Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vätska i Macbook...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag hände det som inte fick hända; ett glas med lightläsk välte ut över datorn. Den stängde av sig ögonblickligen (fast dioden vid strömsladden lyste), jag ryckte strömsladden och tog ut batteriet. Efter en lång stund lyckades jag hitta minimejslarna så jag kunde plocka ut ramstickorna och hårddisken och nu ligger allt och torkar.

Frågan är... Är det kört? Finns det någon chans att få igång den?

Det kan väl troligtvis gå på allriskförsäkringen, bara de inte tror att jag försöker luras eftersom jag lade till den för typ tre veckor sedan.

Tacksam för svar!

//JM

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-08 11:33

Lightläsk innehåller inget socker - så om du har tur så får du igång den igen.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Lightläsk innehåller inget socker - så om du har tur så får du igång den igen.

/Tangen

Ja, det är väl den enda ljuspunkten i det hela.

Så det finns chans att den startar när den fått torka ordentligt? Hur länge ska man låta den ligga isärplockad?

Kan tillägga att det var nog ungefär en deciliter vätska som for ut över datorn.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-08 12:33

Jag spillde en kopp te över min macbook för ett par månader sedan. Inget socker eller mjölk i vätskan som tur var. Vände den upp och ner, stängde av den och plockade ut batteriet på 2 sekunder, lät den stå i 2 dygn, blåste då och då försiktigt med en hårtork.

Lysdioden som pulserar när den sov gjorde det som vanligt men när datorn var igång blinkade den lite frenetiskt, men detta har nu gått över och den fungerar perfekt.

Vänta så länge du bara kan, försök se till att den är helt torr (så gott det nu går)

Finns ju också alternativ 2: startar efter torkning, dör efter en tid när något korroderat tillräckligt mycket. Skulle därför lämna in den för översyn även om den går igång.

Ursprungligen av Samuel K:

Finns ju också alternativ 2: startar efter torkning, dör efter en tid när något korroderat tillräckligt mycket. Skulle därför lämna in den för översyn även om den går igång.

Ja, det är det jag är rädd för. Frågan är om det inte är billigare att utnyttja allriskförsäkringen än att lämna in datorn för översyn. Kan tänka mig att det kostar rätt en del kronor att be en Applebutik kolla igenom den och risken är väl överhängande att det ändå är kört. Jag har inget på hårddisken som jag känner att jag MÅSTE rädda, så jag letar efter den enklaste vägen till en fungerande dator.

Tack alla för era svar, förresten!

1
Bevaka tråden