Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Express och AirTunes hackar och lägger av då och då

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-01 16:04
Ursprungligen av henkebarn:

Här är det fortfarande lika jävligt. Piss!! Här har man köpt 2 stycken AirPort Express och en AirPort Extreme och så funkar det inte. Skoj. Men samtidigt har det funkat galant tidigare så det är väl Com hem det handlar om.

Varför fick du nytt modem av Com hem? Var det på grund av detta?

Har du löst ditt problem med airtunes-glapp ännu? Det finns flera forum på nätet där man till slut har löst det hela genom att avinstallera RealPlayer downloader som ligger och stjäl massa bandbredd. Har du Real Player installerat kan det vara värt att kolla upp det.

Jag fick just en massa problem med AirPort Express och en specifik ZyXEL-router, skrev i en egen tråd om det:
http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/256079-zyxel-nbg-460n-airport-express-lirar-tillsammans.html

Jag har min airport express i / i närheten av köket. När jag använder micron eller bärbar telefon kan det bli störning. Det är naturligt eftersom de använder samma frekvensområde. Det blir värre om jag kör full blast på micron.

För min del visste jag att det inte var störningar eftersom det fungerade klockrent med en gammal router. Det visade sig att WPA2-SPK (med AES) som inte fungerade mellan ZyXEL-routern och AirPort Express. Ett byte till WPA-SPK (med TKIP) löste det. Se tråden för mer info.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 12:56

Upplever det här problemet jag med, kommer ställa ned broadcast till 5,5 ikväll istället för 11 som den är på idag. Jag har bytt kanal men det hjälpte inte, däremot har jag inte kollat så kanalen var ledig.

Däremot har jag felsökt lite och visst, jag har real downloads (jävla skitprogram) som skall bort, däremot så hacken i musiken (trådlös macbook till airport extreme där jag har en express trådlöst med optisk koppling till stereon) är när iPhonen går ut på nätet... har jag expressen inkopplad så störs även en del av internettrafiken ut och det går väääääldigt segt och många sidor hittas inte.
Jag hade tidigare expressen som repeater men har nu satt den i klientläge så att den enbart tar emot trådlöst nät för att inte skicka det vidare utan bara spela musik, det hjälpte inte heller.

Tankar och idéer?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-11 14:40
Ursprungligen av Trineo:

Upplever det här problemet jag med, kommer ställa ned broadcast till 5,5 ikväll istället för 11 som den är på idag. Jag har bytt kanal men det hjälpte inte, däremot har jag inte kollat så kanalen var ledig.

Däremot har jag felsökt lite och visst, jag har real downloads (jävla skitprogram) som skall bort, däremot så hacken i musiken (trådlös macbook till airport extreme där jag har en express trådlöst med optisk koppling till stereon) är när iPhonen går ut på nätet... har jag expressen inkopplad så störs även en del av internettrafiken ut och det går väääääldigt segt och många sidor hittas inte.
Jag hade tidigare expressen som repeater men har nu satt den i klientläge så att den enbart tar emot trådlöst nät för att inte skicka det vidare utan bara spela musik, det hjälpte inte heller.

Tankar och idéer?

Du skriver att det hackar när du går ut med iphonen. Kan inte det ha att göra med att den kör trådlöst på G medan dina övriga nätverkskomponenter kör på N? När du kopplar upp iphonen kommer hela nätet "nedgraderas" från N till G eftersom det inte klarar av att köra på både N och G samtidigt. Men det kanske är det du reglerar med broadcasten? Har inte full koll på det här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 14:56

Där har du en poäng, nätet nedgraderas ju till G istället för N som det kör med till alla andra pryttlar... men den borde ju klara av det utan att bryta musiken, väl?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-11 15:33
Ursprungligen av Trineo:

Där har du en poäng, nätet nedgraderas ju till G istället för N som det kör med till alla andra pryttlar... men den borde ju klara av det utan att bryta musiken, väl?

