Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign. Hur årdna sidor för att skriva ut bok?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-04-01 19:15

Hur gör jag när jag vill skriva ut en bok eller broshyr i InDesign 2. I Pagemaker så väljer man bara "gör bok" och programet ordnar upp sidorna som dom ska vara. T ex att man gör 2 A5 sidor på ett A4 papper och att man skriver ut på båda sidor. Kan inte hitta ett sådant verktyg i InDesign. Hur ska jag göra?

Hmm.. verkar som om vi är inne och letar efter samma sak.. har du hittat någon lösning? Jag skulle vilja ha en generell lösning, på skrivar-drivrutin-nivå, så det fungerade i alla program..

Önskar heter det ja.

• Oregistrerad
  • 2003-04-03 14:01

Finns applescript som kan fixa detta, håller själv på att trixa med detta när jag får lediga stunder.
Testa med "Imposition scripts v1.0" som finns på http://macscripter.net/. Har fixat så att länken inkluderar sökning på indesign, scriptet finns sedan en bit ned på sidan.

På installeringsskivan för InDesign 2.0 så finns det något som heter BuildBooklet i Goodies mappen, men har inte testa det själv.
Posta gärna om du har någon annan lösning.

/Christian

Har suttit idag och kollat på detta, min tanke var att man skulle göra ett script som sorterade om sidorna i en pdf fil för att det skall bli booklet-utskrift. Detta skulle kunna göras mycket snyggt genom "PDF Services", så kan man köra skriptet från utskriftsdialogen.

Så efter en massa timmars surfande efter program som kan stuva om sidor i pdf filer, har jag kommit fram till att det verkar inte finnas några freeware som kan det. Kanske skulle ghostscript kunna greja det, men vet inte hur man rattar det.

PStill verkar kunna göra det också, men det är inte heller fritt.

Håller på att testa applescripta acrobat för att göra detta. vet inte om det går.

Vad utvecklar du, och i vilken miljö?

Kolla InBooklet, en plug-in til ID från www.alap.com. Funkar kanon!
Har för mig att det finns en tidsbegränsad gratisdemo.

Jernberg

Okej.. efter en kvälls hackande så har jag nu en fungerande PDF Services plug som omordnar sidorna i en utskrift så att det blir en häftningsbar booklet, från vilket program som helst. Pluggen använder Acrobat för att stuva om sidorna, och man får ställa in i printerdrivern att man har duplex och 2-sidor på en utskrift, men det går. Ska snygga till den lite så kan jag lägga ut den sen.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-04-04 08:46

Tack för alla svaren och ert intresse av att hjälpa till. Ska prova mig fram med de olika lösningarna ni har föreslagit. Tack än en gång. PS jag kör 9.1 DS.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petrus
Okej.. efter en kvälls hackande så har jag nu en fungerande PDF Services plug som omordnar sidorna i en utskrift så att det blir en häftningsbar booklet, från vilket program som helst. Pluggen använder Acrobat för att stuva om sidorna, och man får ställa in i printerdrivern att man har duplex och 2-sidor på en utskrift, men det går. Ska snygga till den lite så kan jag lägga ut den sen.

Intressant!!

Nu har jag testat programmet lite, och provutskrivit på skrivaren också, verkar funka.

Programmet, som är ett litet applescript, installeras som en PDF Service och blir åtkommlig i alla printdialoger (vad jag vet), och kan därför användas i de flesta program.

Scriptet använder acrobat (inte reader) för att stuva om sidorna, så att de blir rätt ordning för att skrivas ut som ett A5-häfte på en A4-skrivare (med duplex helst). Själva nerstuvningen till 2-sidor på en, ställer man in i utskriftsdialogen, och det sköter systemet.

Skrivit ett liten readme, läs den, man måste ändra en path i scriptet till en tom pdf-sida.

Glad åt kommentarer om någon testar/använder det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petrus
...Glad åt kommentarer om någon testar/använder det.

Tjusigt! Ska testa så fort jag får en stund över. Det som vore minst lika intressant är ett script som funkar en storlek upp d.v.s A4-sidor på en dubbelvikt A3. Är det bara att du ändrar lite siffror i det script du redan har färdigt?

Så länge som det funkar att använda macens 2-sidor på en, så tror jag nästan det ska funka rakt av. Ta i trä..

• Medlem
  • 2003-04-04 11:32

Är det bara i Safari, som det inte går att ladda ned attachements?

Trevligt med Script. Jag tycker ofta att de känns lite svagt magiska.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-04-04 14:39

Jag kan inte heller lada ner skriptet! Det kommer bara upp en ruta om att det behövs ett plugin till mime. Försöker jag ladda ner till disk så heter filen plötsligt "ataschment.php" och det ska väll inte vara en php fil. Hoppas du fixar det för jag är spänd på att prova skriptet. Cygni

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cygni
Jag kan inte heller lada ner skriptet! Det kommer bara upp en ruta om att det behövs ett plugin till mime. Försöker jag ladda ner till disk så heter filen plötsligt "ataschment.php" och det ska väll inte vara en php fil. Hoppas du fixar det för jag är spänd på att prova skriptet. Cygni

Det är bara att packa upp php-filen med Stuffit Expander.

Senast redigerat 2003-04-04 15:50
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-04-04 14:59

Oj! Nu gick det att ladda ner. Jag var tvungen att öppna Netscape och göra det, det gick inte i Windows:mad: "#?&%"?= Exploderat möget.

• Oregistrerad
  • 2003-04-06 14:40

Då måste man ha Acrobat alltså? Om jag har en pdf som jag vill skriva ut "som bok", så går inte det? Eller!?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Då måste man ha Acrobat alltså? Om jag har en pdf som jag vill skriva ut "som bok", så går inte det? Eller!?

Ja, tyvärr så måste man ha acrobat (full version) för att scriptet skall fungera, det är det som utför själva omstuvningen i filen. Det går bra att skriva ut pdf'er som bok om man har acrobat alltså.

Jag skulle vilja se en lösning, som var oberoende av acrobat, eftersom det är ett kommersiellt program som inte alla har tillgång till. Har dock inte hittat något fritt bibliotek eller program som klarar detta. Har vissa misstankar att det kanske skulle gå lösa med hjälp av ghostscript. Är det någon som provat manipulera pdf'er med hjälp av ghostscript?

1
Bevaka tråden