Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro unibody STULEN

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-20 11:25

Hej, under fredags natt (19 dec någon gång mellan 20.00 och 00.30) Lund fick jag inbrott i min bil där de lyckades roffa åt sig min helt nya MacBook Pro 15".

Om någon ser någon tveksam kille som försöker sälja en sådan dator så skulle jag bli glad om någon kunde kontakta mig.

Specsen är följande:

MacBook Pro 15" unibody
2.8 GHz
4 GB RAM
300 GB hårddisk 7200 varv
Serienummer: W88430LM1GN

- Daniel

Senast redigerat 2008-12-20 17:50

Har du något serienummer på den?

Okej, jag säger det då så behöver ingen annan ta upp saken i denna tråd:
– Det var väl bra jäkla korkat att lämna en så värdefull pryl i bilen sent på kvällen?

Så, då har vi levererat den sedvanliga piken om hur korkat det var. Ärendet avslutat.

Jag kan bara säga att jag lider med dig. Måste kännas fruktansvärt jobbigt.

Du har inget sätt hitta den ? Typ Undercover eller liknande ?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-20 13:54

Jag kan säga att jag är fullt medveten om hur dumt det är att lämna en dator i bilen, men det idiotiska var att jag faktiskt hade tagit ut den från bagageutrymmet (för att jag inte ville ha datorn i bilen) och sedan glömt den i bilen när jag skulle bära ut en hög med julklappar. Allt som kunde gå fel med den händelsen gick fel den kvällen.

Jag har dessvärre inget serienummer uppskrivet (också dumt) men då jag beställde den från Apple store så ska jag se om det går att kontakta Apple och få ut något på det sättet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-20 13:58
Ursprungligen av Rayden:

Jag har dessvärre inget serienummer uppskrivet (också dumt) men då jag beställde den från Apple store så ska jag se om det går att kontakta Apple och få ut något på det sättet.

Du borde kunna gå in på ditt Applestore-konto och se på beställningen vilket serienummer den har.

Fy fan! Lider med dig... Håll utkik på Blocket och Tradera.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-12-20 14:37

Inte mycket att hålla utkik efter om man inte har serienr tyvärr. Det lär finnas en hel del datorer med exakt samma specar.

Serienumret står också på kartongen - om du har den kvar.
Annars har du det på beställningen från AS.

Att börja läsa det finstilta i sin hemförsäkring kan vara en bra idé.

Ursprungligen av Goflorp:

...

Tänkte också på det. De flesta har väl en Merförsäkring/fd Drulleförsäkring (är olika namn på det nuförtiden) i sina Hemförsäkringar eller ?

Ursprungligen av Goflorp:

Visst, men annars har försäkringsbolagen anställda skadereglerare som kan dem mer eller mindre utantill. Gör polisanmälan, ring sedan ditt försäkringsbolag och hör hur de kan hjälpa dig.

Ursprungligen av mmmikael:

Tyvärr tror jag inte stöld ur bil täcks av försäkringen. Lider med dig.

Generellt går en sådan här stöld på hemförsäkringen. Eftersom datorn är så pass ny räknar man normalt inte med någon värdeminskning och man får full ersättning minus självrisk. Eventuella skador på bilen tas på bilförsäkringen. Om man har hem- och bilförsäkring inom samma bolag brukar det vara vanligt att man i så fall enbart behöver stå för en självrisk.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-20 17:52

Så där ja, jag lyckades hitta serienumret på datorn;

W88430LM1GN

Lägger till det i första inlägget.

Tyvärr tror jag inte stöld ur bil täcks av försäkringen. Lider med dig.

Försäkringsbolag kan vara förjävliga ibland... Dom försöker altid hitta kryphål för att komma undan ersättningar.. Och att lämna datorn i bilen över natten låter lite som ditt egna fel och dom kommer att säga att du får skylla dig själv.... Ledsen för din skull... Kolla även med drulle på hemförsäkringen.... hoppas att det kommer att gå bra.... God Jul och ta vara på dina dyra saker bättre.......

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-20 19:57

Om bilen stått utanför DIN bostad tycker dom att du skulle tagit in ALLT av värde från bilen, Men det är nog annorlunda om du vari på annan adress än din egen.

Yes!!

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-20 20:18

Yes:

Bilen var ställd ca tjugo meter på en parkeringsplats utanför en kamrats lägenhet.

Jag har nu iaf lyckats byta vartenda lösenord som jag någonsin använt, men förhoppningsvis så kommer tjuven inte bry sig om innehållet och bara radera allt för att sälja datorn vidare.

