt-p-youtube.html

Outshapes eminenta video jam. Han har innehållsdeklaration med

Ursprungligen av Dego:

Så här:
http://www.99.se/egen-musik/254616-h-rdvarujam-upplagt-p-youtube.html

Outshapes eminenta video jam. Han har innehållsdeklaration med

Hehe, min basgång gjorde jag på en SH-101, samplade i en MPC och sen körde genom filtret på MS-20.

Mauriziolåten är en all time favorite. Låter det inte som om det är en liten liten envelop som påverkar pitchen också? http://hardwax.com/audio/42/42522/42522_A1.mp3

Finns också att lyssna på hos Hardwax.

Jag tror inte det är några jättekonstigheter, antingen en enkel analogsynt med filtret långt neddraget och utan resonans, eller någon form av fmsynt med något dovt ljud. Resten tror jag mer hänger på produktion och mastring i stort än vilken synt man använder.

Ja precis, det är basic channel-basen jag är ute efter. Dovt men ändå hårt.

Jag sitter med ableton live 7 och använder mest de medföljande effekterna och ett antal vst pluggar (mest reaktor).

Ska testa med nåt filter att dra ned långt och skruva på eqn lite ytterligare..

Fast det är ändå något släpigt och brusigt med basljuden. Kan man tänka sig att det ligger något reverb där också?

Har inte möjlighet att lägga upp ljudexempel nu men sök på basic channel på hardwax som false messiah tipsade om, de har bättre ljudkvalitet än beatport.

Det skulle kunna vara en 808-kagge som körts genom något slags effekt också.

Ju mer man tänker på hur den fantastiska musiken är skapad, desto tokigare blir man;)
Har man tur så kan man ju sampla och efterprocessera lite, så är man rätt nära. Så slipper man uppfinna hjulet en gång till (vilket visserligen kan vara kul på sitt sätt). För vill man åt soundet så är det ju bara att ta och återvinna...

Själv skulle jag egentligen inte vilja veta hur det är gjort:)
Nästan som att be att få receptet på mammas kanelsnäckor, det gör man bara inte.

Mmm...M-serien.

  • Medlem
  • 2008-12-01 10:56

Släpighet och brusighet lär ju vara en del i processande, t.ex. att mosa det hårt på rullband och sedan sampla av det. Misstänker att det är flera steg i ljuddesignprocessen här, inte bara "ställ in ljudet såhär" och kör.

Ursprungligen av jgb:

Släpighet och brusighet lär ju vara en del i processande, t.ex. att mosa det hårt på rullband och sedan sampla av det. Misstänker att det är flera steg i ljuddesignprocessen här, inte bara "ställ in ljudet såhär" och kör.

nej jag har börjat misstänka det

aja jag vrider vidare och lägger upp nåt om jag tycker att jag närmat mig ljudbilden jag vill åt. Tack ändå!

Säger ju inget om vad det egentligen är, men enl folk jag känner som varit i deras studio runt '98 så ska de iaf haft en SCI ProOne, en SCI Studio 440 (!!!), AKG-fjäderreverb och någon hemlig vocoder/fiterbank. Förutom ett flertal bandekon och klassiska Roland-uppsättningen. Hur är det med Moritz och stroken förresten, någon som vet?

(Outshape, det här ämnet måste vi fan ha behandlat många sena kvällar med Henrik!)

Ursprungligen av j antoni:

Säger ju inget om vad det egentligen är, men enl folk jag känner som varit i deras studio runt '98 så ska de iaf haft en SCI ProOne, en SCI Studio 440 (!!!), AKG-fjäderreverb och någon hemlig vocoder/fiterbank. Förutom ett flertal bandekon och klassiska Roland-uppsättningen. Hur är det med Moritz och stroken förresten, någon som vet?

(Outshape, det här ämnet måste vi fan ha behandlat många sena kvällar med Henrik!)

Henrik handlade väl deras fjäderreverb också?
Jag har träffat Basic Channel-folket flera gånger, druckit öl osv men aldrig viljat fråga dem om teknik.
Den där Red Bull Academy-prylen där Moritz von Oswald pratar i två timmar, kan den hjälpa något?
Red Bull Music Academy - Video Archive - Moritz von Oswald

Angående stroken så vet jag att han skall vila under vintern/våren. Ett par vänner och jag skulle boka honom till en fest men han avböjde pga hälsan. Albumet med Moritz von Oswald Trio kommer inte heller släppas efter årsskiftet som planerat, tyvärr. Jag såg fram emot det som fan.

Basic Channel-häng med dig och Henrik, absolut! Så snart som möjligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-02 02:36

Jag tycker det låter som en 909-kick och Resonator

Jag får inte outshapes video att funka, men här är en annan med von Oswald:

moritz

Ursprungligen av false messiah:

Jag får inte outshapes video att funka, men här är en annan med von Oswald:

moritz

Hehe, den videon är en favorit! Jag tycker faktiskt de gjorde en del bra låtar. Nu är det många år sedan jag lyssnade på dem men de hade nån låt där de sjöng nåt om computer für die ganze familie och nån om en stad. De var bra!
Thomas Fehlmann är ju också fantastisk fortfarande. Såg honom senast på Island för en månad sedan.

En hyfsat nytagen bild. Vet dock inte om det är basljudet i M5 han pillar med:

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-02 11:56

m5 är ett mästerverk som varje hushåll måste ha minst 2 ex av (har fö hela serien) ..

jag gjorde en sån låt som hommage till M & co för några år sen som finns på min myspys (way of the lonely pt2)

lyssna själva: MySpace.com - Nihad Tule - - Techno / House / Electronica - www.myspace.com/nihadtule

Ursprungligen av Nihad:

m5 är ett mästerverk som varje hushåll måste ha minst 2 ex av (har fö hela serien) ..

jag gjorde en sån låt som hommage till M & co för några år sen som finns på min myspys (way of the lonely pt2)

lyssna själva: MySpace.com - Nihad Tule - - Techno / House / Electronica - www.myspace.com/nihadtule

jag tycker du fått till basen riktigt bra där!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-03 23:19
Ursprungligen av sodersten:

jag tycker du fått till basen riktigt bra där!

tackar

hehe, vi borde ha en tävling där vi gör M5 så likt som möjligt.. sen mailar outshape bidragen till Moritz, som en krya-på-dig-och-kom-till-sverige-nån-gång.
sen om han orkar kan han utse en vinnare och avslöjja M5ans hemligheter

och om vi orkar. inte vet jag. bara en tanke

(m6 är ju verkligen sjukt likt alla marcell dettmans grejjer btw)

Ursprungligen av krossgrus:

hehe, vi borde ha en tävling där vi gör M5 så likt som möjligt.. sen mailar outshape bidragen till Moritz, som en krya-på-dig-och-kom-till-sverige-nån-gång.
sen om han orkar kan han utse en vinnare och avslöjja M5ans hemligheter

och om vi orkar. inte vet jag. bara en tanke

(m6 är ju verkligen sjukt likt alla marcell dettmans grejjer btw)

nån tysk borde börja sälja M6-kloner som byggsats att löda ihop

1
Bevaka tråden