Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper P.A. Semi

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-24 14:32

kanske ska Apple designa och producera egna grafikkort? Grafikkort som sopar banan med allt idag av människa skapat?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-04-26 08:46

"I en intervju med Wall Street Journal förklarar Steve Jobs varför Apple köpt upp processortillverkaren P.A. Semi. "

http://www.idg.se/2.1085/1.158603

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-30 12:08

Ny artikel: ARM, x86 Chip Makers Fight to Ride Mobile Growth. Kanske jag som läste slarvigt men jag tyckte den var ganska tunn? Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-08 09:50

Från IDG:
Enligt uppgift hade företaget dock slut på pengar, vilket gjorde att den enda möjligheten för Apple att få till sitt nya chip var att helt enkelt köpa ut de andra investerarna och göra P.A. Semi till en del av Apple.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.160186

"Uncle Sam hates to design new missiles only to have the guts ripped out by some dude in a mock turtleneck."

Alltid läsvärda The Register har snokat upp lite ny info om vad som händer med P.A. Semi's existerande produkter.

Apple will please missile makers by backing PA Semi's chip | The Register

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 13:46

Förstod man väl. Svårt att se att amerikanska militären inte tänkt på det när de skrev kontraktet.

Jo, kanske det. Men annars är det ofta "skjut först, tänk sen" som gäller för amrisarna.

Kommer krigsmaterieltillverkaren Apple nu svartlistas av alla s.k. etiska aktiefonder?

Ursprungligen av M. Sundbom:

krigsmaterieltillverkaren Apple

Det är väl lite att ta i?

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det är väl lite att ta i?

Visst, det är att ta i. Vad jag hört är det Texas Instruments som tillverkar P.A. Semi's processorer. Analogt är väl även datortillverkaren Apple en överdrift?

Senast redigerat 2008-05-19 01:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-18 23:37
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jo, kanske det. Men annars är det ofta "skjut först, tänk sen" som gäller för amrisarna.

Vad sa Bernard Montgomery inte om amerikanarna...? Typ (hittar inte citatet): Amerikanarna gör allt rätt men bara först efter de gjort allt fel. Now thats funny.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 23:42

Saxat från NY-Times:
"PA Semi is going to do system-on-chips for iPhones and iPods”

Nu vet vi svart på vitt.

Vad är "System-on-chips"? Menas med det att operativsystemet är hårdvarulött? Lite konstigt i så fall med tanke på hur beroende Mac OS X varit av täta uppdateringar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-11 17:21
Ursprungligen av M. Sundbom:

Vad är "System-on-chips"? Menas med det att operativsystemet är hårdvarulött? Lite konstigt i så fall med tanke på hur beroende Mac OS X varit av täta uppdateringar.

System on a chip betyder att ett chip har all nödvändig hårdvara integrerad på ett chip, de används överallt i mobila enheter där du kan ha CPU, "ljudkort" (DSP), "grafikkort", datainterface, GSM/3G-radio och ibland ram-minne integrerat på ett enda chip. Förr krävdes ett chip för varje funktion vilket tog upp en massa plats och drog mycket mer ström. Det har inget med mjukvaran att göra, det är bara ett sätt att fysiskt spara plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 16:59

Roliga är ju att folk trots detta klänger fast vid PPC.

Saxat från macrumors:
flopticalcube: PowerPC lives on!

speakerwizard: They DIDN'T buy them for their current tech, but for their expertise, specifically in ARM chip design.

flopticalcube: At the moment, that's all speculation. We will only know when Apple releases a product using their technology.

Alltså, varför vill man så gärna ha tillbaka en processor? Då måste man vara bra insnöad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 23:00

Hmmm...den Iphone jag köper den 11 juli kommer med största sannolikhet att förvandlas till stenåldersprodukt - åtminstone prestandamässigt - när Apple släpper Iphone med sitt nya superchip. Jag hoppas det dröjer...eller va' fn - jag får väl byta upp mig Har ju ingen bil
Nå - jag tror att Apple tillsammans med hjärnorna på detta lilla exklusiva företag kommer att ta fram världens bästa och mest avancerade chip för bärbara manicker. Jag är helt säker.

Lite nya spekulationer om PA Semi´s roll har dykt upp efter att Apple köpt in sig i Imagination Technologies.

"...All signs point to future mobile products from Apple which benefit from greatly enhanced graphics and media capabilities designed by Imagination, manufactured by Samsung, and shepherded by Apple's corps of ex-PA Semi engineers..."

Hela artikeln finns här.

Kanske vad som behövs för Flash på iPhone?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Kanske vad som behövs för Flash på iPhone?

Apple jobbar knappast aktivt för att få Flash till iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-28 22:08
Ursprungligen av Adrian B:

Apple jobbar knappast aktivt för att få Flash till iPhone.

Inte nog med det. Apple motarbetar ju Flash genom att inte tillåta det på iPhone. Som Hugin säger, Adobe har redan en version av Flash som de skulle släppa minuten efter de fått tillåtelse av Apple.

Inte mig emot. Flash för mig är bara reklambanners som ser till att mitt batteri dör snabbare och ger mig en dator för varm för att ha i knät.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-22 16:30

Adobe har nog säkerligen redan en Flash-version som funkar på iPhone.

Bevaka tråden