Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 9 på iMac G5?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-01-04 23:45

haha, jag upptäckte idag - när jag just var på väg att kasta ut classic för gott - att mitt favoritspel "crystal quest" (i svartvitt från 88) faktiskt funkar MED LJUD på classic och 10.4.3 i övrigt. Helt amazing. Så nu får classic allt vara kvar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 01:32

Den här tråden var väl inte menad som en Mac OS 9 vs Mac OS X-datorkrigstråd?

För att återgå till ämnet: Classic går att köra på alla Mac OS X-datorer.

Den sista datorn som kunde starta i klassiska Mac OS (PM G4 MDD2003) slutade säljas Juni 2004, men då hade den behållits i sortimentet ett år extra efter att dess uppföljare lanserats, bara för OS 9-startmöjlighetens skull. Alltså var det egentligen två och ett halvt år sedan som nya Macar kunde starta i klassiska Mac OS.

Anledningen till att startmöjligheten togs bort, var att man inte kan hålla på och uppdatera ett fem-sex år gammalt system för att det ska kunna köras på de nya processorer, grafikkort, etc som sitter i nya datorer och som antagligen inte ens existerade i teorin när OS 9 ersattes av OS X. Det ligger alltså många tekniska begränsningar bakom bristen för OS 9-stöd och man kan därför antagligen inte "öppna spärren" med nåt hack bara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 10:14
Ursprungligen av Rajje:

Anledningen till att startmöjligheten togs bort, var att man inte kan hålla på och uppdatera ett fem-sex år gammalt system för att det ska kunna köras på de nya processorer, grafikkort, etc som sitter i nya datorer och som antagligen inte ens existerade i teorin när OS 9 ersattes av OS X. Det ligger alltså många tekniska begränsningar bakom bristen för OS 9-stöd och man kan därför antagligen inte "öppna spärren" med nåt hack bara.

Ja, givetvis men jag konstaterar bara att jag är ytterst missnöjd med hur 10:an fungerar. I första hand är det användargränssnittet jag är missnöjd med. Man kan bl a inte välja systemtypsnitt och ta bort typsnittsutjämningen. Det är i varje fall otroligt krångligt att göra det om man nu till slut lyckas. Jag gjorde det delvis men det såg inte bra ut. Charcoal 12 (menyer) som stort systemtypsnitt och Geneva 9 som innehållstypsnitt är det bästa som finns! Och det är vad jag har nu på min MacOS 9.

Det är ju vanesaker alltihopa. Är det alltför suddigt så kanske du behöver starkare glasögon?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-12 09:33
Ursprungligen av Johan S:

Det är ju vanesaker alltihopa. Är det alltför suddigt så kanske du behöver starkare glasögon?

Det är sådana här svar från Macanvändare och Apple som får Macen att så småningom dö ut. Om du vill ha det suddigt får du ha det hur mycket du vill, men JAG vill inte det! Är det så svårt för Apple att begripa vad valfrihet är? En annan användare på detta forum ringde Apple och frågade hur man får bort suddigheten varpå svaret var detsamma: man vänjer sig...

Senast redigerat 2006-03-12 11:15
  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-13 15:21

Det var värst vad var kitslig då.

Ursprungligen av Konrad:

Det var värst vad var kitslig då.

Vad ska man vara? När man ber vänligt att slippa ÄNNU EN tråd med SAMMA GAMLA gnäll, och så får man det i alla fall som ett brev på posten. Vad är poängen? Att det är kul att vara taskig? Varför får man inte diskutera OS9 utan påhopp? Det är samma sak varenda gång.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-06 23:48

du kan köra OS 9 i http://www.inaddrany.com/mom/ eller någon annan "emulator" under OS X. Dock emulerar detta program inte, utan den skickar signaler direkt till processornn eftersom den stöder 32bits Mac-kod. Med andra ord blir det lika snabbt som i OS 9 "native" (om man drar bort minnet och processorkapacitetn OS X tar i botten)

Senast redigerat 2006-06-07 00:22

Alltså, vad gör man när datorn inte förstår att jag stoppat i "Återskapa Programvara" skivan? Jag har bytt ut original DVD-läsaren för länge sen.

Lång story kort: jag tänkte lägga in OS 9.x för att kunna köra igång InDesign 1.0 (!) på en G5. Fråga mig inte varför för det är så omständigt och dumt

Kommer inte längre än hit:

(skivan är i)

• Medlem
  • 2008-06-16 15:51

Verkar inte som om någon iBook G4 kan boota i OS 9. Du får köpa en gammal Powerbook istället.

Mac OS 8 and 9 compatibility with Macintosh computers

Nu gräver jag mig lite väl djupt i ämnet här kanske, men om någon går på samma jakt - snabbast möjliga bärbara mac med OS 9 - så kan ju detta vara bra att ha samlat.

Everymac har nog ännu mer noggrant samlad information om varje modell:
Apple PowerBook G4 1.0 (Ti) Specs (1 GHz/867 MHz - M8859LL/A) @ EveryMac.com

Där står bland annat att man kan boota PB Ti1Ghz i OS 9 så länge man kör MacOS X 10.4.11 eller lägre. Märkligt att OS X-et sätter begränsningar på det sättet?

Och Wikipedia gläder ju ofta med översiktlig historik - och lite quality issues:
PowerBook G4 - Wikipedia, the free encyclopedia

Med Ti1Ghz verkar problemen mest handla om att gångjärnen slits ut och av.

Vad jag hitills hittat kommer jag störa mig mest på att USB bara är 1.1 och att den uppskattade DVD-brännaren bara bränner i 1x. Inga konstigheter... Jag har en eMac från -02 nu så jag är väl van.

