- draags
- Medlem ●
För videouppspelning är det svårt att slå Tvixen, den gör ett fantastiskt jobb. Har en 4100 själv och är ruskigt nöjd med hur bra det funkar. Strömmar från macen via NFS.
Men för att spela upp musik och visa bilder är Tvixen verkligen inte någon förebild. Användarvänligheten är inte särskilt bra och gränssnittet är inte särskilt snyggt.
Apple TV har de filstöd den behöver, den är ämnad att ta informationen från iTunes, själv ser jag inga problem med att konvertera mina filmer till ett, rätt format. Så jag förstår inte varför man behöver något annat än en Apple TV
Apple TV har de filstöd den behöver, den är ämnad att ta informationen från iTunes, själv ser jag inga problem med att konvertera mina filmer till ett, rätt format. Så jag förstår inte varför man behöver något annat än en Apple TV
Med en 1GHz processor lär den ha svårt med många av dagens och framtidens mediafiler.
Med en 1GHz processor lär den ha svårt med många av dagens och framtidens mediafiler.
Den klarar ju galant H.264 Main Profile i 720P (framtidens etersända TV-format), så vad saknas? Stöd för MKV, Divx och liknande hobbyformat lär inte komma från Apple. De har fokus på "riktiga" format och MPEG-4/AVC/H.264
Beror väl på hur mycket film man tittar på. Tittar du 1 1080p mkv film om dagen så kan det ju vara trist att behöva vänta en dag på att den ska konverteras till QT. Då måste du kanske också tänka på subtitles och annat jox.
Apple TV skulle jag inte gå i närheten av förrän Apple låter mig hyra HD filmer via Itunes i Sverige.
Sen klarar ju bara Apple TV 720p vilket är väldigt dåligt för en modern HD box. Jag kör alltid 1080p, nu har jag ingen DWIX (utan en ganska äcklig ellion, men jag vill ha inspelning också).
Well.. vad eller vem har egentligen rätt att avgöra vad som är "rätt" format? iTunes skulle kunna få stödet breddat för att öppna för en mycket större potentiell målgrupp. T.ex. vore officellt stöd för MKV (Matroska, normalt vid HD-material som har digitaliserats av "privata intressen") att föredra. I dagsläget har jag ingen nytta av en TV just på grund bristen på stöd för dessa format.
Jag instämmer om att det är synd att AppleTv klarar så få format out of the box. Men det går ju att åtgärda som tur är.
Anyway hade jag ändå hellre köpt en begagnad Mac Mini än en AppleTv.
Hur? Jag har extrem ångest över all konvertering.
Glömde även skriva att AppleTV har riktigt bra uppskalning som körs i hårdvara om du har H.264 MP som input. Jag har själv lurat "tränade ögon" som trodde att Emil i Lönneberga var i HD, när källan var SD/Anamorf från SF:s utmärkta DVD-mastering. På en 40" av god kvalitet och 3-4 meters avstånd behövs faktiskt inte mer än SD (om den är välgjord)
Jag kan väl samtidigt hålla med om att omkonvertering till ATV-kompatiblet format kan kännas jobbigt. Desto jobbigare är det dock att alla "färdigförpackade distributioner" allt som oftast är uselt gjorda. Då hjälper inte 1080p och MKV, när det ändå är blockigt och bandigt.
Då är ju frågan med vad ni ser era 1080p mkv filer på, har du en <50" TV så ser du knappast någon skillnad på 720p och 1080p. Om du däremot har en 1080p Projektor så blir det en skillnad när du går över 50".
Sen undrar jag vart ni får era mkv-filer i från? Samt hur ni rippar era Blu-ray/HD-DVD skivor? För ni pratar väl inte om olagliga piratnedladdade filer när ni nämner andra format? Själv tror jag att gnället över att Appel-TV saknar möjlighet att ta fler format främst kommer från de som sitter och tankar ner (olagligt).
