Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyinstallerade program går inte att starta

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har problem med att installera program på min dator. Det går jätte bra att ladda ner programmen och installera, lägga över i programmappen osv. men sen när jag väl ska öppna programmen så händer ingenting, ikonen hoppar i docken EN gång men sen händer ingenting annat. Vad kan det var för fel? Någon som vet?

Mvh
Emm

Det enda som jag kommer att tänka på just nu är att du kanske försöker starta program som är byggda för en senare version av Mac OS X. Om man kör en äldre version av Mac OS X än vad programmen är byggda för brukar de bete sig som du beskriver.

Starta programmet Systemmeddelanden, det finns i mappen med verktygsprogram. Se om det skrivs något i loggarna som visas där när du försöker att starta programmen.

Ge gärna något exempel på vilket program (och vilken version) som beter sig på det här sättet.

Och berätta gärna vilken dator du har, och vilken version av OS X du har.

Ursprungligen av emmarand:

Hej!
Jag har problem med att installera program på min dator. Det går jätte bra att ladda ner programmen och installera, lägga över i programmappen osv. men sen när jag väl ska öppna programmen så händer ingenting, ikonen hoppar i docken EN gång men sen händer ingenting annat. Vad kan det var för fel? Någon som vet?

Mvh
Emm

kan bero på att programmet inte stöds för din archektur . Alltså har du en intel mac måste programmen vara Universal binary.

Specifiera vad du har för dator, för operativsystem version och vad programmet du vill installera heter .. så får du lättare svar här på forumet

Jag har nog en gammal version av mac os tror jag.
nu har jag laddat ner Spotify till exempel, det går även inte att starta flash (adobea) som jag laddat ner och där står det till och med att jag måste ha en nyare version av mac os.
Måste jag köpa en nyare version på startskiva då eller hur funkar det? Måste jag installera om allt?

nu har jag laddat ner Spotify till exempel,

"To run Spotify for Macintosh, you need Mac OS X 10.4.0 or later"

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"To run Spotify for Macintosh, you need Mac OS X 10.4.0 or later"

Ahh missade det.
Hur skaffar jag 10.4.0 ?
Är det något man måste köpa till och installera om hela datorn?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-14 13:20

Hur skaffar jag 10.4.0 ?

Du köper den begagnad på nätet, då den oftast inte går att köpa idag i butik. Numera säljs så gott som uteslutande 10.5 (Leopard).

Är det något man måste köpa till och installera om hela datorn?

Det finns en funktion som:
* installerar (om) Tiger
* behåller dina applikationer
* kopierar över dom gamla inställningarna till det nya OS:t

Nu har jag :
Systemversion: Mac OS X 10.3.9 (7W98)

Apple släppte inte 10.4 som kostnadsfri uppdatering, så det måste man köpa. Apple säljer det inte längre eftersom de har gått vidare till nästa version som är Mac OS X 10.5. Eventuellt kan det finnas en del återförsäljare som har kvar exemplar av 10.4, annars får man leta efter begagnade exemplar.

Beroende på vad du har för dator kan du använda Mac OS X 10.5 som är den senaste versionen av Mac OS X och som går att köpa av såväl Apple Store som av de flesta återförsäljare. Praktiskt taget alla Macar som levererades med Mac OS X 10.3 kan köra 10.5, med vissa undantag. Om du har mindre än 512 MB arbetsminne kan det också vara en god idé att uppgradera det också.

Vilken Mac är det du har? Framförallt vilken processor och hur mycket minne har den? Det står under Om den här datorn i Apple-menyn.

När man installerar en ny version av Mac OS X görs normalt en uppgradering. Alla program, dokument, inställningar o.s.v. behålls. Om man vill kan man installera om allt, men det måste man själv välja, det är inte förvalt.

Ursprungligen av Marcus K:

Apple släppte inte 10.4 som kostnadsfri uppdatering, så det måste man köpa. Apple säljer det inte längre eftersom de har gått vidare till nästa version som är Mac OS X 10.5. Eventuellt kan det finnas en del återförsäljare som har kvar exemplar av 10.4, annars får man leta efter begagnade exemplar.

Beroende på vad du har för dator kan du använda Mac OS X 10.5 som är den senaste versionen av Mac OS X och som går att köpa av såväl Apple Store som av de flesta återförsäljare. Praktiskt taget alla Macar som levererades med Mac OS X 10.3 kan köra 10.5, med vissa undantag. Om du har mindre än 512 MB arbetsminne kan det också vara en god idé att uppgradera det också.

Vilken Mac är det du har? Framförallt vilken processor och hur mycket minne har den? Det står under Om den här datorn i Apple-menyn.

När man installerar en ny version av Mac OS X görs normalt en uppgradering. Alla program, dokument, inställningar o.s.v. behålls. Om man vill kan man installera om allt, men det måste man själv välja, det är inte förvalt.

Ok då hänger jag med lite bättre. Hade verkligen för mig att datorn hade Mac OS X 10.4 men det var uppenbarligen väldigt fel.
Jag har en ibook G4 & det står så här:
Processor: 1.07 GHz PowerPC G4
Minne 768 MB DDR SDRAM
det ena är på 256mb & det andra på 512mb

Jag ska kolla lite efter begagnade Mac OS X 10.4 eller vet du om min klarar en 10.5 då kanske?
Ni är mina räddare i nöden

Ok då hänger jag med lite bättre. Hade verkligen för mig att datorn hade Mac OS X 10.4 men det var uppenbarligen väldigt fel.
Jag har en ibook G4 & det står så här:
Processor: 1.07 GHz PowerPC G4
Minne 768 MB DDR SDRAM
det ena är på 256mb & det andra på 512mb

Jag ska kolla lite efter begagnade Mac OS X 10.4 eller vet du om min klarar en 10.5 då kanske?

Jag har en nästan exakt likadan iBook som du med enda skillnaden att processorn är på 1,2 GHz, men det är egentligen bara en marginell skillnad. Här fungerar Mac OS X 10.5 utmärkt och jag skulle tro att det gör det på din också.

1
Bevaka tråden