Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G landskoder (Centrex) Och Nummerformatering

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 21:20

Ok.. Verkar ha fått tag på information om hur det funkar. Nu gäller det bara att FATTA hur det funkar

iPhone Number Format generotor for FW 21.zip

Detta är en guide för 2.1, men den verkar funka med 2.2 om man gör lite ändringar..
RE:

-----
But basically, you take the info from 2.1 UIPhoneformats.plist, take care to add the extra 00 in there (thx yoshika) and correct the offsets at the beginning of the file.

Then you go and add the same info to Default.phoneformat in appsupport folder. You have to take care, to recalculate the offsets as this file is larger.

That's what I made
-----

Ursprungligen av htilly:

Ok.. Verkar ha fått tag på information om hur det funkar. Nu gäller det bara att FATTA hur det funkar

iPhone Number Format generotor for FW 21.zip

Detta är en guide för 2.1, men den verkar funka med 2.2 om man gör lite ändringar..
RE:

-----
But basically, you take the info from 2.1 UIPhoneformats.plist, take care to add the extra 00 in there (thx yoshika) and correct the offsets at the beginning of the file.

Then you go and add the same info to Default.phoneformat in appsupport folder. You have to take care, to recalculate the offsets as this file is larger.

That's what I made
-----

Nice!
Får sätta mig och kolla lite på detta med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-02 15:46
Ursprungligen av AcidRage:

Nice!
Får sätta mig och kolla lite på detta med.

Jag tror mig vara jäkligt nära en lösning !! Eller rättare sagt, det funkar! Jag vill bara dubbelkolla allt. Jag har gjort lite hack runt omkring, men just nu verkar både inkommande och SMS översättas ok !

Jag kan dock inte ta på mig äran själv denna gång då jag har fått hjälp att hacka till följande fil:
System/Library/PrivateFrameworks/AppSupport.framework/Default.phoneformat

Återkommer så fort jag vet mer. Just nu bygger det på att alla nummer i adressboken är i formatet +46-xx-yyyyyy.

Mvh
Tilly

Senast redigerat 2008-12-02 16:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-02 20:47

Ok. Testa följande.

Gör en backup och ersätt följande fil med den som är bifogad till denna post:
System/Library/PrivateFrameworks/AppSupport.framework/Default.phoneformat

Se till att dina kontakter har formatet +46-xx-yyyyyy

Starta om din telefon.

HEPP!
Nu ska både SMS samt inkommande samtal översättas korrekt.

Förutsättningar:
iPhone 2.2, jailbreakad

Har inte testat med olika format på nummrena i adressboken. Testa gärna och rapportera resultat!

Lycka till!

/Tilly

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-12-02 21:02
Ursprungligen av htilly:

Ok. Testa följande.

Gör en backup och ersätt följande fil med den som är bifogad till denna post:
System/Library/PrivateFrameworks/AppSupport.framework/Default.phoneformat

Se till att dina kontakter har formatet +46-xx-yyyyyy

Starta om din telefon.

HEPP!
Nu ska både SMS samt inkommande samtal översättas korrekt.

Förutsättningar:
iPhone 2.2, jailbreakad

Har inte testat med olika format på nummrena i adressboken. Testa gärna och rapportera resultat!

Lycka till!

/Tilly

Bra jobbat!
Men alla bor ju inte i Stockholm, vi har ju även tre och fyrsiffriga riktnummer... går det att fixa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-02 21:37
Ursprungligen av kenjon:

Bra jobbat!
Men alla bor ju inte i Stockholm, vi har ju även tre och fyrsiffriga riktnummer... går det att fixa?

Ja, alltså det var bara ett exempel. Hela filen är anpassad för Sverige...
Testa!

/Tilly

Ursprungligen av htilly:

Ok. Testa följande.

Gör en backup och ersätt följande fil med den som är bifogad till denna post:
System/Library/PrivateFrameworks/AppSupport.framework/Default.phoneformat

Se till att dina kontakter har formatet +46-xx-yyyyyy

Starta om din telefon.

HEPP!
Nu ska både SMS samt inkommande samtal översättas korrekt.

Förutsättningar:
iPhone 2.2, jailbreakad

Har inte testat med olika format på nummrena i adressboken. Testa gärna och rapportera resultat!

Lycka till!

/Tilly

Det verkar funka bra!

