Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

inga home-dir...?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Workgroup manager vill inte längre skapa home-dir för nya användare som jag lägger upp sedan jag ominstallerade min server (10.2.4) på en ny hårddisk. Jag tror det beror på detta, eller har jag fel? Servern bootar från den nya hårddisken, men users-mappen ligger kvar på den gamla. Vid installationen skapades en ny users-mapp på den nya hårddisken, men jag använder users-mappen på den gamla. Den "gamla" users-mappen har jag delat, och för redan existerande användare funkar det normalt. Jag kollade rättigheterna på de båda users-mapparna och upptäckte att de skiljde sig lite åt:
den nya:
drwxrwxr-x root wheel
den gamla (som jag alltså vill använda)
drwxr-xr-x root wheel

så detta ändrade jag till drwxrwxr-x men det har inte hjälpt.

En annan konstig grej sedan ominstallationen, som kanske stökar till det, är att i listan som kommer upp via "visa info" och "Ownership & permissions" finns administratören (me) 2ggr och även "System" som väl är samma som "root".

Tacksam för idéer!

/åz

Hemkatalogerna skapas först när de nya användarna ansluter/loggar in första gången.

/p

gu va simpelt. Jag rodnar. Å andra sidan var det faktiskt inte så i förra versionen. Tack Pär!

1
Bevaka tråden