Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iLife 09, tack för den Apple! (ironi)

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-01-18 14:47

Måste skriva av mig lite då jag börjar bli irriterad på Apples cyniska lanseringar.

Det var ju just en fin julklapp alla som köpte en mac under julhandeln att iLife 09 släpps direkt efter och att man får förmånen att betala 895kr för att uppgradera. Det är lite mer än lovligt genomskinligt att man förväntar sig att kunna pungslå konsumenterna på lite extra pengar efter julhandeln.

Apple börjar skapa väl mycket badwill det senaste just av den anledningen, lanseringar efter större handelsperioder, såsom julhandel, terminsstarter mm.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-18 15:10

Det går väl att uppgradera för 90kr?

Yes!!

  • Medlem
  • 2009-01-18 15:42
Ursprungligen av Yes:

Det går väl att uppgradera för 90kr?

Yes!!

Nej, du kan uppgradera för 90kr om du köpt en mac efter den 5 jan om jag förstått det rätt.

Ursprungligen av onnyt:

Och vilka andra företag gör inte det. Menar du på fullt allvar att Apple skall hålla reda på när du tänker köpa en ny dator så att de kan göra sina lanseringar när det passar dig.

Men det är ju precis vad Apple gör, vet när folk köper datorer, jag som andra. Att julhelgerna är en period när många handlar är ju givet. Därför tycker jag det är cyniskt av Apple att man erbjuder en förbättrad produkt från den 5 jan när storhelgerna är är slut. Att andra företag gör samma sak gör ju inte Apples agerande bra. Dessutom finns det en hel del företag som faktiskt tar fram de senaste produkterna just till dessa perioder med hög handel, inte några veckor efter.

Vi får väl hoppas att deras produktlanseringar också ändras och sammanfaller när vi konsumenter faktisk i större utsträckning handlar dessa produkter, men jag tycker nog att min kritik är befogad.

Ursprungligen av niben:

Vi får väl hoppas att deras produktlanseringar också ändras och sammanfaller när vi konsumenter faktisk i större utsträckning handlar dessa produkter ...

Du kommer snarare att få se Apple lansera nya produkter när de själva anser att de är färdiga för lansering, inte för att det råkar sammanfalla med vad någon annan tycker är lämpligt eller för att de ska tillgodose mässbesökarna på MacWorld.

I just det här fallet var ju inte ens iLife 09 färdigt för leverans under mässan, utan vi får snällt vänta några veckor till innan det finns i butik.

Ursprungligen av niben:

Därför tycker jag det är cyniskt av Apple att man erbjuder en förbättrad produkt från den 5 jan när storhelgerna är är slut. Att andra företag gör samma sak gör ju inte Apples agerande bra. Dessutom finns det en hel del företag som faktiskt tar fram de senaste produkterna just till dessa perioder med hög handel, inte några veckor efter.

Det är IDG som står bakom MacWorld och inte Apple.
Då IDG, inte Apple, har valt att lägga MacWorld där det ligger så tvingar IDG Apple att släppa sina stora grejjer efter ju eftersom IDG har valt att lägga världens största Mac-relaterade event till strax efter jul.

Just på grund av att detta IDG-event ligger så konstigt i tiden så har Apple nu fattat beslutet att strunta i det i fortsättningen och därför släppa sina produkter utifrån andra kriterier än att matcha det största Apple-eventet.

Just därför är din kritik obefogad därför att IDG, inte Apple, är skälet till att det har varit som det har varit tidigare - och dessutom har ju Apple ändrat sig nu i och med att de hoppar av MacWorld och därmed inte längre blir beroende av de datum som IDG bestämmer.

Ursprungligen av niben:

Nej, du kan uppgradera för 90kr om du köpt en mac efter den 5 jan om jag förstått det rätt.

Om jag fattade det rätt så var det de som köpt en dator inom det senaste halvåret.
Jag har beställt en för 90 kr och jag fick min burk för fyra månader sedan.
Jag har visserligen inte fått det bekräftat men jag tror du har missförstått datumen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-01-18 19:10
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Om jag fattade det rätt så var det de som köpt en dator inom det senaste halvåret.
Jag har beställt en för 90 kr och jag fick min burk för fyra månader sedan.
Jag har visserligen inte fått det bekräftat men jag tror du har missförstått datumen.