Ja rent prestandamässigt, i teorin, klarar G av streaming av musik. Jag streamar själv trådlöst från min Macmini över en Belkin-router (som båda har G-nätverk) till en airport express. Men det kanske kan vara "droppen" om det är något annat (okänt) som också påverkar hastigheten i ditt nätverk? Jag hade en massa strul med hackande tills jag avinstallerade Real player downloader. Sen dess fungerar det felfritt. Synd att det inte avhjälpte dina problem.

Ursprungligen av Trineo:

Där har du en poäng, nätet nedgraderas ju till G istället för N som det kör med till alla andra pryttlar... men den borde ju klara av det utan att bryta musiken, väl?

Ja, G ska definitivt räcka för att strömma musik, så strular det är det något annat som är fel.

Vill inte att denna tråd ska bli glömd. Detta måste lösas. Det är inte OK att problemet ignoreras av apple

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-07 11:48
Ursprungligen av Patric08:

Vill inte att denna tråd ska bli glömd. Detta måste lösas. Det är inte OK att problemet ignoreras av apple

Nej jag håller med. Men jag har ingen lösning och ingen anna heller verkar det som så vad ska vi göra? Nu har det börjat hacka för mig igen. Jag var lycklig användare i några veckor, efter att ha avinstallerat realplayer downloader, utan hackande men nu strular det igen.

Jag har en kvasiteori.
Min setup hemma ser ut som följande: Jag har bredbandsbolaget 100mbit, till den routern som kom med abonnemanget har jag kopplat en Airport express (802.11.g) med ethernet.
I ett närliggande rum har jag ytterligare en Airport express (802.11.g) som är ansluten till samma nätverk. Detta har hackat mycket. Jag provade att ta en av airportarna och skapade ett nytt nätverk med den utan internet, bara för att testa steaming, det funkade bra under de timmar jag testade. Idag gick mitt internet ner och då funkade streaming bra med. Kan det vara så att mitt internet tar upp så mkt bandbredd i airporten (för det är 100 mbit) att en 802.11.g inte klarar båda?
Hur många har samma problem? Finns det folk som har samma problem med musik som endast använder en airport? och även finns det de som har lägre internethastighet som upplever samma problem? Nånstans sitter flaskhalsen. Var??

Ursprungligen av Patric08:

Jag har en kvasiteori.
Min setup hemma ser ut som följande: Jag har bredbandsbolaget 100mbit, till den routern som kom med abonnemanget har jag kopplat en Airport express (802.11.g) med ethernet.
I ett närliggande rum har jag ytterligare en Airport express (802.11.g) som är ansluten till samma nätverk. Detta har hackat mycket. Jag provade att ta en av airportarna och skapade ett nytt nätverk med den utan internet, bara för att testa steaming, det funkade bra under de timmar jag testade. Idag gick mitt internet ner och då funkade streaming bra med. Kan det vara så att mitt internet tar upp så mkt bandbredd i airporten (för det är 100 mbit) att en 802.11.g inte klarar båda?
Hur många har samma problem? Finns det folk som har samma problem med musik som endast använder en airport? och även finns det de som har lägre internethastighet som upplever samma problem? Nånstans sitter flaskhalsen. Var??

Jag tror inte att en airport extreme kan hantera 100megabit från WAN porten (internet alltså) det brukar inte hemmaroutrar göra.

Frågan var om den ström av info (internet, musik etc) som skickas från airporten påverkas av musiken. Kan airporten hantera att både skicka musiken korrekt och all internettraffik, eller hoppar det runt då bandbredden är nådd? Lite likt om cpu skulle stå på 100% så allokeras processkraft åt lite olika håll. Har jag ställt frågan tydligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 13:08

Nej, det borde inte vara problemet då jag kör med en Extreme + Express på mitt BBB 100mbit.

Och rent tekniskt så får inte routern mer att göra bara för att det är en snabbare lina.

men alla är väl överens om att den finns en flaskhals? Har alla som har problemet parkopplat två airports eller finns det de som har problemet vid användandet av endast en airport express?

Jag har samma problem med en TC & Airport Express.

