Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika format -> iDVD så småningom

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska sätta ihop lite filmsnuttar och bilder till en DVD som ska skapas i iDVD. Filmfilerna är .avi, .mov och eventuellt även .dv-format. Bilderna har jag tänkt skapa ett bildspel av med lite musik och kanske några enkla övergångar.

Vad gäller filmerna så är min fråga inledningsvis om man ska redigera allt i t ex iMovie och sedan exportera det till iDVD eller finns det något bättre sätt så att man inte tappar i kvalitet på vägen? .avi-filerna är i 640*480 och .mov-filerna HD i 720. Sen tillkommer eventuellt .dv som sagt var.

Vad gäller bildspelen så har jag inte gjort detta i någon större utsträckning förut men senast jag t ex gjorde ett bildspel i iPhoto så kändes det som att det blev det rätt ryckigt och dålig kvalitet. Att köra ut det i 640*480 känns lite klent om man exporterar det som en QT så jag antar att det bästa är att exportera det till iDVD.

Något eller några jägartips är välkomna.

För några år sen fick jag mycket bättre resultat att göra bildspel i iDVD än iMovie. Jag kan tänka mig att det fortfarande är så.

Det som är bra med iPhoto (jämfört med iDVD) är att man kan bestämma mycket mer i detalj hur det ska gå till. Och jämfört med iMovie är nackdelen att man inte kan bestämma så mycket vad gäller bakgrundsmusiken (du får typ välja ett spår).

Du kan prova dig fram. Testa ett par bilder i iMovie med någon övergång, kör iDVD och skapa en DVD skivavbild som du kan sen mounta och spela med DVD player.

En sak att tänka på är att iMovie 08 låter inte en sätta kapitelindelning. Vill man ha det då är det iMovie HD (eller 06) som gäller.

Ursäkta om jag lånar tråden lite...
Jag klippte igår ihop film i imovie 08 som jag filmat med familjen förra julafton.Filmat med en panasonic 3ccd kamera. Jag valde att dela det till mediabläddraren i högsta kvalitet. Jag brände det sen med idvd.
Såg det på en 37tum teve. Jättedålig upplösning tyckte jag, för att vara högsta upplösningen. Massor med komperssionsartefakter.
Filmen var 15 minuter och blev när den renderats av imovie ca 550 megabyte.
Hur ska man göra om man vill ha så bra kvalitet som möjligt? Går det att få det bättre?

Vad är filmens originalformat? Och... har du filmat med hög upplösning och hög videokvalitet?

Jag kikade lite på iMovie och när man gör på det sättet "mediabläddraren" så komprimeras filmen med H.264. Jag tror på att försöka undvika så mycket konvertering och komprimering som möjligt.

Testa att exportera som Quicktime movie. Sen på "Spara som" fönstret väljer du "Movie to Quicktime Movie" och gå in på "options" och sedan gå in på "Settings" (under Video). Testa "DVPAL" och sedan under "Compressor quality" ta "Best" (viktigt!!) sen kör igång. Kolla gärna resultatet med t ex Quicktime player innan du går vidare till iDVD. Jag är ingen expert på området men jag har jobbat mest från Mini-DV band och brukar välja så och det blir bra. Jag har också börjat filma med min lilla Canon fotokamera (som sparar i AVI) och det har blivit rätt så bra kvalitet på DVD med de inställningar jag beskrev precis.

Vad du än väljer i inställningar så måste du hålla dig till format som iDVD hanterar bra och Quicktime brukar funka. Men jag misstänker att det inte är en bra idé att köra H.264 även som Quicktime film när materialen ska ner på DVD. Eller? Kanske någon kan detta bättre?

Gjorde en första DVD i går och gjorde på följande sätt:

Klippte ihop en film av avi-filer i Movie HD med några in/ut-toningar och texteffekter. Öppnade sedan iDVD och importerade projektet. Med bilderna hade lag lagt dem i mappar i iPhoto och importerade sen in dem i iDVD och lade övergångar och musik till dem där och både vad gäller film och bildspel så blev resultaten det klart bästa jag fått till vad gäller bildkvalitet.

Att det sedan ger tre helt olika resultat vad gäller menyer och koppling mellan olika meny-knappar (på DVD:n) och det media som den (ska leda) leder till är en annan sak. Är det någon som har några jägartips vad gäller att "säkra" kompabilitet där är de välkomna.

1
Bevaka tråden