Själv rippar jag mina DVD direkt till Apple-TV vänligt format och eftersom jag inte har en BD-läsare för min Mac så visar jag BD från min PS3. Egna filmer blir ju direkt i rätt format via iMovie och de, väldigt få, filmer jag får från vänner (deras egna) kan jag faktiskt önska om att få i rätt format eller konvertera.
Musiken på samma sätt, från CD/DVD till AAC.
Om nu det är så viktigt att kunna använda olagliga filer med obskyra format, köp en sådan maskin som klarar det då och gnäll inte på vad Apple TV "saknar".
Beror väl på hur mycket film man tittar på. Tittar du 1 1080p mkv film om dagen så kan det ju vara trist att behöva vänta en dag på att den ska konverteras till QT. Då måste du kanske också tänka på subtitles och annat jox.
Varför till QT? Och vart får du 1080p mkv i från? Subtitles kommer med DVDn.
Apple TV skulle jag inte gå i närheten av förrän Apple låter mig hyra HD filmer via Itunes i Sverige.
Vilken annan box låter dig hyra HD film (via iTunes)? Sen tror jag att du skall vända dig till filmbolagen med den frågan först.
Sen klarar ju bara Apple TV 720p vilket är väldigt dåligt för en modern HD box. Jag kör alltid 1080p, nu har jag ingen DWIX (utan en ganska äcklig ellion, men jag vill ha inspelning också).
Ytterst få HD boxar klarar 1080p, de flesta är anpassade för TV standarden som för ett bra tag framöver är satt till 720p.
Om nu det är så viktigt att kunna använda olagliga filer med obskyra format, köp en sådan maskin som klarar det då och gnäll inte på vad Apple TV "saknar".
Jag tycker att du är lite för hård där. Det är som om man inte skulle få klaga på att iTunes inte stödjer en del musikformat. Jag ser inte någon nackdel i att stödja flera format. Det är bra. Oavsett om man laddar ner lagligt eller ej.
Men jag gissar att det har med iTunes Store och Skiv- och filmbolag att göra.
Då är ju frågan med vad ni ser era 1080p mkv filer på, har du en <50" TV så ser du knappast någon skillnad på 720p och 1080p. Om du däremot har en 1080p Projektor så blir det en skillnad när du går över 50".
Min TV är en 42" Plasma med 720p så där är det självklart omöjligt att se skillnad. Däremot så tittar jag inte på film med min TV utan med min Optoma HD81 med 210cm duk. Det är skillnad.
Sen undrar jag vart ni får era mkv-filer i från? Samt hur ni rippar era Blu-ray/HD-DVD skivor? För ni pratar väl inte om olagliga piratnedladdade filer när ni nämner andra format? Själv tror jag att gnället över att Appel-TV saknar möjlighet att ta fler format främst kommer från de som sitter och tankar ner (olagligt).
Klart jag laddar hem dom.
Nu skulle jag väl inte vilja säga att mkv, som är ett av dom få open source format är "obskyrt" - bara för att Apple inte har det.
Vilken annan box låter dig hyra HD film (via iTunes)? Sen tror jag att du skall vända dig till filmbolagen med den frågan först.
Jag säger bara vad jag som konsument vill ha, om Apple, filmbolagen, du eller gud fixar det är ju inte min huvudvärk. Jag kan bara konstatera att så är fallet.
Ytterst få HD boxar klarar 1080p, de flesta är anpassade för TV standarden som för ett bra tag framöver är satt till 720p.
Visst, men runt 30% klarar av det idag enligt prisjakt, och Apple tillhör inte den skaran.
Finns bara ett sätt att njuta äkta film på en grym BD spelare från Pioneer och en 60" Kuro Pioneer Plasma, bättre bild får du leta efter!
MAKALÖST BRA!
Ja jag har en ATV också... den gör sitt jobb och är ett bra alternativ i mediehemmet.
Att tanka hem BD kopior har jag även detta provat men endast för att visa vilken skillnad det är på köpta skivor och rippade kassa kopior där bilden är komprimerad och ljuden borttagna som DTS HD mm.
