Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart är vi på väg?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-12-22 16:17

Roligare förr

Jag har följt med i Mac-världen sedan början av 1990-talet. Min första MacWorld tidning är från 1989 tror jag. Det har stundom varit en svajig och dramatisk resa med krig PC - MAC, konkurshot, VD kom och gick, första skrivaren jag hade råd med, skannern osv. Ständigt var det något på gång och tidvis en kaskad av nya modeller. Första ipoden var också spännande. När ena programutvecklaren efter den andra lämnade macen kom det ena nya programmet efter det andra från Apple. Under hote n från den andra sidan enades vi och höll ihop och träffades i lokala macklubbar. Själv åkte jag till macmässan i Älvsjö en gång i tiden

Sista åren tycker jag på något sätt blivit tråkigare. Uppdateringar av gamla trotjänare och program men egentligen väldigt lite nytt eller dramatiskt. Macworld Expo i USA läggs ner.

Kanske bra för Apple, kanske en mognad inom datavärlden? Vart är vi på väg? Var finns innovationerna. Är ett välmående Apple inte hungrigt längre?
Börjar jag bli gammal och knarrig? Vad tycker ni?

Julhälsningar från Per

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-22 16:54

Mer afärer och marknads marginaler och mindre bjudande på sig - Personligen så tycker jag att apple bjuder för lite på sig själva och är försnåla med modeller - man borde kunna ha motsvarande maskinutbud som en stor pc tilverkare t.ex. lenovo.

Allt är aktie kursen och lönsamheten tyvär, - även om det är bra att Apple är ekonomiskt starka så är det lite tråkigt att allt handlar om vad börsanalytikerna tror och blir imponerad av.

Det finns en annan aspekt som också Apple blir hämnad av och det är sin egen perfektion. Ett exemple som jag var med om dett med är jag skulle intstallera Windows Vista på en 2.2 GHZ MPB ( jag vet som att svära i kyrkan- men det har gjrt att en ny 2.53 GHz MPB har kunnat köpas in av Apple). Drivrutinen för pekplattan var raplig - scrollning fungerar inte bra, ej Apple standard. Jag undersökte ämnet och fann att det var fler än jag som har upplevft detta - finns ett par trådar på apples support forum om detta och det har varait sedan februari i år och folk har meddelat detta till apple men någon förbättrad drivrutin har inte kommit. Då man inte har släppt en förbättrad drivrutin på 11 måndader så kan jag bara tolka det som att man vill släppa en komplett förbättrad drivrutin och inte först en drivrutin som adresserar det mest viktigast och sedan jobba vidare. - Att måsta avända en extern mus är inte ett alternativ på en bärbar dator - inte för apple kunder

• Medlem
  • 2008-12-22 19:00

Jag inser naturligtvis att man inte kan leva vidare på 90-tals nostalgi men har apple tappat farten på datorsidan sedan de fått sina mjölkkor ipod och iphone. Apple är fantastiska på design men funktionen då? Har kvar tiger på en mac då den i vissa avseenden är bättre än Leopard.

Bjuder på ett litet tips. En bärbar som startar på 2 sek.

Ursprungligen av tok:

Allt är aktie kursen och lönsamheten tyvär, - även om det är bra att Apple är ekonomiskt starka så är det lite tråkigt att allt handlar om vad börsanalytikerna tror och blir imponerad av.

När har Apple rättat sig efter hur aktiekursen ser ut? Eller ens vad några analytiker tycker? Jag vill gärna se några exempel på det.

Apple har varit kloka och satsat på lönsamhet snarare än moden och föreställningar bland bedömare.

Ursprungligen av tok:

Mer afärer och marknads marginaler och mindre bjudande på sig - Personligen så tycker jag att apple bjuder för lite på sig själva och är försnåla med modeller - man borde kunna ha motsvarande maskinutbud som en stor pc tilverkare t.ex. lenovo.

Jag tror att det var Jobs införande av enkla och mycket tydliga produktlinjer som hjälpte Apple i slutet av 90 talet. Kanske låter det begränsat men det visade sig vara ett vinnande koncept: 2 eller 3 sorters bärbara, 2 eller 3 sorters stationära. Att hålla brett sortimentutbud kostar. Det här är inget försvar av Apple, det är bara omöjligt att tillfredställa allas förväntningar.

