Varje album har - i teorin - en unik kombination av totallängd, antal spår och längd på varje individuellt spår som ligger i en specifik ordning på albumet. Nu har någon gnom gjort en databas med denna information för ett stort antal album, och dessutom kan varje användare själv uppdatera informationen när de hittar fel. I många fall så lyckas databasen matcha analysen av albumets längd, antal spår, spårordning och längd på varje individuellt spår med rätt album. Dock så finns det album som är helt identiska här, som alltså har exakt samma antal spår och exakt samma längd på spåren som ligger dessutom i precis samma ordning - men jag har ärligt talat bara råkat ut för det en enda gång att den har hittat fel information. Jag har 258 album och en hel del spridda sånger.
Observera - CD innehåller ingen information om albumnamn eller spårnamn, det finns bara ljud, inget mer. (såvida det inte är en CD i formatet CD-text, men de är väldigt ovanliga).
DAT-band har den egenheten att de innehåller spårinformation, de har alltså en indexfil på bandet vilket gör att en DAT-bandspelare kan hoppa fram och tillbaka mellan låtarna, till skillnad från en vanlig bandspelare där det bara finns ljud som ligger. Därför behandlas DAT i princip som en CD, för det finns information om antal spår och längden på varje spår. Det är inkodat på bandet. DAT-banden innehåller digital information, alltid. Det finns inget som är analog inspelning på DAT.
Om man spelar in via de analoga ingångarna så omvandlar DAT-bandspelaren den analoga informationen till digital information. Varje DAT har en inbyggd analog-digital omvandlare.
När du sedan brände DAT:en på en CD så antar jag att du fick en lista på låtar på CD:n och inte bara ett enda långt spår?! Och då finns det tillräckligt med information för iTunes att kolla i databasen på nätet för att göra en kvalificerad gissning över vad det kan vara för något.