Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivera iphone utan orginal sim?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-15 23:08

Så jag har köpt en iPhone 3G som är inhandlad i england. Den var upplåst med ett typ turbo sim eller liknande och fungerade bra för tjejen jag köpte den av, hon hade haft den en vecka ungefär.
Jag tänkte låsa upp den med Yellowsn0w och för att få bort alla hennes grejer så återställde jag den helt och hållet. Nu vill iTunes att jag ska ha ett sim kort som är giltigt, alltså simkortet från O2. Finns det något som helst sätt att komma runt detta eller måste jag ha ett O2 simkort?
Möjligheten att ringa tjejen finns ju och jag ska göra det imorgon men skulle vara soft om jag slapp..

Ursprungligen av nllub:

Så jag har köpt en iPhone 3G som är inhandlad i england. Den var upplåst med ett typ turbo sim eller liknande och fungerade bra för tjejen jag köpte den av, hon hade haft den en vecka ungefär.
Jag tänkte låsa upp den med Yellowsn0w och för att få bort alla hennes grejer så återställde jag den helt och hållet. Nu vill iTunes att jag ska ha ett sim kort som är giltigt, alltså simkortet från O2. Finns det något som helst sätt att komma runt detta eller måste jag ha ett O2 simkort?
Möjligheten att ringa tjejen finns ju och jag ska göra det imorgon men skulle vara soft om jag slapp..

Ja men, det är ju DET som yellwsn0w gör, gör att det fungerar med ogiltiga sim-kort.
Följer du någon guide över huvud taget, eller chansar du bara lite hur du ska göra?
Det kan gå illa och göra iPhonen obrukbar för alla framtid om du inte gör exakt som man ska, vill jag bara varna.

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-16 09:07

Haha ja jag vet att det är det som yellowsn0w gör. Men för att få Yellwsn0w behövs det cydia och för att få cydia behövs det jailbreakas, och för att jailbreaka behöver jag få igång telefonen! Jag måste ha ett original sim för att aktivera den i itunes så att jag sen kan jailbreaka.. Eller har jag förstått helt fel?
Jag har jailbreakat min iPod Tocuh sen version 1.1.1 så jag är inte helt borta på området..

Ursprungligen av nllub:

Haha ja jag vet att det är det som yellowsn0w gör. Men för att få Yellwsn0w behövs det cydia och för att få cydia behövs det jailbreakas, och för att jailbreaka behöver jag få igång telefonen! Jag måste ha ett original sim för att aktivera den i itunes så att jag sen kan jailbreaka.. Eller har jag förstått helt fel?
Jag har jailbreakat min iPod Tocuh sen version 1.1.1 så jag är inte helt borta på området..

Ja du har fattat fel.
Du återställer i iTunes, jailbreakar och aktiverar med QuickPwn/PwnageTool(i detta moment får du in Cydia) ochlåser upp med yellowsn0w.
Alltså, efter att du har återställt går du direkt på jailbreaking.
Återigen, varför inte följa en g u i d e? Förslagsvis från iclarified.com.

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-16 09:25

Okej. Jag har gått igenom guiderna. Jag har försökt. När jag kopplar in telefonen får jag upp ett meddelande att jag ska sätta in ett giltigt kort i telefonen. I detta läget så hittar varken Quickpwn eller Pwnagetool någon ipsw fil. Jag har laddat ner den från iclarified.com men systemet ser bara den som en mapp, så var det inte förut. Men jag börjar fundera på att 10.5.6 kan vara problemet. Jag ska ta en dator med 10.5.3 och se om det fungerar bättre. Annars har jag stämt träff med tjejen jag köpte den av ikväll och då kan vi låsa tråden.
EDIT: Quickpwn säger att programvaran inte stödjs. Ska prova med Pwnagetool 2.2.1
Men jag kan inte se vilken programvara jag har i iphonen ju. Gargh! Den är köpt 16 November, när släpptes 2.2.1?
Kan det vara så att den har 2.1?

