- Frohike
- Medlem ●
- Karlskrona
Jag har en MBP av senaste modellen med 2GB minne och vill nu köpa ett externt ljudkort för inspelning av musik. Jag vill spela in framförallt gitarr, men även lite bas och sång. Jag hade tänkt spendera max 2000 kr, men skulle kunna tänka mig att lägga lite mer om det är värt det. Jag har ingen tidigare erfarenhet av musikproduktion, så jag har inte så hemskt höga krav. Behöver man förförstärkare också? Jag har en pedal, funkar det som förförstärkare?
Man kan välja att spela in med effekt (t ex dist), eller spela in rent och lägga på effekter sedan, inte sant? Som sagt, jag har ingen erfarenhet av sånt här.
Alla idéer tas gärna emot.
Ja, Saffire LE är klart bäst i den klassen. Du behöver ingen förstärkning, bara koppla gitarren direkt in i ljudkortet och låt datorn sköta resten. Har du pedaler? Det är bara att koppla en in och en ut till dom och använda som externa effekter.
Och ja, spela in gitarren torrt är att föredra
Okej, tack för svaren! Jag har kollat på Saffire LE innan faktiskt, den kostar ca 3000 kr, men det kan det ju vara värt om det är bra grejer liksom.
Jag har läst om FW-kretsarna tidigare, och kommit fram till att jag nog har Agere. Gör det någon skillnad? Det är väl bara vissa märken som strular?
Okej, tack för svaren! Jag har kollat på Saffire LE innan faktiskt, den kostar ca 3000 kr, men det kan det ju vara värt om det är bra grejer liksom.
Jag har läst om FW-kretsarna tidigare, och kommit fram till att jag nog har Agere. Gör det någon skillnad? Det är väl bara vissa märken som strular?
Om du har Agere så ska du noga undersöka om det ljudkort du är intresserad av fungerar då det är ganska många fabrikat som inte fungerar (bra eller överhuvudtaget) på Agere-kretsar. Bäst är att maila tillverkaren och fråga och/eller att läsa igenom forumtrådar.
MBP av senaste modellen ska inte ha Agere, vad jag vet i alla fall.
Enklaste sättet att kolla är att öppna programmet Systemmedelanden och kolla system.log, skriv firewire i filterrutan. Står det TI ID lite överallt så har du texas instrument-kretsar, står det däremot Lucent så har du Agere-kretsar.
.. eller trycka in sudo dmesg i Terminal.app. Onödiga omstarter vill vi väl helst undvika?
När det gäller inspelning så funkar det att spela in gitarr direkt in line, fast det låter oftast rätt torrt och tråkigt. Oftast vill du ha nån sorts förstärkaremulator om du inte vill/orkar skaffa en riktig stärkare och mica upp. Finns ett gäng gratis förstärkaremulatorer som funkar fint för husbruk (till windows finns freeamp som är rätt duglig, har ingen koll på vad som finns till mac på den fronten) Eller så kan du skaffa t.ex. en pod, det är en dedikerad låda som emulerar förstärkare (och gör det rätt bra).
Bas går oftast fint att köra rakt in på line utan stärkare, och sång är bara att köra in
För gitarrinspelning hade jag kikat på Line 6 Toneport (finns lite olika modeller). Då får du riktigt bra stärkarsimluering på köpet, och har jag inte missuppfattat kan du lyssna på processad signal, men spela in torrt... Går även att köpa till Gearbox, så får man hela paketet som pluggar, för finlir i efterhand. USB visserligen, men ska man bara spela in 1-2 spår i taget funkar det lika bra som fw.
Annars är Saffire riktigt bra, antagligen vassare preamps, men lite över ditt maxpris tror jag.
Jag köpte ett Tascam Fireone ljudkort, (bra pris på thomann just nu) och det verkar funka bra. jag har även en extern hårddisk inkopplad på FW 800 (WD My Book Studio). Jag har läst att många har problem med olika FW-ljudkort med Agere, men jag vet inte hur problemen yttrar sig? Hittar det inte kortet eller blir ljudet konstigt? Jag har nyss switchat och kör nya iMac 3.06 samt Logic Express.
Ha det bra alla!
