Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Belastningskänslig superdrive

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hittade det här klippet på YouTube som är exakt det felet jag har.

http://www.youtube.com/watch?v=4B2gbVsUuvE

Saken är den att min MBP inte kan läsa vissa CD/DVD-skivor. Det verkar som om vissa skivor är någon tiondels millimeter tjockare än andra. Detta gör att vissa CD/DVD-skivor går emot någonstans inuti superdriven och gör att skivorna inte kan rotera, och därför matas ut.

Om jag tar en skiva som vanligtvis fungerar, men samtidigt låter högerhanden vila bredvid touchpaden ovanför superdriven så uppstår samma fel. Det är uppenbart att tyngden från handen gör att chassit på datorn trycker på superdriven, som i sin tur trycks samman och gör att skivan inte kan rotera.

Garantin (1år) på min MBP har precis gått ut. Så jag undrar om någon vet hur apple ställer sig till fel som detta. Det här är ju ett konstruktionsfel från deras sida.

Superdrive: MATSHITADVD-R UJ-857D
Dator: MacBook Pro 15" 2.33 GHz

Jag har samma drive och den har aldrig haft problem med skivor förut. Problem med olika tjocklek på skivor eller att handen ligger på datorn har inte funnits. Nu tar den inte emot någon skiva alls. Skivorna går inte upp i varv och läshuvudet söker av tre gånger och sedan kommer skivan ut! Ursäkta att jag är lite tjatig och skriver om samma problem på flera ställen! Jag är rätt strandsatt utan SuperDriven.

I Sverige är garantitiden 3 år om det är försäljning av begagnat material och i befintligt skick, gäller andra regler) om felet kan misstänkas vara med från början och inte har dykt upp under första året. Kolla med Reklamationsnämnden.

Har någon löst problemet med trillskande SuperDrive utan att köpa en ny?

Största problemet med många maskiner verkar vara att folk lyfter dem och klämmer fast dem med en hand - precis där driven sitter.

Nu beror det inte på detta i alla fall, men det kan ju mana till eftertanke. Speciellt om man har en 17" som ju blir extra mycket bryt i...

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-05 13:05
Ursprungligen av Goflorp:

Största problemet med många maskiner verkar vara att folk lyfter dem och klämmer fast dem med en hand - precis där driven sitter.

Nu beror det inte på detta i alla fall, men det kan ju mana till eftertanke. Speciellt om man har en 17" som ju blir extra mycket bryt i...

Det är en av anledningarna på att jag funderar på att byta min svarta skönhet mot en ny Mb Brick. Gjord i ett stycke.

Yes!!

Med de gamla bärbara plastlburkarna kunde man inte klämma sönder något innanför skalet. Jag och mina Mac-användare till medarbetare hade aldrig problem med att något klämdes sönder. Min MBP 15" har metallåda som är mycket stabil, inget sönderklämmt. OK, några plastlister på Powerbook G4 runt tangentbordet har jag fått limma ihop. Att man skulle kunna klämma sönder en SuperDrive innanför skalet verkar omöjligt. I alla bärbara datorerna från Mac som jag har haft är både HDD och disk-drive upphängda i gummibussningar runt fästskruvarna. Kan driven som inte tål tryck vara felmonterad? Det finns lite "luft" mellan skalet och innehållet i datorn så att det behövs en ganska rejäl smäll för att innehållet ska ta stryk.

En del bärbart råkar ut för en del stötar, tappas ibland (från låg höjd), får grovjobba större delen av dagen mm. Kanske kvalitén är så dålig att delarna inte håller så länge? Jag misstänker att Apple i många fall har dumsnålat vid inköp av delar.

Är jag ensam om den misstanken?

1
Bevaka tråden