Senast redigerat 2009-01-16 10:08

QuickPwn, finns det ens numera till Mac?
Du HAR återställt i iTunes alltså, och får inte igång nån av Pwningprocesserna?
V i l k e n guide följde du från början?
Hur ser det ut i iTunes om du försätter iPhonen i recovery- eller dfu-mode(kom ihåg att på 10.5.6 måste man lura datorn genom att koppla in iPhonen via en USB-hubb)?

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-16 10:04

Jag raderade "Alla filer och inställningar" direkt i telefonen. När jag startade den så ville den bli inkopplad i itunes, som om den vore helt ny. Så vi säger att den är helt ny och jag saknar original simkortet.
Jag har kollat på den här http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1842
MEN jag har jailbreakat min touch och flera iPhone 2G. Så jag känner att Quickpwn/Pwangetool inte är något problem.
Det med USB-hubben hade jag däremot ingen aning om, ska prova det!

Ursprungligen av nllub:

Jag raderade "Alla filer och inställningar" direkt i telefonen. När jag startade den så ville den bli inkopplad i itunes, som om den vore helt ny. Så vi säger att den är helt ny och jag saknar original simkortet.
Jag har kollat på den här iClarified - iPhone - How to Jailbreak Your iPhone With QuickPwn (Mac) [Updated 2.2]
MEN jag har jailbreakat min touch och flera iPhone 2G. Så jag känner att Quickpwn/Pwangetool inte är något problem.
Det med USB-hubben hade jag däremot ingen aning om, ska prova det!

Återigen vad händer om du sätter den i Recovery eller DFU-mode?

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-16 10:42

Jag har satt den i DFU nu. SÅ iTunes hittar den. Med Pwnage tool hittar den inte. Min kollega hade en custrom restore ipsw som jag försökte återställa den med. Men jag fick ett felmeddelande. Jag ska prova i en dator med 10.5.3 istället. Återkommer.

Ursprungligen av nllub:

Jag har satt den i DFU nu. SÅ iTunes hittar den. Med Pwnage tool hittar den inte. Min kollega hade en custrom restore ipsw som jag försökte återställa den med. Men jag fick ett felmeddelande. Jag ska prova i en dator med 10.5.3 istället. Återkommer.

Och PwnageTool hittar den inte ens om du återställer den med iTunes först?
Det första soms tår i guiden du hänvisar till säger:
"These are instructions on how to jailbreak your iPhone with QuickPwn. The instructions have been updated for the latest (2.2) version of the iPhone firmware. Before begining make sure you have restored to firmware 2.2 by clicking the Restore button in iTunes."

Samt kör iPhonen genom en USB-hub?

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-16 11:15

Håller på och återställer den nu. Och jag kör genom USB-hubb. Så ska se om Pwnagetool gillar den efter att det är klart. Annars ska jag träffa tjejen jag köpte den av och få O2 kortet på lunchen. Så det löser sig nog det här..

EDIT: Nu har jag återställt den! QuickPwn hittade den. Fan vilket krångel Tack för det moraliska stödet haha

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 22:23

Jag fortsätter gärna på denna tråden om min iphone 3 g. Köpte min från telia. Laddade hem quickpwn och körde igenom min iphone enl programmet. Detta fungerade bra. Itunes hittar dessutom telefonen. Men när jag satte in tele2-simkortet funkade det inte. Telefonen frågade om simkortslösen, men väl inne hittade fick man ingwn täckning och den verkar inte hitta någon operatör under carrier i settings. Vilket steg har jag missat?

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-19 23:25
Ursprungligen av ololi:

Jag fortsätter gärna på denna tråden om min iphone 3 g. Köpte min från telia. Laddade hem quickpwn och körde igenom min iphone enl programmet. Detta fungerade bra. Itunes hittar dessutom telefonen. Men när jag satte in tele2-simkortet funkade det inte. Telefonen frågade om simkortslösen, men väl inne hittade fick man ingwn täckning och den verkar inte hitta någon operatör under carrier i settings. Vilket steg har jag missat?

