Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arstechnica artikel om Mac OS X Finder

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-02 17:47

Som alltid bra läsning.

Arstechnica

Till många delar kan jag hålla med honom i hans resonemang ang Finder.
Speciellt metadata och att datorn ska sköra "janitor" uppgifterna.

Jag kan bara hoppas att Apples Finder folk läser artikeln och tar allt ett steg längre. Det är dags att lämna GUI som skapades på 60 talet och gå vidare.

Han var lite väl mycket kvar i NeXT och sedan delar av Windows. Jag tror Apple kan göra det bättre än så.

Om det är någonting jag inte gillar med windows så är det att det känns som om man sitter i Internet Explorer när man navigerar runt i filsystemet. Jag fick känslan av att författaren till artikeln ville att Findern skulle få ett sådant utseende.

Och jag tyckte att han inte var så konsekvent, å ena sidan tyckte han att den gamla hederliga Classic-Findern var bra och att OS X hade gått ifrån enkelheten och var förvirrande för "vanligt" folk. Å andra sidan föreslog han själv se en massa saker som t.ex en "live search"-folder med "dagens filer". Ett fönster (eller mapp?) som användaren själv inte kunde lägga filer i utan helt enkelt visade filer som använts/skapats under dagen. Skulle inte den funktionen om något förvirra den "vanliga" användaren? En mapp som man inte kan spara eller dra filer till....

Visst hade han intressanta och bra förslag, men personligen anser jag att det skulle bidra till en mer rörig "Finder". Om man t.ex tar hans förslag om att Finder vyn skulle innehålla saker som "Artist" och "Låttitel" för MP3: or, och liknande information om andra filformat, vad händer då om man har en mapp med blandade filtyper i? Hur rörig och bred skulle inte den bli då?

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-03 19:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Å andra sidan föreslog han själv se en massa saker som t.ex en "live search"-folder med "dagens filer". Ett fönster (eller mapp?) som användaren själv inte kunde lägga filer i utan helt enkelt visade filer som använts/skapats under dagen. Skulle inte den funktionen om något förvirra den "vanliga" användaren? En mapp som man inte kan spara eller dra filer till....

Visst hade han intressanta och bra förslag, men personligen anser jag att det skulle bidra till en mer rörig "Finder". Om man t.ex tar hans förslag om att Finder vyn skulle innehålla saker som "Artist" och "Låttitel" för MP3: or, och liknande information om andra filformat, vad händer då om man har en mapp med blandade filtyper i? Hur rörig och bred skulle inte den bli då?

Det han snackar om är ungefär precis så som det funkar i BeOS och som en gammal BeOS användare så är just LiveQueries och möjligheten att få upp attribut/metadata i Trackern (BeOS Finder) något som verkligen kan vara trevligt och väldigt kraftfullt när man lärt sig använda det, särskilt när man kombinerar det med BeOS indexerande filsystem.

Exempel

1
Bevaka tråden