Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWork goes cloud

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Leftrustle:

Flickr är inte gratis om man ska använda det på riktigt (dvs. mer än ett album etc.), så det argumentet tycker jag inte håller. Flickr är kraftfullare och snabbare, men kostar mindre. Därav känns det som att de gett upp.

Jag har i alla fall 3 album på mitt gratis-flickr. Men visst finns det begränsningar när man använder gratisvarianten även om de är relativt överkomliga för den normala användaren. Och skulle jag nu välja att köra ett Flickr-Pro konto så kostar det 25$ per år.
Jag har inte ett Mobile Me-konto, många jag känner har ingen användning för de andra tjänsterna i ett Mobile Me-konto.
Att Apple nu har byggt in funktionen i iPhoto så att jag kan ladda upp bilder utan extra plug-in är perfekt. Vem vill pröjsa ett Mobile Me-konto om man enbart vill kunna ladda upp lite bilder då och då och ge en länk till mamma?
Apple har inte gett upp, det är bara du som har en åsikt som är helt fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-07 14:22

iWork.com är fail. Varför bygga en ny tjänst istället för att använda Google Docs eller utöka MobileMe? Jag tvivlar att iWork kommer att fungera som en självständig tjänst. Om 3-4 år finns inte iWork mer kanske som utökning till MobileMe.

//Rob

Vad jag förstår så finns det bara ett tillfälle när cloudapps är bra att ha: om man måste komponera ett dokument i specifikt program - och inte har egen dator med programmet tillgängligt - men har en dator med fett/stabilt internet tillgängligt.

Jag tror att detta med cloudapps - som Google startade - är en övergående trend...en flop. Det finns ingen marknad helt enkelt.

Lite intressant info om iWork.com på Ajaxian.com, framför allt om stödet för att visa fonter som inte finns på datorn.

Nu vet jag vad det handlar om...Det är inte apps uppe i molnet (som t.ex. Google), det är en sammarbets/publicerings-tjänst...och den är genial för dom som jobbar kollektivt med avancerade dokument...liten grupp m.a.o.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-07 22:25
Ursprungligen av Zimmerman:

Nu vet jag vad det handlar om...Det är inte apps uppe i molnet (som t.ex. Google), det är en sammarbets/publicerings-tjänst...och den är genial för dom som jobbar kollektivt med avancerade dokument...liten grupp m.a.o.

Det är det som är nytt men det är inget som hindrar dig att göra samma sak med Google Docs.

//Rob

Har testat lite...och det är en sensation skulle jag tro...detta är dom ensamma om, som mycket annat. En Apple-produkt helt klart. T.o.m. obskyra typsnitt hänger med i ett Pages-dokument...tydligen laddas även fonterna upp :-D. Jisses.
Men...vem kommer att använda detta? Dom som verkligen jobbar kollektivt med avancerad layout - och befinner sig utspridda på planeten (t.ex. reklambyrå) - dom sitter ju med Quark, InDesign och/eller Illustrator.
För vanliga dödliga är nog detta en flopp (genialt men en flopp) ty dom som temporärt vill ha en kommentar till en dagordningsskiss till nästa styrelsemöte - dom skickar garanterat med mail som förr.

Jag har en känsla av att Apple har så fruktansvärt mycket pengar just nu så att dom inte riktigt vet vad dom ska göra av allt guldet. Dom brainstormar idéer...och i detta fall har dom kickat igång på w3 och dess fenomenala möjligheter...dom har sjösatt en best av rent intresse utan att bry sig om någon eventuell kundgrupp :-D. Eller så har dom tänkt sätta dit apps också...och då kan det kanske hända något (ingen vet - jag tror inte på apps i moln. Eller så hänger dom bara på Google av ren oro.
Dom kommer dock att kalla det Beta länge - ty då kan dom lägga ner det bums när sanningen går upp för styrelsen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har en känsla av att Apple har så fruktansvärt mycket pengar just nu så att dom inte riktigt vet vad dom ska göra av allt guldet. Dom brainstormar idéer...