"Kunder som har köpt en ny berättigande Mac-dator utan iLife ’09 den 6 januari 2009 eller senare kan uppgradera till iLife ’09 för 99 kronor*."
-Apple.se

Vad jag kan se är det 6 Januari och senare som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 19:10
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Om jag fattade det rätt så var det de som köpt en dator inom det senaste halvåret.
Jag har beställt en för 90 kr och jag fick min burk för fyra månader sedan.
Jag har visserligen inte fått det bekräftat men jag tror du har missförstått datumen.

Nja, det står så här på Apples hemsida:

"Kunder som har köpt en ny berättigande Mac-dator utan iLife ’09 den 6 januari 2009 eller senare kan uppgradera till iLife ’09 för 99 kronor*.

Källa: http://www.apple.com/se/ilife/uptodate/

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-01-18 15:17
Ursprungligen av niben:

Apple börjar skapa väl mycket badwill det senaste just av den anledningen, lanseringar efter större handelsperioder, såsom julhandel, terminsstarter mm.

Och vilka andra företag gör inte det. Menar du på fullt allvar att Apple skall hålla reda på när du tänker köpa en ny dator så att de kan göra sina lanseringar när det passar dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 15:22

Men då ska du väl välkomna att Apple beslutat att dra sig ur MacWorld och troligen inte kommer att lansera så mycket just i början av januari. Du får vänta till en annan månad för att betala dina uppgraderingar.

Apple har alltså just beslutat att avveckla det som du irriterar dig på, efter att ha kört MacWorld i början av januari ett halv sekel, så det var ingen vidare tajming på dina klagomål.

Löjlig tråd. Datorer och mjukvara uppdateras ständigt och man riskerar ALLTID att något nytt och bättre väntar runt hörnet efter att man köpt sin dator eller mjukvara.

Enda skillnaden i detta fall är att lanseringen av iLife -09 var den mest väntade lanseringen av dom alla under årets Keynote på MacWorld Expo. Det hade räckt att läsa lite på detta forum för att få den infon:
http://www.99.se/1535754-post3.html
http://www.99.se/1677313-post4.html

Nu när Apple inte längre deltar på MacWorld Expo kommer det bli ännu svårare att förutse vissa produktsläpp. iLife -09 var som sagt ett av dom mest säkra produktsläppen på årets upplaga.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Löjlig tråd. Datorer och mjukvara uppdateras ständigt och man riskerar ALLTID att något nytt och bättre väntar runt hörnet efter att man köpt sin dator eller mjukvara.

Helt riktigt.

Dessutom är det rätt nära Naturlag att ungefär två veckor efter att jag köpt vafan som helst så uppgraderas Programmet/Telefonen/Bilen/datorn/etc alltid...

  • Medlem
  • 2009-01-18 16:22

Ja uppenbarligen baserat på responsen så var jag löjlig. Jag skall passa mig för att kritisera Apples affärsmetoder fortsättningsvis!!

Ursprungligen av niben:

Ja uppenbarligen baserat på responsen så var jag löjlig. Jag skall passa mig för att kritisera Apples affärsmetoder fortsättningsvis!!

På fullt allvar, vad hade du väntat dig när du köper en dator inkl. iLife under 2008?
Förväntar du dig att få iLife -10 gratis också?

Dessutom slutar väl inte din mjukvara att fungera bara för att det kom en ny version?

  • Medlem
  • 2009-01-18 16:43
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

På fullt allvar, vad hade du väntat dig när du köper en dator inkl. iLife under 2008?
Förväntar du dig att få iLife -10 gratis också?

Dessutom slutar väl inte din mjukvara att fungera bara för att det kom en ny version?

Nej, jag är mycket nöjd med min Macbook, missförstå mig inte. Men jag tycker det är lite cyniskt av Apple att lägga gränsen direkt efter julhelgerna, en period när många gör sina inköp av datorer, där iLife faktiskt är en del av priset. Att sedan första veckan efter detta, när kundbasen precis utvidgats stort, komma och säga att; Tack för att du handlade en Mac i julen, nu släpper vi iLife'09 om någon månad. Men du som köpte en Mac under julen får betala fullpris och de som köper en nu direkt efter den största konsumenthelgen får betala 99 kr. Tycker inte du också att den timingen är lite för välplanerad.

