Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ombyggnad i natt: Sökmotor + 99webb

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inatt har vi genomfört några förändringar av upplägget här på 99.se. Se det som en första reaktion på kommentarerna i den pågående medlemsundersökning som skickades ut och som redan fått över 500 svar.

Sökning är #1|1
Det är helt tydligt att den mest efterlängtade funktionen på 99.se är förbättrade sökfunktioner. Vi har gjort ett antal förändringar i natt:

  • Det finns nu en "SÖK" knapp i menyraden som leder till den avancerade sökfunktionen.

  • Vi har ändrat så att sökningar sker i inlägg istället för diskussioner som standard. Man vill ju oftast ha själva svaret - inte veta i vilken superdiskussion som ett svar kan finnas.

  • Databasen är konverterad till MySQL Fulltext sökningar från att ha använd vBulletin:s egen sökfunktion.

  • Det går nu att göra avancerade sökningar (se denna guide) på fraser eller kombinationer av ord för att avgränsa resultaten. Exempel: +MacBook -Pro ger resultat som innehåller MacBook men inte Pro.

Jag har dessutom tagit kontakt med ett Kanadensiskt konsultföretag som är experter på sökmotorer i kombination med diskussionsforum och begärt in en offert på en specialanpassad motor till oss. Kommer kosta en slant men ni har givit oss en tydlig vink: sökning är #1|1.

99webb blir en del av 99mac
Från och med inatt försvann 99webb som separat sajt och är numera en del av 99mac. Vi fick aldrig igång diskussionerna som vi hoppats på under 99webb så det är helt naturligt att vi avvecklar den delen.

Jag har ännu inte spikat ihop det slutgiltiga forumupplägget utan kommer be om feedback från er medlemmar och ta en diskussion i moderatorforumet om det. Helt klart är att antalet forum ska minska och "överlappningen" av ämnen måste bort.

Forumet "Internet" är för brett idag och ska egentligen heta "Internetleverantörer". Diskussioner om annat webb-relaterad bör ligga i forumkategorin Webb. Forumet "Utveckling" borde egentligen vara riktat mer mot traditionell mjukvaruutveckling för Mac och iPhone och webbutvecklingsdelen ska också ligga i forumkategorin Webb.

Jag har skapat en guide för hur man gör avancerade sökningar:
http://www.99.se/feedback/256789-guide-s-h-r-g-r-avancerade-s-kningar-p-99-a.html

Aah! När ni är påt är ni infernaliskt snabba. Jag hann ju knappt posta undersökningen så har ni fixat sökmotorn!
Jösses!

...men vad sägs om att placera sök-knappen intill sökfältet i menyraden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 08:28
Ursprungligen av David Slättne:

...men vad sägs om att placera sök-knappen intill sökfältet i menyraden?

Då tror jag man lätt kan missuppfatta det som att man först ska skriva texten i rutan och sedan klicka sök?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-18 19:11

Bra att sökmotorn blir ombyggd, den var fantastiskt värdelös förut
Nu får man vänja sig vid att söka igen och se om det har hjälpt...

Hjälp det här har jag ju totalt missat

Får ta tillbaka allt jag kryssade för om sökningar i er undersökning.

Tack för en kalasbra site

Ursprungligen av hansfilipelo:

Hjälp det här har jag ju totalt missat

Får ta tillbaka allt jag kryssade för om sökningar i er undersökning.

Nänä - anledningen till att vi satsade på detta så snabbt var att en överväldigande del svarade att sökningar är #1. Så det var smart att klicka i rutan.

Om alla klickat i rutan "Ge mig en gratis MacBook Pro" så hade vi nog fixat det också men det var ingen som hittade den rutan.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2008-12-20 21:50
Ursprungligen av Björnström:

Nänä - anledningen till att vi satsade på detta så snabbt var att en överväldigande del svarade att sökningar är #1. Så det var smart att klicka i rutan.

Om alla klickat i rutan "Ge mig en gratis MacBook Pro" så hade vi nog fixat det också men det var ingen som hittade den rutan.

Tack att ni lyssnar på vad vi menar och gör något åt det.

Det med MacBook Pro..... nu är det ju snart jul, och jag tror att jag taler för många på 99'an, när jag säger, att du da inte skall hålle dig tillbacke med att ge oss en MacBook Pro som julklapp om du vill. :D:D:D

1
Bevaka tråden