Kan dock tilläggas att jag ej hade problem med detta i början men det började sen.
Har även märkt att ljudet "pausar" när jag surfar. slutar jag så funkar det bättre.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-12 11:26

Är det någon som vet om Airfoil/Airtunes streamar direkt från datorns trådlösa till Airport Express'en även om man har en Airport Extreme med i mixen?

Ni som har problem, vad händer om ni kopplar datorn med fiber till routern, stänger av Airport helt och hållet, och låter datorn streama via routern till Express'en? Skillnad?

Jag har precis samma problem. Nätverket dippar med 2 min mellanrum när jag kopplar upp mig mot någon trådlöst enhet. Väldigt irriterande. Hoppas att det kommer någon lösning på problemet snart.

Om man orkar kan man testa att skaffa en riktigt billig, alt. begagnad 11g-router som man enbart har för AirPort Express, så sinkar det inte ner 11n-nätet för datorerna.

Sen jag övergav min nya, men dysfunktionella ZyXEL-router och skaffade en D-Link 655 har jag haft noll problem med mitt trådlösa nät. Så det verkar som att vissa routrar lirar bättre med Mac än andra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-04 01:07

Kan bara tillägga att jag har samma problem fast jag kör airtunes via en ATV. Hade inte problem i början men nu på sistone hackar det hela tiden! När jag scannar efter mottagningen på mitt nätverk (med airradar) så får jag att den bara är ca 40%. Ligger felet där?
Någon som vet om räckvidden är sämre på en TC än en AP extreme?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-06 17:50

En bra artikel i ämnet

Jag har samma problem som ni andra. Har en Airport Extreme och tre airportextreme för musik. Nedanstående artikel gav mig en del svar på mina frågor. När jag kör spotify från min bärbara hackar det inte särskilt ofta. Men när jag kör Itunes på min bärbara och spelar musik från en externdisk som är ansluten direkt till min airport extreme blir det problem. Det verkar inte helt ologiskt när man tänker efter. Data skall väl från externdisken trådlöst till min laptop, sen trådlöst tillbaks till airport extreme och vidare till airport express om jag förstog det hela rätt. En annan påverkansfaktor som jag tror tyckte mig märka i min gamla lägenhet var att när jag lagt min airport express precis bakom en stor aktiv subbas så hackade det ordentligt, men att det minskade när jag flyttade expressen en meter bort.

Varför hackar min trådlösa musik? - MacWorld

Lycka till...

Jag ändrade nyligen i mitt nätverk hemma så jag har en router för 11n (för våra bärbara) och en annan router för 11g (för iPhones och AirPort Express) och det verkar som att följande uppställning inte fungerar så bra, för rätt fort blir det fördröjning mellan mina datorhögtalare och min AirPort Express:

bärbar Mac -> trådöst -> 11n router -> kabel -> 11g router -> trådlöst -> AirPort Express

I alla fall verkar inte AirFoil kunna få det att hålla synken, ska testa med iTunes också.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-07 08:27
Ursprungligen av Adrian B:

Jag ändrade nyligen i mitt nätverk hemma så jag har en router för 11n (för våra bärbara) och en annan router för 11g (för iPhones och AirPort Express) och det verkar som att följande uppställning inte fungerar så bra, för rätt fort blir det fördröjning mellan mina datorhögtalare och min AirPort Express:

bärbar Mac -> trådöst -> 11n router -> kabel -> 11g router -> trådlöst -> AirPort Express

I alla fall verkar inte AirFoil kunna få det att hålla synken, ska testa med iTunes också.

Du kan inte ha två routrar på samma nät. Men du kanske använder den andra routern som brygga?

Jag har länkat ihop min AirPort Extreme 11n med min Airport Express 11g med WDS. Det funkar perfekt både trådlöst och trådat. Inga fördröjnigar i airtunes och inga störningar från andra nätverk. WDS-länk är nog det bästa sättet att knyta ihop en Airport router med en Airport Express.

Ursprungligen av Macus:

Du kan inte ha två routrar på samma nät. Men du kanske använder den andra routern som brygga?

Sant, men nej, inte som brygga, däremot som accesspunkt. 11n-routern är den är själva routern i mitt nät med DHCP osv. 11g-routern är inställd att fungera som en vanlig accesspunkt istället.