Jag är inte dum, jag förstår att Apple är ett vinstdrivande företag, som lägger sina lanseringar där de affärsmässigt bedömmer dem bäst. Men därmed tycker jag inte att jag som konsument kan ge feedback att jag tycker just denna "förbättring" kom lite för tätt inpå en stor konsumtionsperiod. Jag tycker att Apple kunde visa lite goodwill och belöna de konsumenter som valde en Apple under julhelgerna, att inkludera dessa i uppgraderingsprogrammet för 99kr.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-18 16:57

Äh, torka tårarna och köp det om du vill ha det.

1. Det är väl klart som korvspad att de väljer att lansera det efter julhelgen för att öka försäljningen? Vi snackar ju om ett företag nu med vinstintressen.

2. Vart ska gränsen gå hade du tänkt dig? December? Tänk då på alla som köpte en dator i förväg just som julklapp i November, Oktober osv. Ska även de få billigare uppgradering.

Som folk redan sagt; risken finns ju alltid att en uppgradering står runt hörnet!

Ursprungligen av niben:

Men jag tycker det är lite cyniskt av Apple att lägga gränsen direkt efter julhelgerna, en period när många gör sina inköp av datorer, där iLife faktiskt är en del av priset. Att sedan första veckan efter detta, när kundbasen precis utvidgats stort, komma och säga att; Tack för att du handlade en Mac i julen, nu släpper vi iLife'09 om någon månad. Men du som köpte en Mac under julen får betala fullpris och de som köper en nu direkt efter den största konsumenthelgen får betala 99 kr. Tycker inte du också att den timingen är lite för välplanerad.

Det är inte Apple som lade MacWorld till precis efter helgerna, det är IDG!
Apple är en av utställarna på MacWorld, men det är ett IDG-evenemang och det är IDG som bestämmer när MacWorld är.

Då evenemanget är det största Apple-eventet i världen så har det varit en överenskommelse att Apple väntar med viktiga produktlanseringar till MacWorld. Genom att Apple nu har gjort sin sista MacWorld så innebär detta att Apple är fria och kan lägga sina produktlanseringar precis när de vill.

Citat:

Jag tycker att Apple kunde visa lite goodwill och belöna de konsumenter som valde en Apple under julhelgerna, att inkludera dessa i uppgraderingsprogrammet för 99kr.

Jag tycker att IDG ska visa goodwill och ge pengar till Apple för den försäljning som Apple missade genom att IDG lade MacWorld till strax efter julhelgen.

  • Medlem
  • 2009-01-18 17:21

Åter igen, vi tycker olika, jag lämnar det vid det.

Jag grinar inte för att jag inte får iLife 09, jag kommer uppgradera men förmodligen inte förren ett nytt OS/X kommer och då i kombination.

Men av all respons så är det tydligt att man skall ha mycket att komma med för att kritisera Apple på detta forum. Att börja skylla IDG för när Apple skall lanserar produkter mm, eller från vilket datum de låter uppgraderingsprogram gälla, det tycker jag är ett navit sätt att oskyldigförklara Apple i dess sätt att tjäna pengar och låsa in oss konsumenter.

Jag tycker Apple har bra podukter, jag använder dem med glädje. Men bara för att de gör bra produkter så behöver ju inte allt annat vara bra med. Samtidigt tycker jag Apple kan förbättra sig i vissa avseenden kring hur de låser in konsumenter och där de ibland överprisar och utnyttjar denna inlåsning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-18 17:32

Nej, det behövs inte mycket kritik, men att den är Befogad och Genomtänkt är ju alltid ett stort plus.

  • Medlem
  • 2009-01-18 17:51

niben (och alla andra), det är klart att man har rätt att vara besviken. Men Apple är inte hyggligare än andra företag. Det kan mycket väl vara som du säger, men så är det ju. Det går liksom inte att göra så mycket åt.
Hade du väntat med ett datorköp om du visste att det skulle komma en programvaruuppdatering en månad senare?