Ska försöka vara lite mer pedagogisk än vad theplauge är, som verkar ha vaknat på fel sida varje dag.
Du får det att fungera med hjälp av den här guiden: http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=2538 ..
Det är inte enkelt att förstå skillnaden på alla begrepp i upplåsningjungeln, men i länken jonasolof postade så kanske det finns en förklaring som får det att klarna lite

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 03:33
Ursprungligen av ololi:

Ta bort simkort lösen och installera Yellowsn0w. Yellowsn0w fungerar inte med pin lösen på sim kortet.

//Rob

• Medlem
  • International user
  • 2009-01-19 23:04

Han kunde sagt: Begrunda detta förslag:

http://www.99.se/project.php?issueid=32#note231

Efttersom jag är en gammal snäll man så utvecklar jag. Att låsa upp är inte samma sak som att bryta sig ut. Fängelsemetaforen är väldigt missvisande eftersom fången kommer ut vare sig det är upplåst eller han bröt sig ut. Men i det här sammanhanget är Apples restriktioner cellen och bojan till operatören låset. Öppnar man låset kommer man inte ur cellen för det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 10:58

tack för den ökande pedagogiska nivån
har börjat greppa att man måste skilja på nämnda begrepp. ska installera yellowsn0w. återkommer säkert

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-27 12:51

det var ju inte så svårt

• Oregistrerad
  • 2009-02-06 22:01

Hjälp!

Jag får fortfarande inte till det. Jag har samma problem. Min iPhone är jailbreakad enligt denna guide: http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1558

Men nu när jag ska låsa upp den, frågar den fortfarande efter giltigt SIM. Vad ska jag göra? Jag vet att jailbreakningen gick igenom.

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-02-06 23:32
Ursprungligen av noler:

Hjälp!

Jag får fortfarande inte till det. Jag har samma problem. Min iPhone är jailbreakad enligt denna guide: http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1558

Men nu när jag ska låsa upp den, frågar den fortfarande efter giltigt SIM. Vad ska jag göra? Jag vet att jailbreakningen gick igenom.

Du har alltså jailbreakat den, så att du kommer in i telefonen, men när du sätter i sim-kortet så säger den att det är "ogiltigt sim". Du har alltså inte problemet att telefonen vill att du ska koppla in den i datorn, och itunes säger att du måste aktivera den?

Först och främst? Är det en 2G eller 3G? Om 3G, har du låst upp telefonen med Yellowsn0w enligt den här guiden http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=2538?
Om 2G har du guide här http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1557 ..

• Oregistrerad
  • 2009-02-09 12:09
Ursprungligen av nllub:

Du har alltså jailbreakat den, så att du kommer in i telefonen, men när du sätter i sim-kortet så säger den att det är "ogiltigt sim". Du har alltså inte problemet att telefonen vill att du ska koppla in den i datorn, och itunes säger att du måste aktivera den?

Först och främst? Är det en 2G eller 3G? Om 3G, har du låst upp telefonen med Yellowsn0w enligt den här guiden http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=2538?
Om 2G har du guide här http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=1557 ..

Tack för tipset, men allt ordnade sig
Jag jailbreakade med Quickpwn istället för Pwnage Tool och lyckades då komma in i telefonen. Efter det var det bara att installera yellosn0w (kollade basebandet först så klart!)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-05 18:33

Hejsan min telefon är inköpt i Usa och när jag fick den var den jailbreakad och upplåst så jag satte i mitt comviq kontant. sen gjorde jag misstaget att uppdatera den på fyllan utan några program till så den låste sig och då fick jag versionen 2.2.1 och 02.30.03 uppdaterades också. Nu gjorde jag en återställning så att allting försvann på telefonen och nu när jag ska aktivera den så vill den ha rätt simkort. och det funkar inte med mitt At-t kort heller. hur löser man detta ??

m.v.h // Hannes

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-05 21:01
Ursprungligen av Latj:

