Den senaste tiden har internet krånglat. Det tar lång tid för uppkoppling och detta inträffar vid olika tider på dygnet. Jag har gjort flera TP-tester för att kolla, men då när det strular kan inte ens testen genomföras.
Jag har ett modem som heter Zykel prestige 600 och som lär vara ett ADSL-2 modem, vilket skall vara ok. Modemet är visserligen 5 år gammalt men har aldrig varit utsatt för åsknedslag och allt har fungerat bra tills för någon månad sedan.
Jag har Universal som ADSL-leverantör och har anmält till dem upprepade gånger. Jag skall visserligen få 24 mbs men som de flesta vet så blir det inte mer än 8 mbs på en koppartråd. Men i praktiken blir det för det mesta 6 och i sämsta fall 4 mbs.
Universal har felanmält till Terracom som äger kabeln här i Skattungbyn/Orsa där jag bor. Terracom påstår att det inte är något fel och menar nu att jag skall byta min utrustning, dvs modemet. Eftersom det kostar pengar så vill jag ju undvika detta.
Jag tror fortfarande inte att det är något fel på modemt utan att felet är att Terracom underdimensionerat sin utrustning i telefonsationen. Jag vet flera bybor som börjat med att titta på TV t.ex. Sådant måste ju ta mycket av kapacitén.
Lägger in lite TP-resultat
Bredbandskollen
Mätresultat 19 december 2008, 17:37
SKICKA 0,6 Mbit/sek
TA EMOT 6,7 Mbit/sek
FÖRVÄNTAT 24,0 Mbit/sek
SVARSTID 46 msek
MÄTSERVER Stockholm
Mätresultat 28 december 2008, 22:07
SKICKA 0,6 Mbit/sek
TA EMOT 2,4 Mbit/sek
FÖRVÄNTAT 24,0 Mbit/sek
SVARSTID 46 msek
MÄTSERVER Stockholm
Mätresultat 31 december 2008, 16:18
SKICKA 0,6 Mbit/sek
TA EMOT 4,7 Mbit/sek
FÖRVÄNTAT 8,0 Mbit/sek
SVARSTID 22 msek
MÄTSERVER Stockholm
Mätresultat 1 januari 2009, 16:28
SKICKA 0,6 Mbit/sek
TA EMOT 6,4 Mbit/sek
FÖRVÄNTAT 24,0 Mbit/sek
SVARSTID 22 msek
MÄTSERVER Stockholm