Har dock alla i min telefonbok utan +46 men testade att ändra några..
Tyvärr så har jag alla jobb nr m,m så det är ju ca 400 nummer att ändra

God Jul!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 21:34
Ursprungligen av AcidRage:

Det verkar funka bra!

Har dock alla i min telefonbok utan +46 men testade att ändra några..
Tyvärr så har jag alla jobb nr m,m så det är ju ca 400 nummer att ändra

God Jul!

Hej!

Kul att det funkar för dig. Vad det gäller 400 adresser så är det inga problem... Om du nu kör mac dvs

Om du gör det, testa följande:
1:Starta Adressboken
2: Gör en backup genom att välja Arkiv -> Exportera -> Addressboksarkiv
Spara denna filen på ett säkert ställe om du nu mot förmodan gör något fel på vägen

3: Markera alla kontakter (Äpple+A)
4: Välj Arkiv -> Exportera -> "Exportera vCard-grupp".

5: Öppna denna filen (vCard-kort) med Smultron eller annan favorit editor (vi??)
6: Filen är en ren textfil så nu är det bara att "search-and-replace".
Typ:
TEL;type=CELL;type=pref:0070 111 22 33
Här skulle man ju kunna söka på ":00" och ersätta med "+46". Voila!
7: Spara filen. OBS, se till att inte använda t.ex Word eller andra värdelösa program som lägger till dolda tecken eller förstör filformatet.
8: Tillbaka in i Addressboken och välj Arkiv -> Importera -> "vCard-kort"
9: Addressboken kommer nu känna av att kontakten redan finns ochfråga om du vill uppdatera, lägga till eller ersätta. Du kommer presenteras med de olika alternativen. Välj det som passar bäst. Klicka i att detta gäller för alla.

HEPP, du har nu alla dina 400 kontakter i formatet +46 istället för 00.

Självklart finns det en mängd olika sätt att göra detta bättre, säkrare och snabbare på.. Men nu har du en grundide om hur du skulle kunna lösa problemet.

Lycka till & god jul!

/Tilly

Jag är så trög.. Får inte inte mina kontakter som jag vill...
Vill ha +468-xx xx xx helst.. eller +4670X-xx xx xx.
Dom här har jag i listan du skriver om:

AppleAppSupport
CodeResources
Resources
Versions
Saknas de nån?

Nu har jag fått allt som jag vill ha de i adressboken o på mobileme , tex +46xxx-xx xx xx. Men i iPhonen så blir de ändå +46 xx-xxx xx xx på ett mobilnr. Kan någon förklara detta fenomen?? Jag har kört fast..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 21:41
Ursprungligen av westerlu77:

Nu har jag fått allt som jag vill ha de i adressboken o på mobileme , tex +46xxx-xx xx xx. Men i iPhonen så blir de ändå +46 xx-xxx xx xx på ett mobilnr. Kan någon förklara detta fenomen?? Jag har kört fast..

Vad är problemet.. ATt inkommande samtal inte översätts till namn enligt adressboken eller att du vill ändra "layouten" på vart siffrorna hamnar ?

Mvh
Tilly

Att jag vill ändra layouten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-17 08:56

Funderar på att skaffa Telia Centrex, men tvekar efter att ha läst denna tråd. Finns det fortfarande ingen lösning på nummermatchningen för icke jailbreakade telefoner?

Någon som vet ifall det blivit någon nytt om centrex-nummerproblem med två nollor? Förhoppningsvis händer det något iom OS 3.0.

Ursprungligen av Lone_fox:

Någon som vet ifall det blivit någon nytt om centrex-nummerproblem med två nollor? Förhoppningsvis händer det något iom OS 3.0.

Kör 3.0GM men ingen förändring.

det var tråkiga nyheter. en iphone med centrex är en dryg upplevelse. fy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 13:37

Hej igen..

Det har varit ett par olika inlägg i den här tråden, så jag vet inte riktigt vilka typer av problem som finns..

Mitt problem är iaf att vårt företagsabonemang, Telenor, lägger till en extra nolla på alla inkommande samtal samt att vi måste slå en extra nolla för att komma "ut".

Detta leder till följande problem på en "ren" iPhone 3.0.

Förutsättning:
Mina kontakter har teleformat: +46-yyy-xxxxxx

Resultat:
Inkommande samtal översätts ej, dvs man ser 0yyy-xxxxx vid alla inkommande samtal. Extremt irriterande.
Dock funkar översättningen i SMS listan. Där översätts numren till namn.

