Hej!
Jag har en svart 2,2ghz MacBook, en AirPort Extreme och en extern hårddisk kopplade via USB till den.
Jag ser min AirPort-hårddisk i Finder under "Delat". Delat har min AirPort Extreme som ikon och under den avdelningen hittar jag en mapp för varje hårddisk.
Jag gjorde första backupen trådlöst förvisso, men jag tipsar om att istället göra såhär vid första backup:
- Koppla din LaCie-disk till MacBooken och radera den med skivverktyg så att den är helt tom igen. Kontrollera gärna behörigheter och sånt om du vet hur man gör.
- Koppla in hårddisken i APE via USB-hub (OBS! Du måste koppla in den via strömförsörjd USB-hub för att det ska funka! Du måste även ha ström inkopplad i själva hårddisken!!)
- Koppla in MacBooken med Ethernetkabel i APE.
- Se till att AirPort Skivverktyg är installerat korrekt och uppdaterat.
- Du bör hitta din externa hårddisk nu.
- Gå in i Time Machine-inställningar och välj din AirPort-hårddisk till Time Machine-disk och gör om första back-upen över Ethernet. Annars tar det sjukt lång tid (över 2 dygn för mig ).
Sen ska det funka prima.
Det händer att jag har problem med att TM-disken "ej kan läggas på skrivbordet". Då startar jag om datorn, gör TM-disken strömlös 2 minuter och provar igen. Ibland kan det hjälpa att reparera skivbehörigheter på TM-disken.
Tyvärr funkar det inte alltid helt perfekt, men i regel, i 98% av fallen funkar det sömlöst och jättebra.
Lycka till!
TILLÄGG
Du måste använda samma typ av anslutning vid första och kommande back-uper så vitt jag vet. Därför kan du ej köra Firewire första gången och USB de andra. Ethernet/AirPort+USB är dock samma sorts anslutning så det lär gå bättre.
TILLÄGG #2
Jag kan inte läsa mig till att du använt AirPortSkivverktyg. Det måste du göra.