Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej koppla nya Macbook till min Samsung HDTV

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2008-12-31 00:56

Ja, jag tror det spelar roll.

Då kommer jag att svära väldigt mycket & hoppas att jag kan lämna tillbaka den kontakten!

Mitt problem löste sig faktiskt när jag använde en kortare sladd!

Tack för hjälpen!

"Den är inte lång men den är smal.."

Jag hade samma problem som TheGooch90 men satt trots allt med en 1,5m VGA-kabel. Signalen ville inte leta sig ut till TV:n hur mycket jag än laborerande med inställningar på TV:n och testade olika upplösningar via Macen..
Blev så småningom måttligt trött och testade på vinst och förlust en annan VGA-kabel - till synes exakt samma längd men dock aningen "grövre", troligtvis av en lite annan kvalitet.
Tjoff! Helt plötsligt satt bilden som en smäck i Samsungen!

"Kort och tjock" verkar vara ett vinnande koncept.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-06 17:21
Ursprungligen av n.johnsson:

Jag hade samma problem som TheGooch90 men satt trots allt med en 1,5m VGA-kabel. Signalen ville inte leta sig ut till TV:n hur mycket jag än laborerande med inställningar på TV:n och testade olika upplösningar via Macen..
Blev så småningom måttligt trött och testade på vinst och förlust en annan VGA-kabel - till synes exakt samma längd men dock aningen "grövre", troligtvis av en lite annan kvalitet.
Tjoff! Helt plötsligt satt bilden som en smäck i Samsungen!

"Kort och tjock" verkar vara ett vinnande koncept.

Kan absolut inte ha något som helst med saken o göra faktiskt, däremot kanske din första kabel var trasig.

Ursprungligen av studiox:

Kan absolut inte ha något som helst med saken o göra faktiskt, däremot kanske din första kabel var trasig.

Nja - den funkar fint till min HTPC. Men nåt galet kan det väl vara med den..

  • Oregistrerad
  • 2009-01-07 15:29
Ursprungligen av n.johnsson:

Nja - den funkar fint till min HTPC. Men nåt galet kan det väl vara med den..

Det kan vara så att din HTPC skickar sammansatt sync medans mac skickar h/v sync. Är inte så hemma på VGA men det låter iofs konstigt om det skulle vara så. Bra att det dock fungerar nu

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-13 10:47
Ursprungligen av n.johnsson:

Nja - den funkar fint till min HTPC. Men nåt galet kan det väl vara med den..

Jag hade problem för min Mac mini att hitta rätt upplösning för min Samsung LCD 32 tum när jag körde DVI-VGA. Det som löste problemet var att byta VGA-kabel till en som har alla "pinnar" i kontakterna. Den som inte funkade var en som saknar en pinne, tror det var pinne nummer 9. Just den pinnen var i alla fall viktig för att Macen skulle kunna identifiera TV:n som en Samsung och hitta rätt upplösning. Så till er som har problem att hitta rätt uplösningar till era Samsung-TV via VGA är mitt tips att skaffa en VGA-kabel som har alla pinnar.

Ursprungligen av Beef:

Jag hade problem för min Mac mini att hitta rätt upplösning för min Samsung LCD 32 tum när jag körde DVI-VGA. Det som löste problemet var att byta VGA-kabel till en som har alla "pinnar" i kontakterna. Den som inte funkade var en som saknar en pinne, tror det var pinne nummer 9. Just den pinnen var i alla fall viktig för att Macen skulle kunna identifiera TV:n som en Samsung och hitta rätt upplösning. Så till er som har problem att hitta rätt uplösningar till era Samsung-TV via VGA är mitt tips att skaffa en VGA-kabel som har alla pinnar.

Var den första kabeln defekt, eller var den bara konstruerad så?

Nu har jag kommit så långt att Macbooken slocknar (helt ljusblått) när jag kopplar in den till tv:n. Det verkar som om tv:n känner av att den får signal men det är bara svart.
Har ställt om HDMI2 till PC, verkar inte fungera.
Jag hinner inte ens trycka på "Sök bildskärmar" innan skärmen blir blå. Även om jag kopplar ut kablarna så fortsätter skärmen att vara blå. Efter ett tag bli det svart & måste starta om för att få tillbaka till det normala.

Lösningen på mitt andra problem var att HDMI-sladden var kass!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-21 11:46
Ursprungligen av theplague:

Var den första kabeln defekt, eller var den bara konstruerad så?

Ledsen, missade din fråga. Nej, VGA-kabeln var inte defekt utan den var tillverkad så. Det verkar hyfsat vanligt att de har plockat bort en pinne. Se den här till exempel:
http://www.mycom.se/product_info.php?products_id=54974
Det kan vara värt att kolla upp innan man köper en VGA-kabel i alla fall. Har antagligen att göra med kompatibilitet men det verkar göra så att inte datorn kan göra lika bra identifiering av skärmen, i alla fall i mitt fall.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-06 17:20
Ursprungligen av TheGooch90:

Mitt problem löste sig faktiskt när jag använde en kortare sladd!

Tack för hjälpen!

Varsegod!

Bevaka tråden