Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linksys-router med halvsidesförlaming? Hjälp!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Linksys WRT54GS (Ver 1.1) router som jag köpte för dryga tre år sedan. Den har fungerat utan några som helst problem tills för några dagar sedan. Jag har två datorer samt en iPod touch som jag kör trådlöst med genom routern men helt plötsligt kunde jag inte komma ut på internet.

Jag har, på båda datorerna och på touchen, full styrka på den trådlösa uppkopplingen mot routern, men problemet är att routern sedan inte verkar kunna ta emot själva uppkopplingen från sladden i väggen för att skicka vidare trådlöst.

Om jag ansluter en nätverkskabel till en av datorerna fungerar det utan några som helst problem, oavsett om jag kör direkt från väggen in i datorn eller först genom routern. Men så fort jag vill köra trådlöst istället så står det helt stilla.

Om jag, trådlöst, försöker komma åt routerns administrationspanel (går in i webbläsare och anger 192.168 ... osv) så händer ingenting, trots att airport anger full signalstyrka. Gör jag detsamma med kabel så fungerar det direkt.

Jag har precis uppdaterat till den senaste mjukvaran i routern men det hjälpte inte. Någon som vet vad jag kan ta mig till?

Tre år får väl anses vara en lång tid för en router i konsumentklassen. Jag har då aldrig lyckats komma upp i den livslängden innan apparaterna pajat med liknande problem som du redogör.

Tyvärr tror jag att det bara är att kasta och köpa nytt.

Ajdå, är det så illa? Ingen annan som tror sig veta något knep man kan ta till innan man ger den sista dödsstöten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-13 18:21

Vilken internetleverantör har du? Vissa som Comhem och Telia har låser sin uppkoppling till MAC-adressen och måste därför koppla ur allt och vänta 20 min. Men mer om det om du har Telia eller Comhem.

Har du provat att nollställa den helt och hållet? Inte bara starta om och uppgradera den. De flesta har en knapp bak på. På andra gör man det i webläsaren.

En av mina "döda" routrar uppvisade symptomet att man till slut inte fick några inställningar att "hugga" när man konfigurerade med webläsaren. Och inget internet som följd (förstås! - när man sällan får kontakt med internetleverantören bara med hjälp av routerns fabriksinställningar...)

Men testa självklart att låta apparaten vara avstängd (kabeln utryckt) en bra stund om du inte redan gjort det. Jättelänge alltså. Har vid andra strultillfällen varit med om att en natt utan ström till modem/router fått fart på internetlinan igen.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-14 22:18

Byt ut firmwaren mot Tomato. Oerhört mycket stabilare än Linksys egen.

Tomato alltså? Och det skulle kunna få ordning på min router tror du?

1
Bevaka tråden