Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med extern hårddisk som matar ut vid kopiering av filer

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har idag öppnat min nyköpta 1TB Freecom hårddisk från SIBA. Efter lite strul vid omformateringen till Macvänligt format från FAT så snurrar den på.
Problemet uppstår när jag försöker kopiera filer till den. Den står och tuggar ett tag, men sedan avbryts kopieringen med felmeddelandet:
"Åtgärden kan inte slutföras eftersom du inte har tillräcklig behörighet för några objekt" och sedan matas usb-hårddisken ut och måste startas om för att Mac'en ska hitta den igen.
Jag har ju haft liknande problem när jag kopierat filer förut, men aldrig varit med om att mottagande usb-hårddisken matas ut från operativsystemet när detta uppkommer.

Frågan är således är detta något som är vanligt, eller har jag en trasig disk som jag bör lämna tillbaka? Någon som har något tips på fix?

Efter att ha testat lite kan jag ju nämna att det verkar vara ett fel relaterat till min usb-hub. Kopplar jag disken direkt till iMac'en fungerar det utan problem.
Med en ny hubb (som har bättre strömadapter, 3A ska det visst vara på 7portarshub) så funkar det fint också.
Problemet löst, således, gott nytt år!

USB-hubbar är ett otyg. Det finns så många undermåliga produkter "där ute".

Jag gissar att säkert 25% av allt strul med USB orsakas av strömbrist.
De flesta har ingen aning om strömbegränsning, överbelastning osv, de bara tjoffar på nästa pryl i kedjan.

Skönt att det löste sig för dig. Sådana fel som du hade kan ge en gråa hår i förtid...

Ja, det var fint. Det charmiga är dock att jag har bytt ut min märkes-usbhub (d-link) som visade sig vara utrustad med felspecad nätdel etc. mot en noname (deltaco) som visade sig funka klart bättre. Så tydligen räcker det inte att köpa ett kvalitetsmärke heller om man vill undvika problemen.
http://www.dustinhome.se/pd_5010144399.aspx
Den köpte jag och den funkade bättre (om nu någon använder sökfunktionen vid liknande problem och hittar detta)

1
Bevaka tråden