  • Medlem
  • 2009-01-18 18:11

Naj, det är inte just att det kommer uppgraderingar kontinuerligt. Det är just timingen efter den största konsumenthelgen under året som jag vänder mig mot.

Och det är klart, hade jag vetat vad iLife09 innehöll och när den släpptes lite i förväg så hade jag kanske övervägt att avvakta mitt inköp. Det spelar ingen roll just nu, det är bara att gilla läget. Jag är mycket nöjd med min MacBook ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-18 18:30

niben, förklara gärna hur Apple låser in dig som konsument.

  • Medlem
  • 2009-01-19 00:08
Ursprungligen av acke:

niben, förklara gärna hur Apple låser in dig som konsument.

Tja, för att ta några exempel;

1) Knyta sin mjukvara till en hårdvaruleverantör (jag kan iof se fördelarna med det men det hämmar konkurrensen)
2) Bara knyter iPods till iTunes där jag har köpt musik
3) Bara låter mig skaffa mjukvara till min iPod Touch via deras egen store
4) Inte på något vettigt sätt låter mig köpa en iPhone olåst

Jag är också medveten om att vi själva gör valen att köpa eller låta bli. Jag är själv användare av Mac och nöjd, men för den delen kan jag fortfarande ha synpunkter på Apple ovan punkter t ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 01:39
Ursprungligen av niben:

Tja, för att ta några exempel;

1) Knyta sin mjukvara till en hårdvaruleverantör (jag kan iof se fördelarna med det men det hämmar konkurrensen)
2) Bara knyter iPods till iTunes där jag har köpt musik
3) Bara låter mig skaffa mjukvara till min iPod Touch via deras egen store
4) Inte på något vettigt sätt låter mig köpa en iPhone olåst

Jag är också medveten om att vi själva gör valen att köpa eller låta bli. Jag är själv användare av Mac och nöjd, men för den delen kan jag fortfarande ha synpunkter på Apple ovan punkter t ex.

Ok, lite sent för att svara men det finns väl för och nackdelar på alla punkter. Tycker dock att fördelarna är större på varje punkt.
Man ska självklart kritisera Apple och det gör vi ofta här.

Och hade det släppts i god tid innan jul så hade helt plötsligt alla som införskaffat en ny dator inför höstens skolstart blivit blåsta...

Ursprungligen av Hagelin:

Och hade det släppts i god tid innan jul så hade helt plötsligt alla som införskaffat en ny dator inför höstens skolstart blivit blåsta...

Hade de då släppt så det passade skolstarten hade ju de som fick sin examenspresent känt sig görblåsta ...

Det spelar ingen roll när på året de släpper det kommer alltid funka dåligt med Månens fas, Venus läge i ekliptikan, min födelsedag, osv osv

ALLA vet att det ALLTID kommer något nytt strax efter att man köpt något. Att kalla ett företag för cyniskt för det är orättvist. Skärpning.

Jag förstår att niben tycker att det är surt. Det tycker vi alla när vi köper nåt och varan blir uppdaterad kort därefter. Men...

1. niben, även du som kund kan ju forska litegrann kring huruvida iLife skulle släppas eller inte. Det var ett tag sedan som det ryktades om att nytt iLife och iWork skulle presenteras.

2. Du köpte ju uppenbarligen en dator som du ville ha. Inte bara iLife, eller hur? Så se det från den ljusa sidan: du har en fin dator, som jag hoppas var huvudanledningen till att du handlade.

3. IDG/MacWorld eller ej, Apple har alltid släppt nya saker under början av året och en av anledningarna är väl att försäljningen inte ska stagnera efter jul.

Och jag tycker att det är OK. Jag hade gjort exakt samma sak om jag själv sålde produkter alla ville ha. Varför bjuda på det när man kan tjäna pengar på det? Och det hade varit lika OK om Microsoft gjort det, i mina ögon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-20 20:34

Men så är det väl med allt, kommer alltid nytt. Och det ligger väl lite på köparens bord att läsa på och se över produkten och marknaden.
Man kan väl samtidigt misstänka att iLife-08 kan vara i slutet av sin livscykel i december 2008, personligen så tycker jag att namnet är ganska avslöjande. Och jag är inte så smart,, jag är faktiskt ganska puckad.

1
Bevaka tråden