Jag bedömer inte annonser eller filmer inom reklamen som sådana - som isolerade. Nästan alla annonser och filmer är mycket bra genomförda och exeptionellt snygga. I detta fall så är manusen bra och monologerna välskrivna. tricket är också bra. Alltså - GENOMFÖRANDET intresserar mig inte i detta fall.
Men detta i cineart - jag talar om reklam. Alltså; hela ide'n bygger på en enda sak: ordleken att "billig" och djuret "får" uttalas likadant på engelska språket. Detta är pinsamt uselt och juvenilt. Detta är en humornivå som man hör på mellanstadiets skolgård. Punkt. En liknande ord-ide på svenska skulle bli mera allmänt utskrattad...men grejer på engelska har en mystisk förmåga att passera i detta land.
En usel ide - eller tunn ide - kan aldrig vägas upp av ett välgjort genomförande. Detta gäller spelfilm liksom reklamfilm. Detta gäller allt.
Jag är övertygad om att denna smörja till ide inte kom inifrån Forsman Bodenfors. Dom har bara svalt stoltheten och gjort vad dom kunnat med skit utklämd i Stenbeck-kretsen - ty kontot är guld. Detta är inte ovanligt inom reklamvärlden. Det finns roliga filmer och böcker om detta.