Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreakad iPhone känner inte igen SIM-kort

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis uppdaterat min jailbreakade iPhone 1.1.3 till 2.2 genom QuickPawn och det funkade bra förutom att den inte känner av SIM-kortet från Telia. Verkar som jag måste jailbreaka igen. Hur gör jag det smidigast?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-02 12:01

börjar från början i guiden?

Menar du att jag ska köra samma procedur igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-02 14:23

japp, från början - men kolla via en av guiderna på tex ifun.se under upplåsning innan.

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-02 21:15

Bra rubrik...

Har testat nu ett antal gånger utan lyckat resultat så jag åkte och köpte en 3G istället. Ska försöka få ordning på 2G när jag får tid över, så är det någon som har tips på hur jag kommer vidare så är det välkommet. Zappee, tack för de orden. Jag är nöjd själv med rubriken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-03 08:46

Kan du beskriva vad som sker när du gör det?, det luktar som telefonen inte blir satt i DFU mode, och det gör att det inte funkar - men det är omöjligt att säga om du inte beskriver processen.

/Tangen

Jo, har kört hela processen i PwnageTool och försatt den i DFU mode, men den vill inte kännas vid Telia-kortet efter det. Läste någonstans att det var problem med versionen 2.2. Ska försöka hitta vad jag läste det.

Det var denna text jag syftade på hämtad från iFun.se

"Varning till alla med upplåsta/hackade telefoner
Enligt iPhone Dev Team är ska man INTE uppdatera till 2.2 i dagsläget om man förlitar sig på deras metoder för att aktivera och utföra jailbreak på telefonen.

Dev Team skriver på sin hemsida att upplåsningar gjorda med pwnage-metoden (PwnageTool, WinPwn, QuickPwn) överlever uppdateringen, men att aktiveringen försvinner. Och utan aktivering går det inte att använda iPhone 2G i Sverige. (Har man iPhone 3G med Telia sker aktiveringen på normalt sätt.)

Uppdatering: Ovanstående stämmer inte helt. Om man har en iPhone 2G som är upplåst som 2.0 eller 2.1 så går det enligt uppgift att uppdatera till 2.2 i iTunes utan att aktiveringen försvinner, men om man återställer till 2.2 försvinner den." Mer att finns att läsa på ifun.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-03 09:02

OM det är som dom skriver så är det nog en tidsfråga innan devteam har en ny lösning, kolla på iFun efter updates i frågan.

Japp, vi håller ögonen öppna!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 09:52

Det är rätt lätt att förklara. Eftersom du uppdaterade direkt från 1.1.3 så försvann upplåsningen (basebandet uppdaterades). Det enklaste sättet hade varit att återställa till 2.1. Köra QuickPwn och installera cydia. Genom cydia installera bootneuter 2.1 och använda bootneuter för att låsa upp din telefon. Sen kann du återställa till 2.2 och använda quickpwn 2.2 för att jailbreaka och aktivera.

Jag skulle nog rekommendara att du nedgraderar till 2.1 och gör som jag skrev.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är rätt lätt att förklara. Eftersom du uppdaterade direkt från 1.1.3 så försvann upplåsningen (basebandet uppdaterades). Det enklaste sättet hade varit att återställa till 2.1. Köra QuickPwn och installera cydia. Genom cydia installera bootneuter 2.1 och använda bootneuter för att låsa upp din telefon. Sen kann du återställa till 2.2 och använda quickpwn 2.2 för att jailbreaka och aktivera.

Jag skulle nog rekommendara att du nedgraderar till 2.1 och gör som jag skrev.

//Rob

Jag sitter också med en nyuppgraderad och jailbreakad iphone som inte kan läsa sim-kortet. Uppgraderade direkt från 1.1.4. vilket jag nu fattar var ganska dumt.

Jag följde instruktionerna i tråden och nedgraderade till 2.1. genom att ladda ner följande fil "iPhone1,1_2.1_5F136_Restore" och välja denna vid återställandet i Itnues Saken är den att jag inte kan jailbreaka den med Quickpwn 2.2. Jag har letat som en galning efter en tidigare version som kan jailbreaka 2.1 men alla länkar är döda. Kan Robo-X eler någon annan vänlig själ ge mig instruktioner hur jag ska gå vidare. Kan alltså inte jailbreaka min iphone 2.1 för tillfället. Tacksam för alla svar!

/Erik

Ursprungligen av eriktheswede:

Jag sitter också med en nyuppgraderad och jailbreakad iphone som inte kan läsa sim-kortet. Uppgraderade direkt från 1.1.4. vilket jag nu fattar var ganska dumt.

Jag följde instruktionerna i tråden och nedgraderade till 2.1. genom att ladda ner följande fil "iPhone1,1_2.1_5F136_Restore" och välja denna vid återställandet i Itnues Saken är den att jag inte kan jailbreaka den med Quickpwn 2.2. Jag har letat som en galning efter en tidigare version som kan jailbreaka 2.1 men alla länkar är döda. Kan Robo-X eler någon annan vänlig själ ge mig instruktioner hur jag ska gå vidare. Kan alltså inte jailbreaka min iphone 2.1 för tillfället. Tacksam för alla svar!