Jag tycker det är häftigt att se utvecklingen affärsmässigt. Att se strategierna bakom allt. De utvecklade OSX för x86 processorer parallelt med PowerPC processorerna i flera år bara ifall!! När den första iPoden kom så var det inte många som köpte idén. iPhone (1 modell, välj minne typ) är idag hur stor som helst, drygt 1,5 år gammal. Hur många modeller har Nokia eller SonyEricsson? Jag säger inte att det är dåligt att ha stort sortiment men det är häftigt att se att det kan räcka med en.

Jobs må ha sin reality distortion field, men han och de på Apple har verkligen spelat många kort rätt senaste åren, affärsmässigt. Jag hoppas de fortsätter tillverka macar, utveckla OSX och OSXX och reta MS i många år till, även efter Jobs.

• Medlem
  • 2008-12-22 23:47

KaRo, egentligen inte modellbyten utan uppgraderingar. Lite snabbare, lite mer minne, lite bättre grafik. MacGlobe och andra modeller var något helt nytt man aldrig skådat. iPod och iPhone är väl bra men jag tänker mer på datorsidan. MacBookAir är jag inte så imponerad av och tydligen inte så många andra heller. En nedbantad MacBook. Klart dem blir lite lättare och mindre då.

Goflorp, är det någon mer än du som påstått att det var bättre förr? Inte jag i varje fall. Men roligare. Kicken att få sin första skanner kan aldrig mätas med att byta till en lite bättre.
Alltså från revolution till evolution. jag och många med mig uppfattade Apple som en innovativ föregångare som skickade ut hakan. Då riskerar man förstås få mycket stryk också. Sen måste man ju bedöma produkter och lösningar utifrån sin tid och inte jämföra med dagens.

Oavsätt roligare eller tråkigare, vart går mac/applevärlden i framtiden?

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-23 00:13
Ursprungligen av elsevero:

Jag tror att det var Jobs införande av enkla och mycket tydliga produktlinjer som hjälpte Apple i slutet av 90 talet. Kanske låter det begränsat men det visade sig vara ett vinnande koncept: 2 eller 3 sorters bärbara, 2 eller 3 sorters stationära. Att hålla brett sortimentutbud kostar. Det här är inget försvar av Apple, det är bara omöjligt att tillfredställa allas förväntningar.

Jag är den sista som kommer att förneka att bantningen av produkt sortimentet som fanns 94-96 då apple blöde pengar inte var absolut nödvändig - gill amalio är nr två på listan över skäl varför företaget fortfarande lever. Problemet är att i dags läget är att apple mår ekonomiskt bra och att växa hårdvaru utbudet med ytterliggare en server model, en stationär mellan imac och MP, efterträdare till duo skulle inte göra mycket ekonomisk skada - att ha begrännsat utbud gör också skada. Att gå till baka till mitten av 90 talet är inte lösningen men det finns mellan vägar

Samma sak med Apples mobileme - dom kan lägga till fler webtjänster utan att det kommer kosta mera än utvecklar tid och det kommer inte att påverka eftersträvan av att fixa till andra problem med tjänsten.

Jag fattar inte varför Apple hamstrar pengar om det inte är för att köpa Adobe - lycka till med konkurens lagstiftningarna, eller som sagt smöra för börs analytikerna.

Jag skulle villja se mera hackar känsla, galenskap och mindre företag från apple.

Ja, det var bätre förr - ju förr dess bättre.

För mig känns det som om det händer saker hela tiden med Appleprodukterna. Nästan lite för mycket. Ständigt nya produkter och uppdateringar och förbättringar. På min korta tid (ett år) med Mac-datorer och några iPoder har alla produkterna bytts ut !! Otroligt. Allt jag har är "gamla" modeller och då är de inte många månader gamla. AppStore har också tillkommit och gjort det ännu roligare att använda min iPod Touch. Jag känner alltså inte igen mig på din beskrivning Per ang att det är "väldigt lite nytt" och att du saknar "innovationer". MacBook Air kändes revolutionerande för mig och även iPod Touch som jag tycker är ett underverk !

