Hej gott folk! Sedan den 20:e december har jag haft min alu. MacBook 2.0 Ghz, felfri och helt suverän. Men mail har strulat sedan dess, jag berättar:
För tillfället bor jag på Tenerife, tillhörande Kanarieöarna och kör via en leverantör kallad telefonica (motsvarande t.ex. Telia i sverige). När jag flyttade hit i Augusti 08 hade jag en pc dator men har nu fått en MB i slutet av december. Tidigare i Sverige hade vi Telia men nu alltså en annan leverantör och då är det ju självfallet att jag kan ta emot e-post men ej skicka med Telias angivna utgående server HÄR, det är jag ju med på till 100%. Så:
I utgående server skrev jag den angivna utgående servern vi fått av bredbandsleverantören här och detta funkade tidigare på min pc. Nu, med min mac så funkar det alltså inte.. Jag kan ta emot e-post men ej skicka. Jag har dubbelkollat att jag skrivit in rätt adress men får fortfarande felmeddelande: brevet kunde inte skickas eftersom en maxtidsgränd nådde port 25. Okej, det där med portar har jag också kollat och jämfört med min fars pc där han också skickar med port 25, vilket funkar för honom. Port 25 verkar alltså inte vara blockerad. Den utgående vi använder oss av här lyder: pop3.telefonica.net eller imap.telefonica.net. Efter en massa googling och sökningar här på 99.se blir jag ganska trött och har ett par frågor här nedan. Jag är väldigt tacksam för hjälp.
Mina frågor är:
- Kan en brandvägg i datorn blockera porten?
- Vad har imap och pop3 för betydelse?
- Har nåt haft ett liknande problem?
Kan sist men inte minst tänka mig att ge bort en liten gåva så som en låt köpt i iTunes eller dylikt. Som sagt så är jag väldigt tacksam för ett hjälpligt svar. Tack!