Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail fastnar när fel SMTP-server är vald

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stött på ett beteende hos min Apple-mail som driver mig till vansinne.

Jag tog hem min jobbdator och gjorde ett nytt förval på utgående server då det inte är samma som på jobbet. Funkar fint. Nästa gång jag ska jobba hemma glömmer jag att byta mailserver innan jag skickar iväg ett mail, och då har jag förlöst ett tuggande monster.

Gör som följer:

- byter mailserver, tuggandet fortsätter.
- startar om mailprogrammet, tuggandet fortsätter.
- kopplar ifrån airporten så att internet blir blockat, tuggandet fortsätter.
- startar om hela datorn och öppnar mail igen, tuggandet fortsätter.
- inväntar felmeddelandet "kan inte skicka med vald..." och väljer rätt server, tuggandet fortsätter.

Och nu har jag faktiskt slut på lösningar, stormade istället iväg till jobbet arg som ett bi efter 40 minuters tuggande.

Har någon varit med om detta, och framför allt, har någon en lösning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-10 22:20

mail eller entourage?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-10 22:21

i entourage kan man trycka äpple+7 och där trycka stopp, sedan öppna mailet igen och byta konto man skickar från.

Motsvarande i Mail cmd+0 (= Fönster/Aktivitet) och välja att avsluta processen.

Men att det fortsätter att tugga när du ändrat till rätt server är konstigt. Är de två SMTP inställda på olika portar och har din ISP bloclerat den ena? Det borde i och för sig inte leda till ett "tuggande monster".

Det är Mail det gäller.

Ska testa cmd+0 nästa gång.

Angående portar och blockeringar har jag faktiskt ingen koll, men om jag byter utgående server i programmet innan jag skickar mailet så flyger mailet iväg på en gång.

Märkligt va?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 21:35

När du anger utgående server så finns ju kryssrutan "Använd bara den här servern". Om du inte kryssar i den så ska Mail automatiskt testa övriga servrar om den första inte funkar. Har du testat det?

Mvh
/Jonas

Har hänt mig med att dom fastnar i utkorgen fast jag har rätt server vald..

Har löst det genom att ta bort dom från utkorgen, starta om , skriva nya mail och sen skicka så funkar det..

Ursprungligen av konichiwa:

Jag har stött på ett beteende hos min Apple-mail som driver mig till vansinne.

Jag tog hem min jobbdator och gjorde ett nytt förval på utgående server då det inte är samma som på jobbet. Funkar fint. Nästa gång jag ska jobba hemma glömmer jag att byta mailserver innan jag skickar iväg ett mail, och då har jag förlöst ett tuggande monster.

Gör som följer:

- byter mailserver, tuggandet fortsätter.
- startar om mailprogrammet, tuggandet fortsätter.
- kopplar ifrån airporten så att internet blir blockat, tuggandet fortsätter.
- startar om hela datorn och öppnar mail igen, tuggandet fortsätter.
- inväntar felmeddelandet "kan inte skicka med vald..." och väljer rätt server, tuggandet fortsätter.

Och nu har jag faktiskt slut på lösningar, stormade istället iväg till jobbet arg som ett bi efter 40 minuters tuggande.

Har någon varit med om detta, och framför allt, har någon en lösning?

Förr fanns ett utmärkt program som ingick i OSet (var det OS9?)
som hette Platsinställningar. Man hade olika platser att välja mellan och detta påverkade alla nätverksinställningar, hur man koplade upp sig och en massa annat.

Idag om man tittar på systeminställningar/Nätverk så finns det en platshanterare - men om den BARA ändrar nätverksinställningar är den ju bara halvbra...

ETT alternativ kan vara en programvara som heter ; http://www.symonds.id.au/marcopolo/ Marco Polo

Det ställer in hela halva macen helt atutomatsikt mellan "hemma" och "jobbet" beroende på om den detekterar ditt hemmanätverk/bluetooth/etc . det är ett rätt intelligent beteende; datorn "känenr" var du är och anpassar sig därefter.

Enligt listan på deras site så fixar det bl a mailinställningar (IMAP/POP/SMTP) etc.

Sedan är det freeware med ju... Gratis är gott:)

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-03-01 09:51

Det är så coolt med 99.se

Har irriterat mig en längre tid på att mail.app står och tuggar när fel utgående server är vald (har fem st. att välja på) och så finns det en tråd om det och en lösning (cmd+0). Vad jag dock inte förstår är hur programmet kan vara så infernaliskt korkat att när det inte funkar med den förvalda servern inom någon sekund, automatiskt testar övriga tillgängliga servrar för att se om någon av dessa fungerar bättre. Eller finns det något inneboende problem i att skicka mail som jag är för novis för att förstå? Allternativt, finns det en lösning som jag inte hittat som gör att mail.app söker igenom servrarna efter en fungerande?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-01 11:27

Ja, standardinställningen är att prova alla men prova med den förinställda i rullgardinen. Men det finns en kryssruta som säger "Use only this server". Prova den så får du se vad som händer...

• Medlem
  • Trondheim
  • 2011-03-01 14:38
Ursprungligen av frazze:

Ja, standardinställningen är att prova alla men prova med den förinställda i rullgardinen. Men det finns en kryssruta som säger "Use only this server". Prova den så får du se vad som händer...

Jag vill inte kryssa i den rutan då jag dagligen flyttar datorn mellan hem och jobb samt vill kunna skicka mail från alla konton från båda platserna. Problemet är att mail inte prövar alla servrar utan tar den som är förvald och när den inte funkat efter 1 minut eller 2 så kommer en fråga om man ska testa någon annan server i stället. Borde det inte vara en standard inställning att testa en annan server?

1
Bevaka tråden