Jag har använt Apple-produkter - både mjuka och hårda - i 20 år. Enligt mig så producerar idag Apple bättre och vackrare produkter än någonsin. Det stora var övergången till Unix.
När det gäller hårdvaran så kan det inte hända så mycket mera - förutom prestandaökning och nya interface. Homo Sapiens kropp sätter gränserna för ergonomi. Vi har två händer och tio fingrar (dom flesta i alla fall) som bestämmer hur vi interagerar med en dator. Storleken bestäms av vår begränsade syn som inte kan arbeta avancerat med mindre än ca. 12-14 tums skärm.

Framtiden ser ljus ut för Apple. Om 10 år har plattformen 25% av världsmarknaden för hemdatorer/privata datorer. Minst. Företaget kommer att bli enormt...om det inte styckas upp vilket ibland görs av tekniska, personella, logistiska och/eller skattetekniska orsaker.

Nya produkter kommer. Dom har dock alla med dator, media och/eller kommunikation att göra. Några mopeder eller dammsugare blir det inte.

Kistallkulan har talat.

Det är välan en tråd för gamla griniga farbröder som vill sitta som Monty Pythons på scenen under sketchen "Det var bättre förr".

Kommer ihåg den första CD-brännaren jag såg. Den stod på en betongklump på 100kg för att inte vibrationer skulle störa...

Hade en WORM-drive på 512MB per skiva, varje skiva kostade 600:-

"Film" på datorn var snuttar på en minut i en fjärdedels Youtube ungefär.

En skrivare jag hade (matris) kunde inte ens dra en RAK linje, så dålig var den.
Smattret gjorde att man blev lomhörd...

Mössen innehöll kulor och samlade ludd hela tiden.

Allt med batterier var rena skiten. Batterierna själva var också skit.

Ljud i datorn var för PC-folk BEEP BEEP ....

Jag köpte för sommarjobbade pengar ett expansionsminne till min VIC20.
Minnet var på 32K (Inte 32Meg, Inte 32 Gb... 32 tusen bytes) för 1995:-
VIC20:n snurrade på 1MHz, med en 6502-lik processor....
Tror inte ens den duger till att styra trafikljus idag...

Så gott som allt var med dagen mått mätt skit. Men det var ROLIGT.

Främst därför att man var 15år och KUNDE bli genuint imponerad över någon teknisk pryl (minns min HP 48SX-räknare, kostade 3000:- då...). Klart det var roligare då, man kunde ju låta hela ens liv kretsa runt att man skulle få låna hem en scanner över helgen.

Man hade en garderob FULL med kablar, 10 polare man kunde gå i döden för som var lika datorknäppa som en annan. Vi lärde oss själva sånt som andra gick utbildningar för - det fanns inga utbildningar för det mesta...

Idag är jag 41, strax 42, väldigt svårimpad och känner precis som andra som vart med sedan 1978 att det mesta har man ju vart med om tidigare. Det blir bara snabbare, billigare och sakteliga bättre....

Så ofta var det faktiskt inte bättre förr, men vi VILL inbilla oss det.

"Arne Anka:

Jag säger som kineserna om framtiden:
Framtiden är som en babianröv; färgglad och full av skit."

Tror det bara blir bättre. Enklare att använda och snyggare.....

Jag tror du missuppfattar tråden Goflorp. Det handlar inte om att det var bättre förr. Det var roligare förr. Många saker var roligare förr. När man var typ 18.

Men jag tycker inte att Apple tråkat till sig i överkant, även om de kompromisslösa grejerna blivit ovanligare (Air undantaget som bekräftar regeln) och att fler innovationer sannolikt aldrig blir verklighet pga affärsmässiga beslut. Macarna är både bättre och roligare nu eftersom man kan göra så mycket mer med dem.

Varför var det då roligare förr?
Några uppslag:
Preinternet: Att få MacWorld i brevlådan en gång i månaden gav kanske en större upplevelse och spänning än att tvångsmässigt uppdatera ryktessajter dagarna i ända.

Exklusivitet: Det var roligt att inbilla sig att PowerPC var ju sååå mycket bättre än i486. bara namnet...

Släkten är värst: Om man nu alltid dyrkat Macen å det töntigaste men hittills ryckt på axlarna åt ipod och iPhone så var faktiskt nyhetsflödet roligare förr.

