Ursprungsinlägget är från 2006. Jag har kört Mac sen hösten 2006 och har aldrig haft detta problem, inte någonsin! Jag utväxlar filer dagligen mellan mig och Windows-användare och ofta har dokumenten åäö i namnen. Jag har inställt på skicka Windows-kompatibla bilagor + ren text (alltså inte HTML).
Det är ISO-kodningen som har ställt till det, att Mail blandar ISO 1 och UTF8 vilket inte Outlook och Hotmail klarar av (fast det ingår i standarden att blanda textkodning). Kör man ren text så blandar inte Mail kodningen och då kan Outlook och Hotmail läsa detta enklare. Köra med HTLM-mail fungerar utmärkt mot Yahoo och andra e-post tjänster än Microsofts egna, så problemet ligger hos Microsoft.
Det problem som Mail i Leopard har haft, har varit ett annat problem än detta som är relaterad till textkodningen. Det problem Leopard har haft, är att ändelsen har fått en extra bokstav eller att en bokstav i ändelsen har ändrats.
Det problem som den här tråden handlar om är att filnamnet överlag ser "konstigt" ut, vilket beror på att åäö ersätts med andra tecken, och det handlar om teckenkodning (ISO Latin 1 eller UTF8).