3:2 (som klassiska 35mm-film) är ju nästan 16:9 (som nya/framtidens teve/video-format). Så - är bilderna 3:2 så blir det bra - svarta balkar på sidan om det är stående bild så klart - men annars fylls nästan hela rutan upp. Är bilderna i 4:3 så blir det svart på sidorna på alla bilder . Vare sig dom står eller ligger.
Det paradigmskifte som pågår nu ("HD") slutar i 1920x1080 pixlar progressivt - där kommer vårt video/teve-system att ligga i 50 år - som PAL oc NTSC gjorde. Vill man ha "pixel för pixel" - som gör att teve/monitor/spelare inte behöver skala om - så kan man sikta på just 1920x1080 för bilderna. Jag skulle dock aldrig sitta och fixa om bild för bild till detta - det tror jag ingen gör - inte proffs heller.
Jag skulle exportera ut bildspelet (från iPhoto t.ex.) till en QT-film och där sätta värdena till just 1920x1080. Denna skulle jag sedan öppna i QT och exportera ut till AppleTV - då blir det en fin video på 960x540 (SD). Vill du exportera ut till full HD så väljer du att exportera ut till en ny .mov-fil (jag tror ATV lirar .mov - annars väljer du mpeg4) och ställer in alla värden manuellt (25 fps, 1920x1080, hög kvalitet/flerpass). Auto eller 6-7 Mbps räcker för stillbilder - är det inte övergångar/mix/dissolve (som är "rörelse") mellan bilderna så räcker det med betydligt mindre Kbps.
MPEG-StreamClip fixar också allt detta. Det är ett fenomenalt gratis program.