Sent i fredags eftermiddag fick vi in två helt nya Macbook Pro 2.53 med 250gb 7200 hårddiskar. Båda datorerna är identiska i sin konfiguration. Problemet är att min dator vibrerar rätt mycket, samt att hårddisken är väldigt högljud. Den dator min kollega fick är helt tyst och vibrerar ingeting alls. Efter diverse sökningar på google så verkar det vara ett återkommande problem. Själva chassit är i sig också lite skevt, så att högra nedre hörnet hänger lite i luften, så att datorn vickar när man trycker på hörnet.
Var inne på Macsupport i Malmö i lördags och pratade med dem, de hade inga tekniker inne och de menade att det vara bara att komma in så kollar de på det eftersom datorn är helt ny. Dock bor jag inte i Malmö, så på måndag morgon ringer jag Apple support och ser vad de har att säga samt det företag som levererade datorn.
Är det fler som har råkat ut för samma sak? Hittade denna posten i forumet och ett par liknande på andra forum. Det är inte min första laptop och varken den dyraste eller billigaste, men det är första gången jag är lite besviken på en dators kvalite och särskilt när den kommer från Apple och särskilt när det är den grymmaste bärbara de har att erbjuda, om man bortser från skärmen då den "bara" är 15 tum
Eftersom den andra datorn som levererades är exakt likadan och är knäpptyst samt inte vibrerar alls samt att det är många andra som har rapporterat samma och liknande symtom. Så känns det rätt uppenbart att det är något som är fel på min dator.
Vi har valt att inte öppna upp och kolla hårddisken eller byta ut den för att inte riskera att garantin ryker. Men allt som verkar behövas är att byta hårddisk och rätt till släden som hårddisken sitter i. Tyvärr känns det som att det hela kan ta rätt lång tid då datorn antagligen måste skeppas hit och dit. Hur fungerar det med ersättningsdatorer? Skickas de direkt och man byter datorer vid leverans? Någon som vet?