Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mailservern: "Local Host Name"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag körde tidigare en 10.1.x server som servar flera mail-domäner, och på mailinställningarna för resp användare kunde jag ställa in vilken av domänerna de tillhörde. Efter att jag uppgraderade till 10.2.4 fick man följande meddelande när en klient (eudora i detta fall) försöker logga in: "No local mail account. User has a mail account located at [domain.se]". Efter att ha rotat runt en stund upptäckte jag att om jag i Workgroup Manager på en användare under fliken "Mail" ändrade "Mail server" till serverns ip-adress, så fick jag det hela att funka igen. Nackdelen nu är att jag inte kan se vilka av mina användare som hör till vilken "local host". Vilka mina "local host"s är har jag lagt in i god ordning i "Server settings->Internet->Mail service->Configure Mail service" och de är listade i DNS. Nu ska jag lägga över en till mailserver och då blir det snart rörigt om jag inte kan hålla isär användarna. Ngn som vet vad problemet är?
/åz

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-01 18:53

Om du kollar dokumentationen så ser du att du inte kan ha olika användare på olika domäner utan att en ny användare ligger på alla domäner datorn hanterar. Tyvärr.

Rekommenderar starkt CommuniGate Pro som mailserver. Skall även kolla upp Kerio snart, får se vad jag tycker om den.

/glemme

Det vet jag och det är inte det som är mitt problem. Problemet är att mail för en viss användare bara fungerar om jag anger min servers ip-adress i fältet "mail server" under fliken "mail" i Workgroup Manager. Där kunde jag med min tidigare server ange dns-namnet, vilket var mkt mer praktiskt för att åtminstone internt hålla reda på vilka användare som hör till vilken server. Fortfarande tacksam för ideer!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-02 15:32

Hur ser reverse och forward lookup ut? Dessa två har jag för mig måste vara korrekta annars funkar det inte. Samt att hostnamnet måste vara det namnet du vill skriva in.

/glemme

hm.. reverse och forward lookup, var hittar jag det?
(har letat..)

Rekommenderar starkt
EIMS
Nu även för Mac OS X

Citat:

Skrevs ursprungligen av Åke Zimmermann
hm.. reverse och forward lookup, var hittar jag det?
(har letat..)

I terminalen skriver du:
nslookup mailservern.din.domänadress (vilket ip-nummer svarar servern?)
nslookup ditt.ip.nummer (vilket hostnamn svarar servern?)
nslookup -type=mx din.domänadress

Du kollar resultaten av dessa frågor mot verkligheten. Pekar allt mot rätt dator?

Använd samma dns-server som din server använder. För att vara säker på att nslookup använder just den skriver du in ipnumret till den som sista argument. Ex:
nslookup -type=mx 99mac.com 195.156.197.198 (om det nu hade funnits en dns-server med det ip-numret).

Apples mailserver är jäkligt petig med både forward och reverse lookups samt att mx records är rätt.

Genom att göra en tail -f /var/log/mail.log när du startar mailservern får du värdefull information om vad den klagar på.

1
Bevaka tråden