Jo internet är fantastiskt... Men om någon gammal ägare här kan recensera vore jag jätteglad!

Ett sätt att fixa USB 2 är att ha ett PCMCIA-kort för USB2 och boota i OSX när man behöver det. Är det mycket data så är det värt obootningstiden, och när det inte är det så behövdes det ju inte! Även DVD-brännaren kan man ju köra i OSX, när 1x är för långsamt. Det är värt en del att kunna växla mellan dem, byta efter behov.

Tack alla, för hjälp och tips och diskussion kring OS9 på bärbar.

Trots de gliringar och plumpa påhopp OS9-entusiaster/användare får stå ut med... så bjuder 99mac ändå oftast på ovärderlig hjälp och trevliga tips.

Jag kommer klippa mitt bärbara OS9-behov och fortsätta köra de programmen på min trogna eMac. Nu köper jag istället en Powerbook 12" för att kunna njuta av bärbart OSX fullt ut. Och då är ju PB G4 Ai enligt trevliga lowendmac.com the "current pick for best value in a low-end PowerPC 'Book".

PS. ..och minst någonsin, förutom Macbook Air - och den är ju ganska tuff konkurrens!

Ursprungligen av brock L:

Nu köper jag istället en Powerbook 12" för att kunna njuta av bärbart OSX fullt ut. Och då är ju PB G4 Ai enligt trevliga lowendmac.com the "current pick for best value in a low-end PowerPC 'Book".

PS. ..och minst någonsin, förutom Macbook Air - och den är ju ganska tuff konkurrens!

Min son har en 1.33GHz 12" som han vägrar släppa. Jag har erbjudit honom en MacBook samt en 15" 1.67GHz PowerBook G4 men vill hellre ha sin buckliga 12" med massor av speedway klistermärken på.

Ursprungligen av brock L:

Trots de gliringar och plumpa påhopp OS9-entusiaster/användare får stå ut med... så bjuder 99mac ändå oftast på ovärderlig hjälp och trevliga tips.

Riktigt. Se det positiva. Helt rätt tänkt.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Min son har en 1.33GHz 12" som han vägrar släppa. Jag har erbjudit honom en MacBook samt en 15" 1.67GHz PowerBook G4 men vill hellre ha sin buckliga 12" med massor av speedway klistermärken på.

Ja men den är ju nästan ny... och framför allt svår att ersätta med något likvärdigt. MacBook är väl i närheten, men 12" är en ganska speciell liten PB.

OS9 på USB-minne

Har hittat på en liten kul grej. Installerade OS9 på ett 512 Mb Usb-minne.
Det funkar att boota på en TiBook, imitt fall både en 400 MHz och en 800DVI.
Man håller ner alt-tangenten vid uppstart som vanligt och kan då välja startskiva.
Av någon anledning funkar inte detta på varken iBook G3 vit eller iBook G4.
Däremot på min gamla iBook Clamshell G3. Man kan sedan installera de program man önskar och i mitt fall de spel jag vill ha. (Koji the Frog, Invaders samt några av Ingemar Ragnemalms spel.) Har annars senaste versionerna av OSX 10.4 på båda TiBöckerna.

Två stycken duktiga OS9-maskiner är just nu till salu: http://www.99.se/mac-s-ljes/246093-powermac-g4-2x-1ghz-powermac-cube.html. Stationära dock.

Hur blir systemhastigheten om du kör OS 9 från usb? Tibook har ju bara USB 1.1-portar(?).
(I allafall min Tibook.)

Nu har jag ju inte gjort några direkt krävande uppgifter, som sagt. Märker väl kanske ett litet delay ibland vid ivrigt spelande av Koji the Frog. "Masken"; en annan favorit, går alldeles utmärkt snabbt. För snabbt ibland.....

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-12-19 03:15

Är det någon som har en orginal OS 9.2.2 till md 1.25 att sälja.
När jag frågar i mac affären så hänvisar dom till att hitta någon som har och vill göra en kopia.
Det är tydligen noga med att det skall vara till just den macen.

Ursprungligen av dammv12:

Är det någon som har en orginal OS 9.2.2 till md 1.25 att sälja.
När jag frågar i mac affären så hänvisar dom till att hitta någon som har och vill göra en kopia.
Det är tydligen noga med att det skall vara till just den macen.

Jag har 9.1, 9.2 och 9.2.2 Apple originalskivor. Står inget om vilka modeller dom passar till, men du kan få dom av mej om du kommer och hämtar dom?

Bor du inte i göteborg så kanske vi kan hitta på nåt annat sätt.

Hör av dej om du är intresserad.

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-12-28 23:46

Har provat med flera olika utan bra resultat och enligt apple så funkar det bara med sytemskivorna som kom med till mirrordoor 1,25 singel processorn....

• Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-15 12:25

OS 9 till MD 1,25

Är någon som har tips om hur jag kan hitta en systemskiva med OS 9
till en md 1,25 ghz ?

• Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-15 21:59

Till [email protected] för tottedesign @ 99.se

Hej!
Du anar inte vad glad jag blir om det funkar.
Charlotta Nilsson
dammv 12
703 58 Örebro

Vad vill du ha för besväret

Ursprungligen av dammv12:

Hej!
Du anar inte vad glad jag blir om det funkar.
Charlotta Nilsson
dammv 12
703 58 Örebro

Vad vill du ha för besväret

Ska inte sånt här skötas via PM ?!...

En retail/fullversion av 9an ska gå lika bra. De brukar heta 9.1 på kartongen och sedan kan man få hem resten t.o.m. 9.2.2 via systemuppdateraren.

Bevaka tråden