Hej Nalle,
Givetvis ska du offerera per timme, men du kan givetvis välja att göra det på fast offert.
Kunder är nämligen ett släkte för sig som alltid försöker få dig att jobba mer för mindre pengar.
Under de år jag har haft egen byrå har jag träffat två kunder som är "snälla" och tillmötesgående, alla andra ser bara om sitt eget hus, och det måste givetvis du göra med.
Så till offert.
Jag tycker att du ska offerera fast pris men med en synlig timkalkyl i botten. Du kan givetvis separera omslag med inlaga, men hur kan bara du svara på. Det beror helt enkelt på hur duktig du är.
Ett estimat kanske vore att en inlaga på 300 sidor bok, som i sig inte består av massa typografisk onani kanske ska ta 100 timmar och hälla, samt 20 timmar per korr, så om 3 korrektur ska ingå så borde det bli 160 timmar.
Omslag, det är idébaserat arvode och omöjligt att offerera men rimligt vore kanske mellan 20 och 40 timmar + eventuella inköp av bilder etc.
Projektledning ca 20 timmar, möten korrespondans etc.
Summa 200 timmar (till 220 timmar)
Arvode kan jag tänka mig ligger på mellan 550 till 750 kronor, med undantag för omslag som kan tänkas inbringa ett högre belopp.
Jag tycker dock iom att det är så många timmar ska rabbatera ner omslagstimmar så att de kommer på samma nivå - skriv rabatten i offerten.
/Tangen