Är Stephen Seagal rolig? Det är sällan kul när allt bara flyter på, när allt lyckas utan motstånd. Geniala ideer som gör magplask tillför lite extra spänning (Cube, 20th Anniversary Mac, Opendoc, Quickdraw 3d, CyberDog...)

Senast redigerat 2008-12-23 00:27
  • Medlem
  • 2008-12-23 00:28

Precis tok. Apples ekonomiska marginaler har aldrig varit större att kunna skicka ut hakan. Ideérna finns nog i någon garderob om man bara vill.

Om man ser till dagssituationen så tror jag Apple är mer beroende av andra än sig själva. Jobs och gänget får nog "hora" mer för sina leverantörer än tidigare. Vilket också sätter käppar i hjulet för utvecklingen.

Å andra sidan har Apple en helt annan press på sig jämförelsevis med Microsoft och andra PC leverantörer. I mac världen måste man alltid förvänta sig någonting vid varje release. Finns nog inget företag som har så många "fans" som Apple har. Kolla bara på DELL, som inte ändrat ett skit som 2001 känns det som. Men folk som inte bryr sig, köper.

Skulle Apple kört samma spår så hade vi kanske haft ett företag som heter DEpple.

Skämt å sido. Leverantörerna har nog fått en hel del andra jobb med åren, så utvecklingen går inte så snabbt man kunnat önska. Sen ser jag personligen att Apple släpper nya "tunga" grejer mellan längre mellanrum, så man får den "wow" känslan istället för "ok" som det varit på senare tid

Jag förstår precis vad per s menar. Inte var det bättre förr, min iMac Alu är
utan tvekan den bästa datorn jag någonsin haft, allt är bättre med den,
och jag förstår vad Goflorp säger, MEN

jag har idag inga av de känslor jag hade när jag gick på Mac Expo i
London 1993 och de åren innan de flyttade. Man snackade med Apple
killarna/tjejerna om allt nytt. Jag fick Apples första CD, som jag gjorde
om till klocka eftersom framsidan var så häftig och jag hade ändå ingenting
att stoppa den i då min LCIII inte hade någon CD-drive.

Man dreglade över färg laserskrivare för mellan £6000-10000, snackade
med folket från Aldus (eftersom jag valt Freehand istället för Illustrator).

Det var en massa saker som man kände då som inte riktigt går att
jämföra med dagens utbud.

Grejerna var inte bättre, men känslan var det!! Om man inte var med om
det är det nog svårt att förstå om allt man vet är MacMini, iMac G5 och
iPod Nanos...

LCR

Är det inte så då att ni "gamla gubbar" glömt av vad som var dåligt och kommer ihåg det som var bra saker. Sedan tar ni en sväng nerför memory lane och minns...

Så jävla roligt det var!
Alla de gånger det regnade och man cyklade två mil till tidningsstället (jag hade två timmars resa till ett ställe som sålde MacUser / macWorld etc) för att upptäcka att det enda exet de hade var sålt... Alla DE gångerna har man glömt.

det är oftast därför man hör folk säga "det var bättre/roligare/intressantare förr" när de pratar om Musik (all BRA musik gjordes på 60-talet! - Visst...). De har glömt bort skiten och kommer ihåg Beatles....

Ursprungligen av Goflorp:

Är det inte så då att ni "gamla gubbar" glömt av vad som var dåligt och kommer ihåg det som var bra saker...

Nej, så är det såvitt jag minns absolut inte tror jag..

...Så jävla roligt det var!...

Ja, det är ju det vi försöker säga!

Mycket är roligare när det är nytt och man får anstränga sig för att förstå det.

Jag tycker det är svårare nu för tiden att känna samma fascination inför mitt jobb. Det krävs inte lika mycket av mig eftersom jag har varit med om allt så många ggr. Det blir lite rutin över det. Samtidigt som jag aldrig har varit bättre ! Det där går visst aldrig ihop. När man var yngre, osäker och gjorde div fel så var det mer spännande. Nu har jag rutin och gör bättre saker men tycker det är lite trist ibland.

För mig är Apples produkter nya och det är kul att utmana sig med att lära nytt. Speciellt när det är lite svårt som jag tycker det är ibland med det tekniska. Det gäller nog att fortsätta hitta nya saker att lära sig hela tiden.

Är det inte så då att ni "gamla gubbar" glömt av vad som var dåligt och kommer ihåg det som var bra saker. Sedan tar ni en sväng nerför memory lane och minns...

