Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro unibody STULEN

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Man tycker ju att det borde gå att registrera datorn hos Apple som stulen, så att när den som köper datorn av tjuven sen i sin tur registrerar den hos Apple blir medveten om att han/hon köpt en stulen dator och måste lämna tillbaka den..

Då skulle det bli mycket säkrare att köpa begagnade datorer om man i annonsen kunde se serienumret, kolla upp det på Apple.com och se att den är ärligt köpt, kanske tom att säljaren måste fylla i själv på Apple.com att han/hon säljer datorn eller något liknande.. Det hade varit kanon! och ingen hade haft någon nytta av att sno andras Mac i syfte att sälja..

Vilket resulterar i en lite säkrare vardag för oss Mac-ägare..

Ännu ett tips,jag kollade lite snabbt på Blocket och såg en annons från en annan som fått sin MBP stulen..

http://www.blocket.se/vi/19451350.htm?ca=11_s

Kanske fixa en sådan annons du med på Blocket, Eniro Köp & Sälj osv.. För tjuven använder sig säkert av Eniro eller liknande gratis-sidor om du har otur, men det gör det lite jobbigare för honom iaf om han vet att köpare är medvetna om att datorn med just ditt serienummer är stöldgods och med lite tur så ber de då säljaren att skriva ner serienr..

Hoppas du får tillbaka den! Håller tummarna!

Men snälla nu vakna upp... Tror ni verkigen att tjuven kommer att sälja datorn på blocket???
Och den som kommer att köpa den datorn när den blir såld,är nog en macanvändare som vet vad han köper och skulle aldrig vända sig till apple med serie nummer om hans burk rasar.. En sån datorn är värd en tredje dels pris ute i svarta marknaden och köparen tar sin risk om den pajar och inte går att lämmna in.. Tror helre inte ens tjven är så dum i skallen och anonserar en stulen dator på blocket...

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-12-28 11:39
Ursprungligen av 8IGHTBALL:

Men snälla nu vakna upp... Tror ni verkigen att tjuven kommer att sälja datorn på blocket???

Det har väl hänt ett otal gånger? Dom som snor grejer på det här sättet är oftast inte dom piggaste killarna. Tvärtom - de är vanligen yrkespundare som konstant överträffar varandra i obegriplig korkskallighet...

Men köparen kanske tycker om att köpa stöldgods och använder dem för eget bruk?... Företags inbrott och dator stölder sker oftast av yrkeskriminella som vet exakt vad dom är ute efter..En sån kille som brukar hålla på med lite avanserade inbrott är oftast organiserade killar som har redan köpare som väntar på varorna,. Troligtvis har denna dator vi just pratar om stulits av någon Tjack pundare som är uppe dygnet runt och letar efter bilstereon..Han fick just jackpott den kvällen... Mkt synd faktist...
Sen finns det säkert hälare som skickar datorerna utomlands... Lycka till att hitta den då....

Men om han nu säljer datorn till någon som inte vet att den är stulen. Vems blir det då? Två stycken har ju i "teorin" köpt macbooken.

På tal om ingenting btw, jag lider me dig
----
8IGHTBALL: Kanske han anonserar en stulen dator på blocket. Vem vet?

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-28 03:18
Ursprungligen av ks.rasmus:

Men om han nu säljer datorn till någon som inte vet att den är stulen. Vems blir det då? Två stycken har ju i "teorin" köpt macbooken.

På tal om ingenting btw, jag lider me dig
----
8IGHTBALL: Kanske han anonserar en stulen dator på blocket. Vem vet?

Den är stulen och köparen av den stulna varan (Macbooken i det här fallet) blir av med den om den skulle hittas. Det är upp till köparen att begära bevis vid köp att varan är inte stulen. I värsta fall kan köparen bli åtalad för häleri.

//Rob

När jag var i mina yngre år hade jag polare som var med i fel sorts kretsar. Det stöldgods som såldes på blocket då var just den typen som rubrikskaparen blivit av med. "småsaker", personstölder så att säga . Det som INTE säljs på blocket är när stora ligor stjäl större partier av prylar från företag och liknande. Det är helt enkelt "amatörerna" som säljer på blocket och "proffsen" som inte gör det.

Bevaka tråden