Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Best practice vid ominstallation

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-02 00:14

Hej!
Har haft den första MacBooken (ej C2D) sedan den kom ut för snart 3 år sen, med Tiger då. När Leopard kom uppgraderade jag genast - arkivera och installera. Nu efter alla dessa år är det dags för en ren ominstallation (jag är den typen som alltid ska testa alla möjliga betas och alphas av diverse program och plugins, så det är helt och hållet mitt användande som har slöat ner datorn ). Frågan är hur det blir gjort på det bästa sättet?

Har självklart Time Machine, så efter en Erase & Install borde jag kunna dra hela min hemmapp på nytt. Men den stora nackdelen är att även allt i min ~/Library kommer med, och det innebär att alla de små inställningar och annat trams jag vill bli av med finns kvar. Så det är väl bara att bestämma sig: börja om nytt och fräscht, eller dras med gammal skit? Eller vad säger ni?

Ominstallation behandlas i nya Macworld november 10.2008 /tresursi

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-02 18:24

Jag skulle ta en kopia av det mesta via CCC och på så sätt ha kvar det jag behövde.

Efter det skulle jag installera helt från början

Sen skulle jag plocka över det jag ville ha manuellt.

Det kräver dock att man som användare vet vart allt ligger, iPhoto, Itunes andra programinställningar osv.

Men så skulle jag göra i alla fall.

/Tangen

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-05 21:44

Låter bra, ska ta en titt i MacWorld också. Och för att slippa klona allt via CCC borde jag kunna använda en del av det som redan finns uppbackat på min Time Machine-disk, eller hur? Det borde inte vara några problem med filägare och rättigheter mm?

1
Bevaka tråden