Så jävla roligt det var!
Alla de gånger det regnade och man cyklade två mil till tidningsstället (jag hade två timmars resa till ett ställe som sålde MacUser / macWorld etc) för att upptäcka att det enda exet de hade var sålt... Alla DE gångerna har man glömt.

det är oftast därför man hör folk säga "det var bättre/roligare/intressantare förr" när de pratar om Musik (all BRA musik gjordes på 60-talet! - Visst...). De har glömt bort skiten och kommer ihåg Beatles....

Nix!

Jag prenumererade på Mac User, Macworld och MacFormat, så istället för att
cykla i regnet spelade jag squash (bättre form än nu), men hade jag behövt
åka så hade jag kört Firebird (istället för Volvo som nu).

Vad gäller musiken så lyssnar jag på äldre musik idag än jag gjorde då,
(lyssnade på Charley Patton 1929 igår) men att gå in och kritisera folks
musiksmak med det möget som görs idag håller inte!!

LCR

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-23 01:46

Det var på den tiden det var bättre förr

• Medlem
  • 2008-12-23 10:48

Tack Goflorp. Du har verkligen hjälpt mig ur min formsvacka. Jag känner mig yngre än någonsin.
Varje produktområde har sina utvecklingsfaser. Jämför med t ex bilens utveckling. Växellådan var en revolution men fyra växlar istället för tre en evolution. Elektriskt ljus - revolution, halogenlampor - evolution. osv.
Inom datorvärlden har vi epokgörande språng som grafiskt gränssnitt med mus istället för DOS-kommandon, färgskärm, bläckstråleskrivare, färgskrivare, CD-brännare, internet osv. Stegvis utveckling som större/snabbare minne/hårddisk, bättre processor mm. Och så lull-lull som borstad aluminium, glossyskärm, FrontRow.
TV:n har haft sina utvecklingsfaser. Färg-TV på 60-talet var trots taskig bild en revolution men sen blev det mest en lugn förfining i flera decennier tills plötsligt platt-TV:n kom.
Visst gillar jag lull och förfining men har vi nya epokgörande grenar på utvecklingsträdet? I så fall, vilka?

Lite "nyheter" finns väl runt hörnet ?

Eller tror du vi uppfunnit allt som är värt uppfinna?

Framtiden bjuder nog på Minnen som bygger på helt andra principer än nuvarande.
Helt nya typer av batterier, som kanske inte behöver laddas på åratal.
Nya skärmtyper, nya kommunikationssätt.

Gibson-idén med inopererade "add-ons" i kroppen. Detektorer som själv ringer sjukan när hjärtat hoppar till. Ögon med inbyggd ljusförstärkning. datorer som kan bildbehandla i realtid.

Nya militära applikationer av positionering, kommunikation etc, som sedan "spiller över" till det civila.

Saker kommer bli renare. Mindre avgaser, mindre skit.

Dopplern (en digital kopia av dig själv) svarar i telefon, planerar, bokar och sköter det mesta i hemmet.

Du kanske har en robot hemma som gör mkt. Kan vara i formen av en robothund. Den kan hålla koll på äldre, bevaka, hämta saker. Slå larm, väcka och vara mer eller mindre en familjemedlem. Jag tror vi har den här inom 20 år.

Man kommer sluta resa för möten. Sådant sköts virtuellt.

Medicinen kommer bjuda både på "förfiningar" och "revolutioner" om vart annat.

Kanske är din dator i formen av ett par glasögon du har på dig. Allt skrivs direkt på näthinnan. Datorn klarar även av att hjälpa dig i trafiken, markerar faror, gående i mörker och visar vart viltet är, visar hala fläckar - allt genom att lägga på ett "lager" med information över det du ser.

Saker kommer fatta besut åt dig. Din telefon ringer INTE när du har sex, badar, nattar barnen etc. Saker lär sig se mönster.

Nya arbeten kommer uppstå. Kanske jobbar man med miljöövervakning, på stora reningsanläggningar, plattformar i havet som renar vår miljö.

Nya semesterorter och saker att göra.

Flyga i tyngdlöst tillstånd? Nära navet på en cirkulerande rymdstation går det....
Turista på månen, Clavius Base... Undervattenshotell i Karibien....

