Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vinskadad iPhone - råd & tips?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyår - lätt vinskada på iPhone.
Hallå.
Igår var det som vi alla vet nyårsfton (gott nytt år till er alla), en mycket trevlig kväll som slutade lite olyckligt. Jag satt ner på en stol och hade ett vinglas i handen och med min iPhone i fickan, då jag plötsligt fick en nätt knuff och spillde lite vin på mina byxfickan där min iPhone låg. Jag tog genast ut min iPhone och kände om den var fuktig - lite fuktig kanske den kändes min inte så farligt ändå så jag torkade den lite och satte den i andra fickan. En stund senare skulle jag kolla om jag fått sms eller något samtal och då fungerade inte min iPhone utan "apple ikonen - äpplet" visades på skärmen i 3 sekunder sedan försvann det i 3 sekunder och sedan dök det upp igen. Efter detta startade jag om telefonen och då fungerade den som den skulle. En stund senare skulle jag titta till den ytterliggare en gång och då fungerade den inte alls, utan apple ikonen visades precis som tidigare - under 3 sek visades äpplet, sedan var skärmen mörk i 3 sek och så höll det på.
Idag har jag tömt batteriet för att sedan försöka ladda upp den och det har inte hjälpt - samma resultat oavsett. Som sista försök har jag fönat telefonen lite lätt på avstånd med säkerhet att något inte ska smälta i telefonen - men det har inte heller hjälpt.

Jag är desperat efter att få den att fungera. Den har fungerat utmärkt annars och är som ny på alla sätt. Hjälp mig!? Finns det några tips där ute? Och om inte, hur eller till vem skickar jag den för lagning? (OBS det är iPhone 2G och köpt i USA).

Med vänlig hälsning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-01-01 15:10

Hittar iTunes den? Sätta den i DFU och Återställa den?
Sök på "reparation" här, så hittar du flera svenska firmor.

Jag har läst mig till att iPhone har en inbyggd mekanism för att känna av fuktskador.
På din iPhone finns det bredvid hörlursurtaget en indikator som i normalfallet är vit. Om iPhonen har utsatts för vatten eller på annats sätt har fått en fuktskada blir indikatorn röd. Om indikatorn fått denna missfärgning gäller inte längre garantin.
Se bif bild.

En iPhone som blivit våt kan “torkas” (så gott det nu går) genom att den placeras i en påse torrt ris.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-02 17:38
Ursprungligen av KaRo:

Jag har läst mig till att iPhone har en inbyggd mekanism för att känna av fuktskador.
På din iPhone finns det bredvid hörlursurtaget en indikator som i normalfallet är vit. Om iPhonen har utsatts för vatten eller på annats sätt har fått en fuktskada blir indikatorn röd. Om indikatorn fått denna missfärgning gäller inte längre garantin.
Se bif bild.

En iPhone som blivit våt kan “torkas” (så gott det nu går) genom att den placeras i en påse torrt ris.

Fast det där gäller ju bara om just sensorn har fått fukt på sig. Har det runnit in bakom och kortslutit på något vis, utan att pasera sensorn, så kommer inte sensorn att indikera någon fukt.

För att bidra till ämnet så tror jag att lite vin har runnit in någonstans, det räcker med bara lite. Hade du haft en Nokia eller Sony Ericsson hade det naturliga varit att dra ur batteriet direkt och inte sätta i det på ett tag, men nu är det ju en iPhone och man får inte ut batteriet. Tyvärr så finns det nog inte så mycket att göra.

Ursprungligen av nllub:

Fast det där gäller ju bara om just sensorn har fått fukt på sig. Har det runnit in bakom och kortslutit på något vis, utan att pasera sensorn, så kommer inte sensorn att indikera någon fukt.

Jag vet inte var du har läst det ? När jag läser på Apples sida så står att:
"The Liquid Submersion Indicator is very accurate in determining whether liquid has entered the iPhone or iPod. The indicator will turn red or pink when the device has been exposed to enough moisture to cause irreparable damage to the device."
Jag uppfattar det som om att det är bara när telefonen utsätts för så mycket vätska att det rinner in i hålet som den skadas.

Jag vet inte riktigt vad man kan göra och jag vet inte om Telia är så insatt i detta med Liquid Submersion Indicator. Kanske inte.

Härstår det om att en rosa markering undantas från garantin.

Så vilka är möjligheterna ?
1) Varför inte pröva och gå till affären och beskriva det som en olycka under ett normalt hanterande. Har ni tur så...Nämn inte den rosa indikeringen.
2) Skicka in mobilen för reparation. Har inga aktuella siffror men såg $199 för 4GB och $249 för 8GB hos Apple. Mumien.se brukar reparera också.
3) Om ni har hemförsäkring; kolla om det ingår sk drulleförsäkring. Det heter lite olika ibland Allriskförsäkring och dylikt.