Ursprungligen av Macus:

Jag har länkat ihop min AirPort Extreme 11n med min Airport Express 11g med WDS. Det funkar perfekt både trådlöst och trådat. Inga fördröjnigar i airtunes och inga störningar från andra nätverk. WDS-länk är nog det bästa sättet att knyta ihop en Airport router med en Airport Express.

Ja, men WDS fungerar tyvärr bara mellan Apples produkter, så min AirPort Express kan inte fungera som WDS för min D-link-router.

Men även om den kunde vara WDS så vill jag ha två separata nät av prestandaskäl. Jag vill att alla produkter som har 11g ska vara på ett eget nät eftersom de annars drar ner prestandan i ett 11n-nät till 11g-nivå. Därav två routrar och två trådlösa nät (eller en router och en accesspunkt för att vara korrekt).

(Sidonotering: Har man Apples senaste AirPort Extreme kan den faktiskt skapa två separata nät från en och samma router, då kör den 11n på 5 GHz och 11g på 2,4 GHz.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-07 10:34
Ursprungligen av Adrian B:

Sant, men nej, inte som brygga, däremot som accesspunkt. 11n-routern är den är själva routern i mitt nät med DHCP osv. 11g-routern är inställd att fungera som en vanlig accesspunkt istället.

Ja, men WDS fungerar tyvärr bara mellan Apples produkter, så min AirPort Express kan inte fungera som WDS för min D-link-router.

Men även om den kunde vara WDS så vill jag ha två separata nät av prestandaskäl. Jag vill att alla produkter som har 11g ska vara på ett eget nät eftersom de annars drar ner prestandan i ett 11n-nät till 11g-nivå. Därav två routrar och två trådlösa nät (eller en router och en accesspunkt för att vara korrekt).

(Sidonotering: Har man Apples senaste AirPort Extreme kan den faktiskt skapa två separata nät från en och samma router, då kör den 11n på 5 GHz och 11g på 2,4 GHz.)

En accesspunkt är samtidigt en brygga om du har den kopplad mellan en router och en dator eller ett trådat nät med WDS.

Min AppleTV använder n-hastighet mot min AirPort Extreme samtidigt som jag har g-utrustning inkopplad på samma nät. Hastigheten påverkas inte om man har installerat den senaste firmwaren i AirPort Extreme. Fördelen att ha allt på samma nät är att alla når alla.

Ska man använda Apples unika lösningar så är det en fördel om man håller sig till Apples produkter, är min erfarenhet.

Ursprungligen av Macus:

En accesspunkt är samtidigt en brygga om du har den kopplad mellan en router och en dator eller ett trådat nät med WDS.

Ja, det har du nog rätt i. Vad jag menade var bara att min 11g-router var inställd som accesspunkt (istället för router) och skapade ett eget separat trådlöst nät och inte förstärkte mitt 11n-nät med WDS.

Ursprungligen av Macus:

Min AppleTV använder n-hastighet mot min AirPort Extreme samtidigt som jag har g-utrustning inkopplad på samma nät. Hastigheten påverkas inte om man har installerat den senaste firmwaren i AirPort Extreme.

Bara om du har den nya typen av AirPort Extreme som klarar av att sända på två band samtidigt (2,4 GHz och 5 GHz). Annars så kommer en 11g-produkt att sänka hastigheten på ett 11n/g-nät, och enligt vad jag läst så får även 11g-produkten sämre hastighet än om det varit ett rent 11g-nät.

Detta är samma problematik som att köpa 11b-produkter på ett 11g-nät, då försämras 11g-nätet för alla så fort en 11b-produkt ansluts.

Såhär skriver Computerworld (min markering):

But the best feature of Apple's new base station by far is simultaneous dual-band support. Until now, any speed gained by using the faster 802.11n standard evaporated if you connected devices running the older -- and more widely supported -- 802.11g protocol. That's because older base stations could only deliver the fastest connection speed that the slowest device on the network could support. For instance, if you had three computers with "n" wireless support and an iPhone that connected using 802.11g (the iPhone doesn't support 802.11n yet), then all clients connected to that network would operate at "g" speeds. That's fine for general Web browsing, but not so hot for large file transfers.