Så, håll i hatten och DREAM ON.

Imponerande Goflorp !
Varför är inte du en UppfinnarJocke istället för att harva med bilar (inget ont sagt om Volvo-arbete men...) ?

Inte är det bättre nu om man ser till den stress som barn och tonåringar lider av...

När jag växte upp på 70-talet fanns ingen av den stressen som finns idag,
menar inte att detta är Apples fel, men om man kollar på det pryl användandet
och informationsöverflödet och ser hur yngre påverkas och beter sej så tror
jag att man bör planera en helt annan typ av sjukvård och brist på arbets-
förmåga då 90-talisterna ska ta över...

Stackars djävlar...

Äh, man lär sig rätt snabbt vad man klarar. Annars så blir man sjuk.
Samma visa har gällt sedan industrialiseringen såg dagens ljus.

Om 100 år kommer fortfarande familjen, dina rötter och känslan av hud mot hud vara det som gäller. Grejerna runt oss ändras. Inte vi själva.

Vi kommer däremot ha en massa "assistenter" runt oss som håller reda på mycket.
Bokar saker, fotar, filmar, tar emot samtal osv.
Tanith Lee har skrivit en del kul böcker. Bit inte solen t ex. Där har alla en svävande boll som fixar allt det tråkiga för en....

Framsteg kommer också inom psykologi, medicin etc skapa en större förståelse för hur vi människor fungerar.

Framtidsscenarior är alltid intressant. Vad jag lärt mig genom tiden är dock att man alltid ska skratta åt det korta perspektivet siarna använder. När dom säger att det och det sker om 10 år så lägger du alltid på 30-50 år - så närmar du dig sanningen.

Det enda jag vet med säkerhet är att man om 50 år kommer att skratta åt att vi lät personbilar förstöra städerna och att dessa drevs med fosilla bränslen. Vår tid kommer att betraktas som mycket primitiv och brutal - som vi betraktar medeltiden idag. Våra barnbarn kommer också att döma oss hårt för den globala förödelsen. Mycket hårt.
Att alla vuxna individer skulle ha sin egen 1000 kilos fyrhjuling - oavsett drivmedel - för att ta sig från A till B kommer att betraktas som en av mänsklighetens mest bisarra och skadliga idéer. Någonsin.

I övrigt så kommer fysiken ännu mera än hittills att visa oss hur oerhört lite vi vet och hur lite vi trligtvis någonsin kommer att få veta. Hjärnforskningen kommer att chocka oss och eventuellt förändra världen mera än någonsin tidiga i historien. Det kommer nämligen att visa sig att vi inte har någon fri vilja - att individuell fri vilja är en illusion. Hjärnforskningen och fysiken kommer att bevisa att allt är en serie orsak och verkan sedan Big Bang - både i makro- och mikrokosmos - ner till minsta neuron i hjärnan. Allt är automatiskt. Att jag skriver detta just nu och att du läser det kunde man räkna ut redan en sekund efter Big Bang. Fri vilja strider mot naturlagarna. Sug på den :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Att jag skriver detta just nu och att du läser det kunde man räkna ut redan en sekund efter Big Bang. Fri vilja strider mot naturlagarna. Sug på den :-D.

Låter lite lätt deterministiskt det där

• Medlem
  • 2008-12-23 17:45

Om vi håller oss till de närmsta åren och titta på bärbart.
Sitter med en MBP som jag verkligen gillar men... Blixtsnabb start har jag tagit upp tidigare. Kunna se på skärmen i solljus lika bra som tidningen. Tåla regn, smuts, stötar och kyla istället för att vara skör som ett spädbarn. Internet var jag än befinner mig. Ladda sig själv!? Pekskärm som komplement till tangentbord. Bläddra i ett stort dokument lika effektivt som i en bok (tack Gutenberg) osv osv. Utfällbar extraskärm till menyer etc.
Visst finns det att göra.

Ursprungligen av per s:

Utfällbar extraskärm till menyer etc.
Visst finns det att göra.

*stort tutljud*

Nej!

Inga sådana "kludges". Självklart blir menysystem bättre.

Låter annars som "En Ferrari F40 ... åsså en påbyggnad bakpå som mekanikerna kan sitta i!"

Bevaka tråden