Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag undrar om någon av er vet hur man enklast flyttar plats där själva bilderna ligger och att Lightroom och dess databas fortfarande hänger med. Går det över huvudtaget eller måste man skapa ett nytt bildbibliotek då? Allt beror på att det bilbiotek där jag har mina bilder (dvs inte själva lightroom-bilbioteket med dess databas eller vad det nu är) har ett olyckligt långt och fånigt namn. Jag vill kunna ändra det och ändå få lightroom att förstå att det är samma bilder som innan.
Är inte riktigt säker på att jag förstår frågan men:
- om du vill byta namn på mappen där bilderna ligger kan du göra det inifrån LR. I Librarymodulen, Folders ser du din mapp. ctrl-klicka på den och där kan du välja Rename. Finder och LR förstår.
- vill du flytta bildmappen kan du precis som i Finder flytta den inne i LR. I Librarymodulen och Folders. Eventuellt kan du behöva ctrl-klicka på mappen och välja "Update folder location".
Du kan också behöva ctrl-klicka på din bildmapp (den som syns i Folders och välja: "Add parentfolder" så att du ser längre upp i hierarkin.
Strukturen i Folders är en spegling av strukturen i Finder där du har din bildmapp.
Allt detta i LR2. Kommer inte ihåg hur det var i ver 1.
Jag vet att jag haft lite problem att formulera mitt problem men jag tackar er för era svar så skall jag hem ikväll och testa och se vilken lösning det blev till slut.