Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ljudproblem i i-movie2

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-30 23:04

Varför hackar ljudet ibland när jag exp. till kameran.
jag har bytt från i-m1 till i-m2 och jag tror att det började efter det. Kan det vara firewire, quicktime eller os9 som spökar.
jag har fw 2.1, QT 4.0 och OS9.0 jag blir tokig snart.

Är lite osäker på vad det är som ställer till det. I ett sådant här läge skulle jag själv uppdatera till de senaste "classic"-systemet (9.2.2) och senaste Quicktime (6.1). Även se till att ha OK med RAM installerat....typ 256 borde räcka, men ju mer desto bättre.

Kör du OS9?
Jag hade detta problem och det har skrivts mycket om det på Apples diskussionsgrupper. Lösningen ska vara att zappa PRAM!

Givetvis så bör AppleTalk vara avstängt. Viritual Memory ska vara på minimum, men helst ej avstängt.

Sen jag skapade en egen partition bara för Video så har det inte uppträtt igen. Felet gäller bara Imovie2, så jag exporterade med version1 ett bra tag. (Det går utmärkt att ha bägge programmen installerade.)

• Medlem
  • 2003-04-02 21:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Kör du OS9?
Jag hade detta problem och det har skrivts mycket om det på Apples diskussionsgrupper. Lösningen ska vara att zappa PRAM!

Givetvis så bör AppleTalk vara avstängt. Viritual Memory ska vara på minimum, men helst ej avstängt.

Sen jag skapade en egen partition bara för Video så har det inte uppträtt igen. Felet gäller bara Imovie2, så jag exporterade med version1 ett bra tag. (Det går utmärkt att ha bägge programmen installerade.)

:eek: En dum fråga, hur skapar man en partition och hur zappar man pram???

Du kan dela upp hårddisken i flera partitioner endast när du formaterar den. Välj alternativ eller inställningar i skivverktyg. (Du blåser ur allt med detta så säkerhetskopiera)

Zappa PRAM:
Starta om och håll dess 4 knappar nere:
alt, command, R, P.
Datorn kommer att starta om igen och igen. Släpp knapparna när den gjort det tre gånger.
Du kommer att får ställa klockan och eventuellt bildskärmen efter detta men nu är burken "ren"

Och en sak till: Hjälpfunktionen är klart underskattad. Allt detta står där om jag inte minns fel.

• Medlem
  • 2003-04-03 15:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Du kan dela upp hårddisken i flera partitioner endast när du formaterar den. Välj alternativ eller inställningar i skivverktyg. (Du blåser ur allt med detta så säkerhetskopiera)

Zappa PRAM:
Starta om och håll dess 4 knappar nere:
alt, command, R, P.
Datorn kommer att starta om igen och igen. Släpp knapparna när den gjort det tre gånger.
Du kommer att får ställa klockan och eventuellt bildskärmen efter detta men nu är burken "ren"

Och en sak till: Hjälpfunktionen är klart underskattad. Allt detta står där om jag inte minns fel.

0ställa minnet fixade jag faktiskt själv tack för tiopset, har inte kollat om det funkade än.
Är det nån som vet om det går bra att kommunisera med vanliga pc användare med osX eller är det som förr att dom inte kan öppna mina dokument????

1
Bevaka tråden