Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook går inte att komma åt i Target disk mode, fel på kabel?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-12-27 20:05

Hej

Jag har köpt en ny hårddisk till min macbook (en Samsung 320GB SATA 2.5" HM320JI ) och ska byta den. Först vill jag dock klona eller kopiera över innehållet på den hårddisk som jag har i datorn. (Har inte bestämmt mig för om jag vill klona systemet eller ta chansen till en fresh start).

Så nu har jag försökt att starta upp macbooken i Target disk mode (ni vet när man kopplar in den i en annan mac via firewire och trycker på 't' under uppstarten). Men jag får inte upp den som en enhet i min mac. Jag hittar den varken i finder eller med hjälp av terminalen. Jag har senaste uppdateringarna på båda datorerna (båda kör 10.4, men jag har prövat med en värddator som har 10.5 med) och har prövat att återstälal PRAM, men det fungerar fortfarande inte.

Jag börjar misstänka att problemet kan ligga i kabelen, för när jag har kopplat den mellan datorerna så kan jag inte se någon information om firewire under systeminformation. Tror ni det kan vara det eller är det något annat som krånglar?

Testa med att köra firewire-hårddiskläget från Systeminställningar > Startskiva > Firewire-hårddiskläge....
Koppla ur firewirekabeln först så portarna återställs.

  • Medlem
  • 2008-12-27 20:53
Ursprungligen av Matrix:

Testa med att köra firewire-hårddiskläget från Systeminställningar > Startskiva > Firewire-hårddiskläge....
Koppla ur firewirekabeln först så portarna återställs.

Yepp. Jag har redan testat det är jag rädd... (missade tyvär att skriva det)

Senast redigerat 2008-12-27 21:16

Du kör inte med ett open firmware password på någon av dina macar. Blockerar uppstart under t. Annars får du återställa dem med systemskivan om det ska fungera.

  • Medlem
  • 2008-12-28 01:59
Ursprungligen av Matrix:

Du kör inte med ett open firmware password på någon av dina macar. Blockerar uppstart under t. Annars får du återställa dem med systemskivan om det ska fungera.

Nej det gör jag inte. Har i alla fall inte gjort någon sådan inställning någon gång, vet inte riktigt vad det är förutom att jag har läst termen någon gång.

1
Bevaka tråden