Det finns div olika hack på nätet, men i stort sett alla löser bara problemet i omvänd riktning. Dvs inkommande samtal blir översatta, men då förlorar man översättningen i SMS listan.

SÅ. Om ni nu har samma problem som jag har så finns det en lösning (tack till Frank8!).

*********************************
Remember that you lose 00 for make international calls (use + instead)

for Sweden , save original file:
System/Library/PrivateFrameworks/AppSupport.framework/Default.phoneformat
Substitute with:
h--p://rapidshare.com/files/248268307/Default... file permissions = 644) and restart.

I will add in next release (who use another operator in Sweden probably don't install CallerID Fix)
**********************************

Lycka till!

/Tilly

Senast redigerat 2009-06-25 11:11
  • Medlem
  • Köping
  • 2009-08-23 11:17

Inga nya framgångar på detta???

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-09-03 17:57

undrar detsamma...

är det enklaste att lägga in en entry#2 på kontakten.. typ (telefon2) med samma nummer fast 00 i början kanske..

drygt detta med telia centrex.. men när jag SKICKAR sms så verkar det gå från mobilnumret.. men bär jag ringer utåt så ser dom mitt 08-nummer..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-14 21:29
Ursprungligen av Jejje:

men bär jag ringer utåt så ser dom mitt 08-nummer..

Fast just detta är väl meningen?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-12-09 23:01
Ursprungligen av Jejje:

drygt detta med telia centrex.. men när jag SKICKAR sms så verkar det gå från mobilnumret.. men bär jag ringer utåt så ser dom mitt 08-nummer..

Det är ett gammalt centrex-problem och har inget med telefonmodellen att göra.

Kör vidarekoppling så blir allt kanon vad jag själv sett. Inga nollor syns fast samtalet går via den fasta anknytningen.

Ring 990 *21* 00 dittmobilnr# lägg på. Nu vidarebefordras allt med korrekt formatering så länge det går inom Telias nät så är det vad jag förstått helt gratis, ENJOY!

Ursprungligen av Lone_fox:

Kör vidarekoppling så blir allt kanon vad jag själv sett. Inga nollor syns fast samtalet går via den fasta anknytningen.

Ring 990 *21* 00 dittmobilnr# lägg på. Nu vidarebefordras allt med korrekt formatering så länge det går inom Telias nät så är det vad jag förstått helt gratis, ENJOY!

Supertips, som jag har väntat och fått palta med dubbletter av numren i adressboken
Eftersom jag var trög och inte fattade vad du egentligen skrev fick jag testa en del innan jag fick det att lira.

Ett litet förtydligande således:

Ring 990 OCH SLÅ SEDAN *21* 00 dittmobilnr#. INVÄNTA "BESTÄLLNINGEN MOTTAGEN..." OCH lägg på

/Jonas

Bumpar denna tråd för att försöka hitta en lösning till Centrexmörkret även för 3GS och 3.1.2.

Fortfarande spökar presentationen med 00 för mig och enligt Centrex/Telia är det så det ska vara för alla samtal som går via växeln. Jag har inte själv haft möjlighet att testa lösningen som htilly rapporterade om i inlägg #77 i denna tråd, men skulle gärna få tag på motsvarande konfigurationsfil för Centrex. Om du sitter på en sådan så får du gärna hojta till!

Oavsett detta så tänkte jag hur som helst göra ett försök själv i väntan på "någon" annan. *ler*

Kan jag använda typ Smultron för att editera konfigurationsfilerna eller behövs något speciellt verktyg för att inte sabba formatteringen?

Tackar...

/Jonas

Vet inte varför, antagligen en uppdatering, men det funkar för mig nu.

Ursprungligen av mikaelmd:

Vet inte varför, antagligen en uppdatering, men det funkar för mig nu.

Har du jailbreakat och ändrat något eller funkar det helt original med iPhone och centrex? Sms? Samtal?

Telefonen är Jailbreakad, importerad från USA. Har inte gjort några ändringar. Funkar med sms, samtal.

Hm, jaibreak gör att man inte vågar tro det till hundra procent. Har bytt bort min iPhone 3G mot en HTC hero (första intrycket bra men i längden oerhört frustrerande) tills min beställda 3GS kommer då ska jag syna din upptäckt!

Ingen som har kommit på en lösning till 3GS?

Behöver också få till nummerformateringen via Telias Centrex så att '00' försvinner i början av nummer vid inkommande samtal.

Gäller jailbreakad 3GS med 3.1.2

Bevaka tråden