Hej igen!
Jag tackar för snabbt svar, dock har jag inte hunnit läsa inläggen förrän nu.
Kenjon: Jag kopplar in den till datorn (genom dockstationen) och iTunes hittar den medetsamma, och nu kan jag arbeta med telefonen ENDAST då den är inkopplad i dockstationen. Tar jag ur den från stationen fungerar telefonen då och då, men för det mesta så börjar samma problem te sig. Jag har nu upptåckt att knappen högst upp inte fungerar, knappen som man "låser" telefonen med. Det går inte att låsa den utan knappen kan bara användas då man vill starta om den i samband med "homeknappen".

Om jag nu återställer den, kommer alla inställningar att övergå på engelska och jag kommer inte kunna använda mig comviq-kontantkort. Vad finns det för möjligheter därefter? Är det svårt att jailbreaka?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-05 15:08

Ensamheten i ett nötskal, sitter o skålar med sin iPhone på självaste nyår. Var det din låtsaskompis som knuffade till dig;)

...och var det iBeer du körde vid olyckan månne *fniss*

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-06 13:51
Ursprungligen av T11:

...och var det iBeer du körde vid olyckan månne *fniss*

Nej nej, det måste varit VinVin

/ E

Jag sitter i precis samma sits, det hamnade lite vatten på min iphone. Och nu ter den sig precis likadant med boot Apple logon i några sekunder, sen svart i några sekunder innan den börjar igen. Jag la den i en burk okokt ris och en påse över det hela för att slippa syre över 2 dagar. Laddade batteriet och nu fungerar den.

DÄREMOT; Problemet kvarstår, jag kan likt du inte använda Sleep/Awake knappen längst upp för då börjar den muppa igen med Apple logon. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Min vattenskade-indikator är rosa. Frågan är om man ska gå tillbaka till Telia och dra en vit lögn eller om det ens är värt det?

Någon som har ett tips på vad man ska göra nu?

(8GB 3G köpt från Telia i November)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-06 21:35
Ursprungligen av nilsner:

Jag sitter i precis samma sits, det hamnade lite vatten på min iphone. Och nu ter den sig precis likadant med boot Apple logon i några sekunder, sen svart i några sekunder innan den börjar igen. Jag la den i en burk okokt ris och en påse över det hela för att slippa syre över 2 dagar. Laddade batteriet och nu fungerar den.

DÄREMOT; Problemet kvarstår, jag kan likt du inte använda Sleep/Awake knappen längst upp för då börjar den muppa igen med Apple logon. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Min vattenskade-indikator är rosa. Frågan är om man ska gå tillbaka till Telia och dra en vit lögn eller om det ens är värt det?

Någon som har ett tips på vad man ska göra nu?

(8GB 3G köpt från Telia i November)

Det är inte lönt, är den vattenskadad så är den vattenskadad.

Tips på vad man gör nu då?
Lämnar in till Telia på service/Lämnar in någon annanstans?

Heja Allriskförsäkring.

Lämnade in hos Telia, De hittade inget fel på hårdvaran när de gjorde felsökning i butiken så nu är den iväg skickad på service som Telias garanti täcker.
Alltså kostar det mig 0 kr, måste bara leva med en gammal SonyEricsson i några dagar.

Ursprungligen av nilsner:

Lämnade in hos Telia, De hittade inget fel på hårdvaran när de gjorde felsökning i butiken så nu är den iväg skickad på service som Telias garanti täcker.
Alltså kostar det mig 0 kr, måste bara leva med en gammal SonyEricsson i några dagar.

Felsökning på hårdvaran i butiken? På en iPhone? Den var ny måste jag säga!

Ursprungligen av Marcus_R:

Felsökning på hårdvaran i butiken? På en iPhone? Den var ny måste jag säga!

Ja, verkligen!

Hoppas det inte blir som denna situation då: http://www.99.se/garantier-service/250463-undersoekningsavgift-pa-inlaemnade-iphone-till-telia-om-garantin-taecker.html

Ursprungligen av nilsner:

Lämnade in hos Telia, De hittade inget fel på hårdvaran när de gjorde felsökning i butiken så nu är den iväg skickad på service som Telias garanti täcker.
Alltså kostar det mig 0 kr, måste bara leva med en gammal SonyEricsson i några dagar.

Grattis ! De är kanske inte insatta i det här med indikatorn. Good for u !

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-10 15:33
Ursprungligen av nilsner:

Lämnade in hos Telia, De hittade inget fel på hårdvaran när de gjorde felsökning i butiken så nu är den iväg skickad på service som Telias garanti täcker.
Alltså kostar det mig 0 kr, måste bara leva med en gammal SonyEricsson i några dagar.

