Hej på er alla.
Tyvärr verkar det som jag har hoppat i galen tunna. Jag beställde comhems 10/50 tjänst, bredband XL kallar dom den. Jag hade tidigare 1/24 tjänsten, vilket gav mej ungefär 15Mbit trådlöst med Airport express (802.11g).
Jag hade för mej att expressen jag hade, var god för 54Mbit/s, så jag tänkte att expressen jag hade nog skulle fixa den högre hastigheten med. Men ICKE!
Jag sitter i ett hemmanätverk (2 x pc + 2 x mac + 1 x Wii), samtliga enheter är 802.11g. Med mitt nya bredband får jag följande hastigheter enligt bredbandskollen:
--Med ComHem BredBand XL 10/50--
Trådlöst = 9Mbit/s uppströms och 16Mbit/s nedströms
Kabel = 9Mbit/s uppströms och 50Mbit/s nedströms
Hastigheten uppströms är helt ok i båda fallen, men nedströms förlorar jag mer än 30 Mbit/s.
Jag förstår att hastigheten ökar om jag köper en express med 802.11n, men då måste alla datorer i mitt nät byta närverkskort, vilket inte går på vår iMac och Wii.
Min fråga lyder, vinner jag inget alls på att endast byta router? I värsta fall får jag väl dra kabel igen, men det känns så retro på nåt sätt.
Snälla hitta ett sätt som åtminstone ger mej några Mbit/s av de som nu bara försvinner ut i luften.