Jag köpte ett Tascam Fireone ljudkort, (bra pris på thomann just nu) och det verkar funka bra. jag har även en extern hårddisk inkopplad på FW 800 (WD My Book Studio). Jag har läst att många har problem med olika FW-ljudkort med Agere, men jag vet inte hur problemen yttrar sig? Hittar det inte kortet eller blir ljudet konstigt? Jag har nyss switchat och kör nya iMac 3.06 samt Logic Express.
Ha det bra alla!
Problemet yttrar sig på så vis att ljudkortet inte fungerar över huvud taget (ganska ovanligt) eller att man inte kan använda den lägsta inställningen på "buffersize" (lägsta fördröjningen, latency) utan att det knastrar eller sprakar.
Hej! hittade tråden igenom 99.Men jag har egentligen en PC.
Men eftersom ni verkar kunniga ställer jag frågan.
Det verkar som "agere" chip skapar problem för fw ljudkort det har jag förstått.
När jag kollade upp min pcreport.txt hittade jag denna rad:
FireWire Controller: AT&T/Lucent IEEE1394 FireWire Controller (PHY: Agere FW322/323)
Betyder detta att jag har skiten?
Jag är påväg att beställa ett Focusrite Saffire LE.
Betyder detta att jag inte kan använda det till detta FW kortet?
Läste någonstans att man ev. kan koppla ljudkort genom en Extern Fw Hårddisk? Förstod jag fel eller fungerar detta bra? Isåfall har jag en.
(ifall inte,en plus fråga: vad kostar ett fw kort som är dugligt men inte för dyrt?)
TACKSAM är jag ifall någon kan hjälpa mig, det är svårt att hitta bra information om detta.
Tack!
/Adam
Hej! hittade tråden igenom 99.Men jag har egentligen en PC.
Men eftersom ni verkar kunniga ställer jag frågan.
Det verkar som "agere" chip skapar problem för fw ljudkort det har jag förstått.
När jag kollade upp min pcreport.txt hittade jag denna rad:
FireWire Controller: AT&T/Lucent IEEE1394 FireWire Controller (PHY: Agere FW322/323)
Betyder detta att jag har skiten?
Jag är påväg att beställa ett Focusrite Saffire LE.
Betyder detta att jag inte kan använda det till detta FW kortet?
Läste någonstans att man ev. kan koppla ljudkort genom en Extern Fw Hårddisk? Förstod jag fel eller fungerar detta bra? Isåfall har jag en.
(ifall inte,en plus fråga: vad kostar ett fw kort som är dugligt men inte för dyrt?)
TACKSAM är jag ifall någon kan hjälpa mig, det är svårt att hitta bra information om detta.
Tack!
/Adam
Om du kan använda det eller inte kan jag inte svara på, tycks ofta handla om tur/flumflum med FW-kort. Har du kanske möjlighet att skaffa ett PC-card firewirekort? Annars finns det väll några helt okej USB-kort i den prisklassen? Alesis låter exempelvis ganska bra för pengarna.
Att kedjekoppla med en hårddisk kommer bara göra saken sämre.
Ett annat budgetkort med bra ljud är Presonus Firebox. Lite pilligt med reglagen pga sin lilla storlek, men låter bra.
mvh
Mikael
Jisander Studioblogg
Nyheter och tips för hemstudion
Är precis igång och ska välja ny ljudmodul att använda till min vita Macbook. Det verkar stå mellan Saffire LE och Firebox, eller kanske rättare sagt mellan Saffire och Firebox, eftersom Apple säljer standard-Saffire för 2999:-.
Anledningen till att de gör det är att den drivs med Firewire 400, och Apple verkar inte gilla firewire nåt vidare längre.
Nu står jag och vet inte vad jag ska göra. Kan nån ge ett råd, ska jag
1) köpa endera av firewiremodulerna och köra på med min 1,5 år gamla macbook som ju säkert håller några år till och inte låtsas om att ljudmodulen i princip är skrot när datorn pensioneras eftersom firewire troligen har fasats ut vid det laget
2) Satsa på ett USB-alternativ som skulle funka även på senare generationers macbook. Men då uppstår problemet med brist på USB-uttag, och hubb är inget riktigt alternativ eftersom saker ska strömförsörjas via USB
Vad tror ni? Och är det sannolikt att Firewire kommer att fasas ut fullständigt?