Föresten, vet någon hur det är om Apple har någon service för att registrera stulna datorer? Tänkte så att det åtminstone skulle vara omöjligt att lämna in datorn på service hos Apple-återförsäljare.

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-20 21:54
Ursprungligen av Rayden:

Yes:

Bilen var ställd ca tjugo meter på en parkeringsplats utanför en kamrats lägenhet.

Kan ju vara till din fördel.

Yes!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 09:46

Har du pratat med försäkringsbolaget än? Vore intressant för andra att veta hur det gått.

hej vännen

....ändrat

Senast redigerat 2008-12-21 17:42

Ska vi uppmuntra till försäkringsbedrägeri?

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 12:35

Nej, för det KAN ju vara så att kundmottagaren är medlem här dessutom.

Yes!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-21 17:04
Ursprungligen av Yes:

Nej, för det KAN ju vara så att kundmottagaren är medlem här dessutom.

Yes!!

Inte den enda anledningen eller hur.

Jättetråkigt att höra, blir en påminelse för oss andra att man inte ska lämna värdefulla grejer i bilen (man bör ha datorn i ett snöre runt halsen!). Det är mycket pengar det handlar om dessutom, jäkla otur.

Hoppas det fixar sig iaf!

Nej, att uppmana till bedrägeri är väl inte lämpligt - sådant är upp till var och ens samvete...eller var och ens riskbedömande för att åka dit :-D.
Det är dock alltid på plats att påminna om att alla försäkringsbolag är på gränsen till kriminella och dom är alla vidriga utsugare som smiter från varje åtagande om en mikroskopisk klausul finns. Dom kan inte stava till goodwill och dom blåser handikappade barn på ersättning hela tiden - och stänger ute barn som inte är perfekta. Bara en enkel påminnelse om vem vi talar om :-D. Dom är svin hela bunten. Patrask. Dom behöver absolut ingen försvarare i detta forum. Dom äger världen - dom sätter dagordningen och skrattar konstant åt medborgarnas godtrogenhet och ärlighet.

Till Zimmerman

Jag kunde inte ha sagt det bättre... Jag hatar försäkringsbolag lika mkt som dig... Visst jag har fått nytta av att ha mina prylar försäkrade osv men ger du dom en liten anledning som du inte borde ha gjort så kör dem över dig helt och hållet... Jag hade en bil försäkrad hos en välkännd försäkringbolag för några år sen och topp locket pajade och dom vägrade mig maskin skade ersättning bara för att den dumma jävla idioten som var handläggare i fallet inte ville inte godkänna skadan pga att min pappa körde bilen när den rasade..... Jag gick vidare till domstol med fallet och jag vann hela skitet...
Försäkringsbolag är dom största skurkarna som finns....

Försäkringsbolag är riktiga skurkar, men det är gemene man också. Försäkringsbedrägeri är det många som ägnar sig åt, så det är inte konstigt att de är hårda när det gäller dyra prylar. Sen verkar det finnas någon generell uppfattning att om man blir av med något ska man "få" en splitterny, gärna senaste modellen... Riktigt så fungerar det ju inte i verkligheten....

Om de nu är så dåliga måste det ju finnas en marknad för bra försäkringsbolag. Starta egna om de som finns suger...

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Om de nu är så dåliga måste det ju finnas en marknad för bra försäkringsbolag. Starta egna om de som finns suger...

Det finns alltid en marknad för "bra" försäkringsföretag. Problemet är ju att detta är en omöjlighet eftersom aktiebolag alltid kommer att vara tvugna att prioritera vinst först. Och ska man godkänna varje enskilt försäkringsärende utan någon strid så kommer det att utnyttjas och företagets ekonomi att undermineras.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Problemet är att man inte vet att de suger innan det är försent.

Jag minns när jag lämnade min gamla iBook på reperation och den blev stulen från reperationsfirman. Min försäkring täckte det inte eftersom det inte var hos mig den blev stulen och firmans försäkring täckte det inte eftersom det inte handlade om något inbrott utan någon som var i butiken snodde min trasiga dator. Som tur var så förstod reperationsföretaget det där med goodwill och fixade fram en ny dator.

Men det värsta med att bli av med datorn är ju inte burken i sig utan inehållet man blir av med, det går ju oftast inte att ersätta foton osv.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Men det värsta med att bli av med datorn är ju inte burken i sig utan inehållet man blir av med, det går ju oftast inte att ersätta foton osv.

Om foton bara förvaras på den interna hårddisken, utan backup, så får man skylla sig själv.

Bevaka tråden