Om det täcks av garantin eller ej får du reda på av Anovo, så ropa inte hej än.

Kan nog lova att de som reparerar gör det som första åtgärd kollar indikatorn, de i butiken har nog ingen information om att kolla kust det, även om de borde ha det som en snabb koll, finns ju på de flesta telefoner. Skulle nog spara många arga kunder för telia då kunderna troligtvis får betala en felsökningsavgift.

/Adam

Ursprungligen av adamsen87:

Kan nog lova att de som reparerar gör det som första åtgärd kollar indikatorn, de i butiken har nog ingen information om att kolla kust det, även om de borde ha det som en snabb koll, finns ju på de flesta telefoner. Skulle nog spara många arga kunder för telia då kunderna troligtvis får betala en felsökningsavgift.

/Adam

Men du tror inte att Telias ord att garantin gäller faktiskt stämmer ? Jag menar; kan de lova det och sedan dra tillbaka det ? Om man ska betala felsökningsavgift måste man väl informeras om detta när man lämnar in mobilen ? Så har det iaf fungerat när jag lämnat in Mac-datorer till en Apple-support.

Ursprungligen av KaRo:

Men du tror inte att Telias ord att garantin gäller faktiskt stämmer ? Jag menar; kan de lova det och sedan dra tillbaka det ? Om man ska betala felsökningsavgift måste man väl informeras om detta när man lämnar in mobilen ? Så har det iaf fungerat när jag lämnat in Mac-datorer till en Apple-support.

Troligtvis har man skrivit på en lapp där det står om inget fel hittas eller skada som inte täcks av garanti. Det är väl serviceteknikerns ord som gäller och tror inte att en säljare kan garantera att det täcks av garanti.

/Adam

Jag blir tokig, Telefonen är fortfarande inne hos Anovo. På deras status står det: Vi väntar på teknisk upplysning om produkten från tillverkaren. Nu har den varit inne en och en halv månad, någon annan med samma erfarenhet? Känns lite bittert.

Ursprungligen av nilsner:

Jag blir tokig, Telefonen är fortfarande inne hos Anovo. På deras status står det: Vi väntar på teknisk upplysning om produkten från tillverkaren. Nu har den varit inne en och en halv månad, någon annan med samma erfarenhet? Känns lite bittert.

Lånat ut en telefon till en jobbarkompis eftersom hennes lilla söta Ericsson sprack i knapparna (?! , ja, knapparna delar sig på mitten...)
Hennes telefon har nu vart inne i snart 3 månader....

Så, Anovo (ligger inte de i Kristinehamn?) är antingen överlastade eller så är de INTE ett under av effektivitet...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-02-16 10:32

En och en halv månad?

Ni bör båda hävda att reparationen inte utförts "inom rimlig tid"

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932

vilket normalt i branchen anses vara tre veckor. En månad är under alla förutsättningar inte rimlig tid.

Har du inte din eller en ny telefon i handen inom tre veckor skall butiken ge dig en ny eller låta dig häva köpet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-02-16 11:41

Förresten kan nämnas att när jag lämnade in en Ericsonmobil på Mediamarkt för några månader sedan var jag inne på dagen tre veckor efter och ville ha en ny mobil. De ville få svar från Anovo först och jag kom tillbaka dagen efter. Då var beskedet att de väntade på delar och undrade om jag ville vänta eller ha en ny telefon. Svårt val. Inte.

På Teliabutiken bör de ha koll på läget och veta var tidsgränsen går. Om inte kräv ett skriftligt besked från personen i kassan där de skriver att de inte vill lämna ut en ny telefon trots att det gått sex veckor som de skall skriva under tillsammans med namn, datum och ort. Det kommer nog att ställa saker på sin spets.

Om du vill ha extra påtryckningsmaterial kan du ju printa sidan om reklamationer osv från lagtexten ovan, i den framgår ju också att du har rätt att begära ersättning för förlorad arbetsinkomst, resor, lunch om du gjort det under lunchtid på jobbet så du inte kan värma din lunchlåda (och extra kostnader för att ringa mobilsamtal från din hemtelefon om inte de gett dig en en ersättningstelefon).

Så vill man vara elak gissar jag att man kan snäppa förbi butiken vid lunchtid varje dag och käka en utelunch på butikens bekostnad tills dess det löst sig, bara man sparar kvittona.

Tänk även på att be att få prata med butikschefen i den teliabutik du går till. Den vanliga personalen har varken insikt, eller befogenhet för att lösa frågor av denna karaktären.

Lämnade in min telefon den 8e januari. Har fortfarande inte fått besked från Telia..

Jag har rest runt mycket så har inte haft tid att ringa varken dit eller försäkringsbolaget, ska gå till butiken i veckan och tjaffsa.

det är bara så USELT av dom..

1
Bevaka tråden