/Erik

Det går väl helt enkelt inte låsa upp en iPhone som en gång uppdaterats med FW 2.2 inkl Basebandet som följer med ordinarie uppdateringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-18 00:54
Ursprungligen av theplague:

Det går väl helt enkelt inte låsa upp en iPhone som en gång uppdaterats med FW 2.2 inkl Basebandet som följer med ordinarie uppdateringen.

Eftersom det är den gamla modellen så ska det gå att nedgradera firmware till 2.1.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Eftersom det är den gamla modellen så ska det gå att nedgradera firmware till 2.1.

//Rob

Så, basebandet uppgraderas inte på något vis på de som inte är 3G alltså?

Ursprungligen av Robo-X:

Eftersom det är den gamla modellen så ska det gå att nedgradera firmware till 2.1.

//Rob

Jepp det fungerade efter lite felkörningar, jag negraderade med pwnage tool 2.1 och kan åter ringa med den. Återstår att se om jag vågar mig på en uppgradering till 2.2 via cydia. Har redan varit ute på områden jag inte riktigt behärskar. Tack för alla bra tips!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-19 09:12
Ursprungligen av eriktheswede:

Jepp det fungerade efter lite felkörningar, jag negraderade med pwnage tool 2.1 och kan åter ringa med den. Återstår att se om jag vågar mig på en uppgradering till 2.2 via cydia. Har redan varit ute på områden jag inte riktigt behärskar. Tack för alla bra tips!

När du väl har låst upp den i firmware 2.x kan du du nu uppgradera eller återställa till 2.2 utan att uppläsningen försvinner. Du kan använda quickpwn för att jailbreaka och aktivera den igen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

När du väl har låst upp den i firmware 2.x kan du du nu uppgradera eller återställa till 2.2 utan att uppläsningen försvinner. Du kan använda quickpwn för att jailbreaka och aktivera den igen.

//Rob

Tack för tipset! Superbra guide för övrigt.
Vilka är fördelarna med 2.2:an mot 2.1.an egentligen? Bör jag uppgradera iphonen så fort det går (och finns jailbreak-stöd) eller ska man avvakta och se?

Rob, kan du berätta hur man gör för att nedgradera? Eller vet du någon guide att länka till?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-04 10:08

Starta i dfu mode i itunes håll ner shift (eller alt beroende om du sitter på Mac eller pc) och klicka på återställ knappen. Välj 2.1 firmwara och kör med den.

//Rob

Jag har ett problem här som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. (Ursäkta att jag lånar tråden men mitt problem är the same) Har en Iphone 2g som tidigare hade 1.1.1 och jag testade att uppgradera till 2.2 via itunes för att sen köra quickpwn. Telefonen startade upp bra, inga problem. Men när jag kom till punkten när man ska köra bootneuter så krashar programmet vid start varje gång, så telefonen måste startas om. Antar att det har att göra med 2.2 så jag vill nu installera 2.1 på den (OBSERVERA att telefonen aldrig har haft 2.1 jailbreakad och upplåst).

Provade att tanka firmwaren från iClarified, och itunes verkar installera korrekt, men får bara emergency call på iphonen och quickpwn säger att den inte stödjer den nuvarande firmwaren. Hur tar jag reda på om uppdateringen till 2.1 fungerade?

edit: fick till det. använde pwnage tool istället för quickpwn. nu funkar allt. graci graci!

Senast redigerat 2008-12-07 17:32
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-18 08:42

Nej det är samma baseband som i firmware 1.1.4.

//Rob

Men om man som jag då har 3G modellen och har uppgraderat till FW 2.2. Är det helt omöjligt att få det att fungera som innan uppdateringen? Jag har inte jailbreakat telefonen utan har bara mixat med simkortet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-18 13:21
Ursprungligen av Akilles1:

Men om man som jag då har 3G modellen och har uppgraderat till FW 2.2. Är det helt omöjligt att få det att fungera som innan uppdateringen? Jag har inte jailbreakat telefonen utan har bara mixat med simkortet.

Just nu är det kört för dig men det kan ändra sig nästa månad.

//Rob

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-28 22:38

jag blir tokig...

... nu har jag försökt i en hel evighet med att få quickpwn2.2 att vilja starta men får bara att det är fel på programmet. Som om det inte vore nog så uppdaterade jag min iphone från 2.0 till 2.2 utan problem och skulle uppdatera mannens från 1.1.4. Efter att ha läst en massa startade jag i itunes men nu är det tji.
När jag försöker starta i DFU mode funkar det jättebra och jag kommer till återställning men sen går det inte att öppna .ipsw filer för den hittar inga filer med det namnet fast jag laddat hem först till 2.2 och sedan 2.1 för att kunna nedgradera.
Hjäp!!!!
/
Inafina

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 01:01
Ursprungligen av inafina:

... nu har jag försökt i en hel evighet med att få quickpwn2.2 att vilja starta men får bara att det är fel på programmet. Som om det inte vore nog så uppdaterade jag min iphone från 2.0 till 2.2 utan problem och skulle uppdatera mannens från 1.1.4. Efter att ha läst en massa startade jag i itunes men nu är det tji.
När jag försöker starta i DFU mode funkar det jättebra och jag kommer till återställning men sen går det inte att öppna .ipsw filer för den hittar inga filer med det namnet fast jag laddat hem först till 2.2 och sedan 2.1 för att kunna nedgradera.
Hjäp!!!!
/
Inafina

Det räcker med en egen tråd :|

1
Bevaka tråden