Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla iMacen får ingen kontakt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-31 08:29

Har en gammal iMac 400 MHz DV SE som inte får kontakt med de andra datorerna hemma. Har ytterligare en pc och nya iMacen kopplad i en hub och de hittar varann direkt, men när den gamla iMacen kopplas in händer ingenting. Lyser inte ens i hubben.

Har kollat kabeln och uttaget i hubben men det är inget fel.
Nån som vet vad jag ska kolla härnäst?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-31 10:57

Hej Tesa

Det verksar ju som du isolerat felet till din iMac, då gäller det att lista ut om det är hårdvara eller mjukvara. Det lyser inte i hubben, alltså lägger iMac:en inte ut någon signal från nätverksporten, antingen för att den är trasig eller att den inte är uppsatt/konfigurerad.

Vad kör du för OS ?? Kollat nätverksinställningar och tillägg?? Har du använt nätverksanslutningen på iMac:en tidigare eller är detta första gången ??

/Göran

PS! Har du fått din nya maskin än ?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-03-31 13:09

Gamla iMacen har system 9.2.2 tror jag. Möjligtvis 9.2.1, minns inte riktigt.
Har kört den för nåt år sen på samma hubb och då gick det bra.
Testade också korsad kabel mellan den och förra iMacen innan jag flyttade i vintras så jag ska prova det igen....kan annars nätverkskortet ha gått?? Tilläggen har jag inte kollat, däremot alla övriga inställningar.

Nya kom i torsdags! Ursnygg!!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-31 13:19

Eftersom den har funkat så försök att fundera på vad som hänt sedan dess, har du bytt oS eller installerat någonting ??

Visst kan nätverkskortet ha gått sönder, men det är nog inte det första jag hade tänkt på, om de inte utsätts för överspänningar eller dylikt så är de oftast väldigt tåliga.

Nu är jag inte så insatt i iMacens anatomi ( har bytt ett modem på en 333MHz:are, det är allt ) så jag undrar lite om nätverksportet sitter på moderkortet eller på ett dotterkort. Är det ett separat kort så kan det ha skakat loss i flytten. Någon där ute som vet ??

Har du tagit en fungerande kabel och flyttat det rätt över ( och i samma port på hubben) till iMac:en utan att göra något mera. Funkar det inte så prova at starta om ( från avstängd! ) med den fungerande kabeln ansluten.

/Göran

PS! Lycka till med den nya (osneda) iMac:en:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-01 10:47

Det är viktigt att init Ethernet i Tillägg-mappen finns där. Det krävs kanske mer än en init för att ethernet ska komma igång.
Gå till inställningen Tilläggkontroll och slå på alla initar och starta om datorn. Hjälper det inte, då kan du försöka ominstallera system. Händer det inte. Då är det sista utväg att installera nytt rent system (ej installera på gamla system).

Dum fråga men, du har väl fildelning på?

F

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-04-02 18:10

Inga frågor är väl för dumma?

Jorå...fildelning på, testat olika filtilläggsvarianter, dubbelkollat ethernet-inställningar, korsad kabel och grejat och haft mig. Får ingen kontakt alls på några sätt och vis.

Det verkar som att det faktiskt inte löser sig...det jag gjort sen jag senast kopplade samman den med något annat är uppgradering av systemet så jag får väl prova att installera om den vid tillfälle.

Tills vidare får iPoden göra skäl för sitt hd-utrymme!

Jaha!
Ännu ett "dumt" inlägg; Prova med att byta till en ny tilläggsmapp, FULLSTÄNDIGT MAC OS, om det är nått tillägg i din ordinarie som bråkar?
I värsta fall är väl nätverkskortet dåligt, har för mig att dom inte var så tillförlitliga i dessa datorer?

F

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-02 19:58

Jag tillade: installera nytt rent system !
Se min inlägg ovan.
Det borde ni göra det.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-02 21:40

Är apple talk på ? samt apple talk via ex ethernet ?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-04-03 08:30

Jodå, har provat både grundläggande och fullständigt MacOs på tilläggsfronten.
Har även kollat AppleTalk och det verkar inte vara några fel.

Nätverkskortet gruvar jag mig för precis som jag skrev tidigare. Efter senaste flytten kanske det inte alls vill vara med mer, men jag ska först göra som REP säger tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 08:42

Det går inte pinga den IP du ställt in på "den gamle" och få svar???

Prova att pinga "localhost" på båda så du ser att burkarna använder nätverkskorten...
(Fast hur pingar man i os9???)

mvh /Pär

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-04-03 08:56
Citat:

Det går inte pinga den IP du ställt in på "den gamle" och få svar???

Prova att pinga "localhost" på båda så du ser att burkarna använder nätverkskorten...
(Fast hur pingar man i os9???)

Precis vad jag också alltid funderat på! Hur pingar man från 9an??
Fast jag kan förstås prova från 1GHz först...tanken slog mig men jag slog bort den då jag för stunden var lite uppgiven på det.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 09:09

Och varför inte X på "den gamle"???
Tyckte en G3/300 snurrade på helt okey så då borde väl den?

[Minns också att jag hade jättesvårt få kommunikation mellan G3:an (X) och en gammal 8100="8100" (9.1) - men har ju så dåligt tålamod går det inte på stuberten får vara :rolleyes: skall försöka rekapitulera...]

mvh /Pär

1
Bevaka tråden