Hejsan min telefon är inköpt i Usa och när jag fick den var den jailbreakad och upplåst så jag satte i mitt comviq kontant. sen gjorde jag misstaget att uppdatera den på fyllan utan några program till så den låste sig och då fick jag versionen 2.2.1 och 02.30.03 uppdaterades också. Nu gjorde jag en återställning så att allting försvann på telefonen och nu när jag ska aktivera den så vill den ha rätt simkort. och det funkar inte med mitt At-t kort heller. hur löser man detta ??

m.v.h // Hannes

Grattis du har nu en iPod touch. I alla fall tills det finns ett sätt att låsa upp det senaste basebandet.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-05 14:41

Min jailbreakade iphone har tappat operatörsinställningen ifrån "settings"-menyn, exakt som i den här tråden http://www.iphonealley.com/forums/showthread.php?t=5016

Tyvärr så verkar inte sajten som de nämner längst ned i tråden funka längre. Någon som vet vad det är man ska göra?

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-28 08:35

Jag har ett liknande problem som han som startade den här tråden.. Lånar den lite..

Har en iPhone 3G låst till Telia men inget Telia-sim. När jag ska jailbreaka så hittar först inte iTunes telefonen, eftersom det inte finns något giltigt sim. Testade med DFU-mode och då hittade iTunes den, men inte RedSn0w (eller egentligen firmwaren).. Använder den här guiden iClarified - iPhone - How to Jailbreak Your iPhone 3G on OS 3.0 Using RedSn0w (Windows) (luren e köpt förra veckan, antar att det måste va OS 3.0?)

Har beställt ett gratis Telia Refill från telia.se för att testa om det funkar med ett sånt i telefonen.. Men dom verkar ju ha en behandlingstid på ett halvår (överdrift jag vet)..

Nån som kan tipsa mig om hur?

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-28 18:58
Ursprungligen av baeck:

Jag har ett liknande problem som han som startade den här tråden.. Lånar den lite..

Har en iPhone 3G låst till Telia men inget Telia-sim. När jag ska jailbreaka så hittar först inte iTunes telefonen, eftersom det inte finns något giltigt sim. Testade med DFU-mode och då hittade iTunes den, men inte RedSn0w (eller egentligen firmwaren).. Använder den här guiden iClarified - iPhone - How to Jailbreak Your iPhone 3G on OS 3.0 Using RedSn0w (Windows) (luren e köpt förra veckan, antar att det måste va OS 3.0?)

Har beställt ett gratis Telia Refill från telia.se för att testa om det funkar med ett sånt i telefonen.. Men dom verkar ju ha en behandlingstid på ett halvår (överdrift jag vet)..

Nån som kan tipsa mig om hur?

Va, vilket steg fastnar du på?

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-29 08:35

Steg två egentligen, eftersom det inte gick att återställa när den inte var aktiverad ens i dfu-mode..

Men nu e d fixat, fick hem teliakortet igår..

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 13:54

Jag trodde inte man behövde ha ett sim som telefonen var låst till. Jag behövde aldrig ha det på min 2G som var låst till AT/T. Funkade hur bra som helst att att följa guiderna varje gång utan ett extra sim kort.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-29 14:23
Ursprungligen av Exstaz:

Jag trodde inte man behövde ha ett sim som telefonen var låst till. Jag behövde aldrig ha det på min 2G som var låst till AT/T. Funkade hur bra som helst att att följa guiderna varje gång utan ett extra sim kort.

När jag låste upp min 2G som också var låst till AT&T, så hade jag det kortet i som följde med..

Som sagt, den gär gången tog det stopp utan telia-sim redan på steg två.. Gick inte att varken aktivera eller återställa.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 14:29
Ursprungligen av baeck:

När jag låste upp min 2G som också var låst till AT&T, så hade jag det kortet i som följde med..

Som sagt, den gär gången tog det stopp utan telia-sim redan på steg två.. Gick inte att varken aktivera eller återställa.

Ok jag hade hade inget sim kort till min men det gick bra med ett telenor kort i för mig.

1
Bevaka tråden