Även om jag är skeptisk för vilken målgrupp som vill betala för iwork.com så kan jag tycka att det är ok att Apple testar lite idéer, även sådana som inte är givna att lyckas. Företaget går ju extremt bra ekonomiskt och dom har råd att misslyckas utan att det påverkar något.

Däremot känns det som att Apple kan två av tre saker bra: Hårdvara och mjukvara. Men alla satsningar på tjänster på webben och i "molnet" har hittills varit någonstans mellan flopp och "sådär". Eller finns det någon riktig lyckad satsning jag glömt?

(Man kan ju iofs argumentera att iTunes Store ligger i "molnet" men jag ser det mera som vanlig mjukvara.)

Ursprungligen av Zimmerman:

Har testat lite...och det är en sensation skulle jag tro...detta är dom ensamma om, som mycket annat. En Apple-produkt helt klart. T.o.m. obskyra typsnitt hänger med i ett Pages-dokument...tydligen laddas även fonterna upp :-D. Jisses.
Men...vem kommer att använda detta? Dom som verkligen jobbar kollektivt med avancerad layout - och befinner sig utspridda på planeten (t.ex. reklambyrå) - dom sitter ju med Quark, InDesign och/eller Illustrator.

Det finns faktiskt småföretagare/folk som samarbetar i mindre nätverk som jobbar i iWork. T.ex. jag själv. Jag tycker det är suveränt och har i stort sett övergivit MS office. Att dessutom kunna dela dokument på detta vis har jag drömt om sen iWork kom.

Ursprungligen av Conductorper:

Det finns faktiskt småföretagare/folk som samarbetar i mindre nätverk som jobbar i iWork. T.ex. jag själv. Jag tycker det är suveränt och har i stort sett övergivit MS office. Att dessutom kunna dela dokument på detta vis har jag drömt om sen iWork kom.

Instämmer med Conductorper. Perfekt att kunna dela dokument med andra.

Intressant också att Pages finns i svenska också. Riktigt trevligt!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-08 01:50

iTools var en dundersuccé. Tyvärr så blev tjänsten för dyr när den bytte namn till .Mac ach sen MobileMe och i mina ögon en flopp. iWork kommer nog gå samma väg.

//Rob

Själv brukar jag använda tjänster som Acrobat.com när jag arbetar i skolan, på så sätt så behöver man inte spara dokumentet någon annan stans när man kommer hem eller tillbaka till skolan.

Jag tror att molnet har en framtid och att vi kanske inte kommer att ha lagring i datorerna i framtiden, utan en ständig uppkoppling mot internet (det är en teori iallafall).

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-09 17:12
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Själv brukar jag använda tjänster som Acrobat.com när jag arbetar i skolan, på så sätt så behöver man inte spara dokumentet någon annan stans när man kommer hem eller tillbaka till skolan.

Jag tror att molnet har en framtid och att vi kanske inte kommer att ha lagring i datorerna i framtiden, utan en ständig uppkoppling mot internet (det är en teori iallafall).

Finns redan och är gratis, google docs och pages.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 01:49

Tittat lite mer och så här tycker jag. Detta kan ju vara funktionellt om:
Det ingår i Mac OS X Server eller när man köper iWork.
Att man kan redigera och spara direkt i Safari.
Att kommentar går att pushas fram och tillbaka automatiskt.

Senast redigerat 2009-01-12 09:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-10 21:03

Kommit en del uppdateringar idag. Saxat från Appleinsider:
"With the update, users can play back Keynote '09 presentations on the Web, complete with animations, video, hyperlinks and audio. A Keynote presentation can be played using the latest version of Safari on a Mac or PC, as well as the iPhone, iPad and iPod touch.

Users can also upload documents for private online storage and easy access from anywhere, or share documents on social networks with a public link. Presentations can also be embedded on a website or blog using an embed code provided by iWork.com"

Bevaka tråden