Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fler lösenord på en användare...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Kan man ha två lösenord på en användare? så att brorsan har ett, och jag ett..? (vid inloggning alltså..)

mvh Oliver

• Medlem
  • 2003-03-29 19:40

Nä. Då blir det ju två användare, ju...

njea.. det är det jag vill komma ifrån..

(värt att fråga iaf? )

Man kan ju säga såhär istället..
Jag vill ha två användare med samma hemma mapp..

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-03-29 20:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oliver P
Man kan ju säga såhär istället..
Jag vill ha två användare med samma hemma mapp..

Vad är det för vits med det? Det är väl bara att dela med sig av lösenordet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Vad är det för vits med det? Det är väl bara att dela med sig av lösenordet?

Nej... Jag är en sån som har samma lösenord till _Allt_ ..och vill inte dela med mig av det.

Om ni nu skall köra samma användare varför inte strunta i lösenord när du loggar in.. Eller är de fler som ska använda datorn?

Du kan lösa det genom att duplicera din användare i NetInfo Manage. Och sen ändra nycklarna name och realname men låta allt annat vara... vet inte om man kanske ska ändra några andra värden också. Prova dig fram till vad som funkar bäst

Har ingen aning om det här ställer till problem på något sätt, men det löser iaf ditt "problem"

En annan idé är ju att byta lösenord till något annat - det är inte jätesmart ur säkerhetssynpunkt att ha samma lösenord överallt

Skulle inte sätta alltför mycket på att det fungerar. Om man duplicerar en användare men bara ändrar på name-fältet (realname spelar ingen roll) får man ändå två användare med samma användar-ID. Det gör att hela behörighetssystemet får tuppjuck, så därför måste man ändra även ID-numret. Och vad blir då skillnaden mot för att skapa ett nytt användarkonto direkt? Just det...

Men varför inte bara göra 2 users med samma $home?

De kanske blir tokigt när man börjar ändra inställningar i alla program iof..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Skulle inte sätta alltför mycket på att det fungerar. Om man duplicerar en användare men bara ändrar på name-fältet (realname spelar ingen roll) får man ändå två användare med samma användar-ID. Det gör att hela behörighetssystemet får tuppjuck, så därför måste man ändra även ID-numret. Och vad blir då skillnaden mot för att skapa ett nytt användarkonto direkt? Just det...

Kan mycket väl vara så att du har helt rätt, men vad han vill göra är ju att ha två användarnamn/lösenord som egentligen är samma användare, och eftersom det bara är User ID som identifierar användaren uppnår man ju önskat resultat.

Grejen med att ändra realname också var mer av estetiska skäl.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Men varför inte bara göra 2 users med samma $home?

Problemet där är rättigheterna, man "måste" ha skrivrättigheter i sin hemkatalog och du kan inte ha två användare samtidigt som ägare till en fil/katalog.

Hehe Jo, jag får väl testa mig lite fram i netinfo.. Funkar inte det så skippar jag det

Tack för alla svar,

mvh Oliver

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Ödlund
Kan mycket väl vara så att du har helt rätt, men vad han vill göra är ju att ha två användarnamn/lösenord som egentligen är samma användare, och eftersom det bara är User ID som identifierar användaren uppnår man ju önskat resultat.

Grejen med att ändra realname också var mer av estetiska skäl.

Aha... nu hänger jag med i resonemanget! Ifall man gör så blir det ju mycket riktigt två användarnamn och lösenord till samma konto.

Ang. att ha samma $home till två användare: Det är ju ett annat sätt att angripa det hela, och det kommer att fungera bara fint så länge man sätter behörigheterna rätt. Ett sätt att lösa det hela på är att skapa en separat grupp för båda kontona och ordna så att den gruppen blir den primära för båda (i stället för "staff" som det är nu). Sedan ser man till att gruppen man skapat har skrivbehörighet till den delade hemkatalogen och att umasken ändras från "022" till "002" så att gruppen automatiskt ges skrivbehörighet för nya filer.

Men Anders lösning låter bättre - det borde bli mindre pill med behörigheterna då. Förutsatt att inte Netinfo inte börjar klaga på något...

Eller så sätter du bara något annat lösenord som du kan dela med dig?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-31 11:25

Låter faktiskt inte som en speciellt bra ide. Tycker patrik skulski hade det mest vettiga förslaget om ni verkligen insisterar på att köra samma hemmamapp? Men varför göra det egentligen. MacOS X är ett fleranvändarsystem. Utnyttja det.

/glemme

1
Bevaka tråden