That's no longer an issue. The latest base station -- and the more expensive Time Capsule -- can simultaneously broadcast in the 2.5-GHz and 5-GHz frequencies, with clients automatically connecting to the fastest available signal. This is a big step forward for anyone looking to squeeze every bit of wireless performance out of a mixed-device environment.

Ursprungligen av Macus:

Fördelen att ha allt på samma nät är att alla når alla.

Alla kan nå alla även på mitt nät, förstår inte hur du menar att det skulle vara ett problem.

Ursprungligen av Macus:

Ska man använda Apples unika lösningar så är det en fördel om man håller sig till Apples produkter, är min erfarenhet.

Jo, det brukar vara mest friktionsfritt då. Men AirTunes ska fungera även över trådlösa produkter från andra tillverkare. Och tidvis har det fungerat bra för mig. Men ibland händer det ju också att produkter från andra tillverkare inte lever upp till vad de utlovar, utan strular på ett eller annat sätt (som min ZyXEL-router gjort, se gammalt inlägg i tråden).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-07 10:28
Ursprungligen av Adrian B:

Jag ändrade nyligen i mitt nätverk hemma så jag har en router för 11n (för våra bärbara) och en annan router för 11g (för iPhones och AirPort Express) och det verkar som att följande uppställning inte fungerar så bra, för rätt fort blir det fördröjning mellan mina datorhögtalare och min AirPort Express:

bärbar Mac -> trådöst -> 11n router -> kabel -> 11g router -> trådlöst -> AirPort Express

I alla fall verkar inte AirFoil kunna få det att hålla synken, ska testa med iTunes också.

Det blir alltid en fördröjning av ljudet via AirTunes. Det är därför Apple bara använde AirTunes tillsammans med iTunes. Skulle man använda det med t ex DVD-spelaren så skulle inte ljudet synka med bilden.

Airfoil kringgår begränsningarna som Apple har satt upp, men löser inte problemet med ljudfördrjningen.

Ursprungligen av Macus:

Det blir alltid en fördröjning av ljudet via AirTunes. Det är därför Apple bara använde AirTunes tillsammans med iTunes. Skulle man använda det med t ex DVD-spelaren så skulle inte ljudet synka med bilden.

Airfoil kringgår begränsningarna som Apple har satt upp, men löser inte problemet med ljudfördrjningen.

Det är inte den fördröjningen jag pratar om, jag har haft AirPort Express i flera år och är väl bekant med hur AirTunes och AirFoil fungerar. Vad jag läst så är det den inbyggda krypteringen som Apple har som gör att det är en sådan fördröjning, en kryptering som finns för att skydda Apples DRM i material från iTunes.

Men den fördröjning jag pratar om denna gång handlar om synk, precis som jag beskrev det. Det vill säga att ljudet ur AirPort Express hamnar i osynk med ljudet från dator. Detta är inte en normal funktion i AirTunes, vanligtvis fördröjer AirTunes ljudet på datorn så att det ska hamna i synk med ljudet i AirPort Express. Systemet klarar till och med av att synka flera AirPort Express samtidigt, utöver datorljudet.

Denna synkning har fungerat bra för mig under lång tid när allting legat på samma trådlösa nät. Men nu när jag har en längre kedja (se ovan) än tidigare verkar synkningen få problem.

Har ni som haft problem med hackande och tystat ljud via Airport Express lyckats lösa dessa problem?

Jag installerade nämligen en Airport Express hos mina föräldrar nyligen (för Ipad2/AirPlay-till-stereo-ljudströmning). Vid inkoppling av AirportExpressen valde jag att ansluta den mot deras trådlösa nätverk som strömmas ut från en icke-Apple-router (TP-link). Det var inga problem att få igång Airplay-ljud-strömningen till stereon, men tyvärr hackar och försvinner ljudet emellanåt, trots att det trådlösa nätverket inte ens belastas/används vid dessa tillfällen.

Bevaka tråden