Hur är det med firewire-till-USB-kablar? Fungerar de så att man kan plugga i en firewiremodul via en sådan kabel till en USB-ingång?
Varför skulle firewire fasas ut? USB2 är ju inte bättre än firewire för ljudkort. Om det kommer någon ny standard som är bättre (fetare expressbus eller usb3 kanske?) så fasas ju isf både usb2 och firewire ut.
För att Apple plockat bort det från Macbookarna, och det brukar vara ett tecken på att standarden kommer att dö. (Vilket iofs är rätt ironiskt nu när de flesta PC-tillverkare har laptops med Firewire, till skillnad hur det var för ett par år sedan.)
Sen är nog ljudmarknaden för liten för att hålla Firewire vid liv, även om USB är ett sämre alternativ...
Personligen skulle jag nog satsa på ett Firewirekort ändå, det sparar en såpass mycket huvudvärk om man inte är 100% säker på att man kan hitta ett USB-alternativ med skottsäkra drivisar.
För att Apple plockat bort det från Macbookarna, och det brukar vara ett tecken på att standarden kommer att dö. (Vilket iofs är rätt ironiskt nu när de flesta PC-tillverkare har laptops med Firewire, till skillnad hur det var för ett par år sedan.)
Sen är nog ljudmarknaden för liten för att hålla Firewire vid liv, även om USB är ett sämre alternativ...
Personligen skulle jag nog satsa på ett Firewirekort ändå, det sparar en såpass mycket huvudvärk om man inte är 100% säker på att man kan hitta ett USB-alternativ med skottsäkra drivisar.
Åhå, det visste jag inte.
En hundring på att Apple tagit bort FW från budget-macen bara för att krävande användare ska köpa sig en PRO.
USB är över huvud taget inget alternativ om du ens halvprofessionellt jobbar med ljud eller video.
En hundring på att Apple tagit bort FW från budget-macen bara för att krävande användare ska köpa sig en PRO.
Jag har sett argumentet att det helt enkelt inte fanns plats till 2 USB, Firewire och Ethernet, och då fick Firewire stryka på foten:
Even with the mini-display connector, space is limited. Audio in and out are necessary, so there's space for only 3 normal-sized ports. Apple has decided in favor of Ethernet and two USB ports. I've seen arguments favoring 3 USB ports (meaning the Air's USB/Ethernet dongle would be necessary); 1 Ethernet, 1 USB and 1 Firewire port; 1 USB port and 2 Firewire ports; eSATA in the mix; and so on.
Men visst, att de har det på promodellen är ju ett sätt att få folk som absolut måste ha det att lägga de där extra tusenlapparna, oavsett om de vill det eller ej.
USB är över huvud taget inget alternativ om du ens halvprofessionellt jobbar med ljud eller video.
Japp, och det är ju det som gör det surt för de som håller på med tex ljud, och vill ha en så kompakt lösning som möjligt. (Macbook Air är ju inte heller ett alternativ, av samma orsak.) Man får väl köpa en billig Dell eller HP i såna fall.
Okej, tillbaks till ämnet. Jag ska nog satsa på Saffire LE-kortet. Nu undrar jag, jag skulle vilja kunna spela direkt från ljudkortet till stereon här hemma också, genom en vanlig RCA-kabel. Går det eller behöver jag en mixer eller något?
Det kan du göra. Du behöver antingen en RCA-Tele-kabel eller ett par teleadapters till en rcakabel.
Det kan du göra. Du behöver antingen en RCA-Tele-kabel eller ett par teleadapters till en rcakabel.
Okej, låter bra. Glömde dock säga att jag vill ju kunna spela direkt från ljudkortet till stereon OCH till ett par studiohögtalare, inte samtidigt dock. Det var det jag egentligen undrade
Det finns en del hårdvarulådor för att byta lyssning, tex när man har flera monitorer, men det borde funka bra för ditt ändamål. Men är man inte beredd att lägga pengar kan man ju bara flytta sladdar.
Eller så sätter du bara sladdarna i olika utgångar och väljer i datorn, har du ingen mixer så är det ju ingen större poäng annars med flera utgångar.