Divx samt DVD filmer ser jag via ATV eller min DVD spelare men BD är en Värld för sig.
Har även PS3 och den suger även den i jämförelsen med vad en bra BD spelare och en bra BD film kan göra
Att tanka hem BD kopior har jag även detta provat men endast för att visa vilken skillnad det är på köpta skivor och rippade kassa kopior där bilden är komprimerad och ljuden borttagna som DTS HD mm.
Jo, visst är det skillnad..
Divx samt DVD filmer ser jag via ATV eller min DVD spelare men BD är en Värld för sig.
Har även PS3 och den suger även den i jämförelsen med vad en bra BD spelare och en bra BD film kan göra
Det var första gången jag hörde någon säga att en PS3:a suger när det gäller BD.
om man hyr film på nätet kan man nyttja Apple-tv för att titta på filmen...???????
Nej, tyvärr erbjuder inte Apple den tjänsten för Sverige än.
måste man ha filmer på datorn för att nyttja apple-tv...??????
Typ, ja.
MatsOlov har helt rätt, naturligtvis.
Men verkligheten är att "folk" vill ha stödet för filformat som förekommer i fildelningssammanhang. Dessutom kan man inte komma ifrån att AppleTV inte är "framtidssäker", det kan inte en multimediaprodukt vara som har ett par år på nacken.
Jag har precis köpt en ny TV. Från tjock 32" till platt 32". Efter utvärdering på SIBAs stora TV-vägg på Backaplan (GBG) där skärmarna hänger bredvid varandra, kunde jag konstatera skillnaden mellan Full HD och HD-ready oavsett storlek skärmarna var försumbar, i alla fall med prislapp under 20000. Det blev en HD-ready och jag är mycket nöjd.
Edit:
Man kan väl lägga till att ännu en fördel med Tvix är att den kan läsa ripp'ade DVD'er rakt av. Man kan rippa alla säsonger av en TV-serie, lägga dem på (den utbytbara) hårddisken och sedan beta av dem utan att trassla med videogram'er eller tidsödande omkodning.
MatsOlov har helt rätt, naturligtvis.
Men verkligheten är att "folk" vill ha stödet för filformat som förekommer i fildelningssammanhang. Dessutom kan man inte komma ifrån att AppleTV inte är "framtidssäker", det kan inte en multimediaprodukt vara som har ett par år på nacken.
Ett "folkligt stöd" för de format som förekommer i fildelningssammanhang kommer att finnas så länge som branschen saknar förmåga att erbjuda billiga och enkla digitala köp. Apple är väl ett företag som har påvisat behovet i och med iTunes Store. Med det som grund så anser jag att det mycket väl är rimligt att kräva ett stöd för t.ex. DivX och MKV.
Fast TV är väl ganska "framtidssäker" än så länge eftersom den fortsätter ha stöd för de format som man kan bryta ner en film till från en vanlig DVD-skiva. Iallafall om man ska fortsätta att begränsa diskussionen till en strikt kommersiell och upphovsrättslig tolkning (vilket såväl några enskilda användare, moderatoret i forumet och branschen är helt överens om att man ska göra).
Efter utvärdering på SIBAs stora TV-vägg på Backaplan (GBG) där skärmarna hänger bredvid varandra, kunde jag konstatera skillnaden mellan Full HD och HD-ready oavsett storlek skärmarna var försumbar, i alla fall med prislapp under 20000.
Att klura ut vad som är fullHD och HD-ready på det sättet är som du säger, rätt "svårt" och risken finns att man inte ser någon skillnad.. De flesta väggar som sitter uppe på stormarknaderna är knappt inställda och samma källmaterial går ut till 20-30 apparater.
Så vill man verkligen se skillnad på fullHD och HD-ready ska man leta upp en butik som har små visningsrum, och kan sina grejjor. Då SER man skillnad
Sen att du inte köper den där sen, är en annan femma.
Och över till TVIX'en.. Är oxå lite sugen på en sådan, mest för FLAC stödet, men även för prylfaktorn..