Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsa PDF och HTML på iPhone?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-01-18 22:32

Jag hoppades på att kunna använda iPhone som e-boksläsare, men har tyvärr inte kunnat hitta något bra sätt att läsa böcker i HTML- eller PDF-format. Några tips?

Jag har testat konvertering i Stanza, men fick inte med fetstil och kursivering; att läsa i Air Sharing och Files (samma typ av filhanteringsprogram) var segt med stora dokument (~1 MB), särskilt att rotera.

För HTML-läsning vore det bra att kunna ändra textstorleken. Zoomar man in får man ju scrolla horisontellt. Man kan naturligtvis redigera i HTML-filen, men det vore mer praktiskt i läsarprogrammet.

För PDF-läsning vore det bra att kunna zooma in (eftersom texten ofta blir väldigt liten) och sen på ett väldigt smidigt sätt kunna beta av hela raden och sen scrolla. Typ att varje gång man petar på skärmen hoppar den en skärmfull till höger, och sen tillbaka till vänster men en skärmfull neråt när man sett hela raden, och så vidare. Att dra slalom med fingret genom ett långt dokument är lite tradigt.

Finns nåt sånt här? Eller några apps som på annat sätt gör det smidigare?

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-01-18 22:47

Jag använder FileMagnet för att läsa PDF, finns i iTunes AppStore.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-01-18 23:19
Ursprungligen av Peppe:

Jag använder FileMagnet för att läsa PDF, finns i iTunes AppStore.

Tack. Funkar det bra med stora filer? Kommer det ihåg hur långt man läst i varje fil? Ser ut att använda samma PDF-vy som Files och Air Sharing. Antar att det är nån standardkontroll.

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-01-19 20:23
Ursprungligen av malesca:

Tack. Funkar det bra med stora filer? Kommer det ihåg hur långt man läst i varje fil? Ser ut att använda samma PDF-vy som Files och Air Sharing. Antar att det är nån standardkontroll.

Några PDF filer jag har är runt 12-13 Mb och brukar få ett meddelande "File magnet is running out of memory. ..." Brukar ändå bara klicka på "Continue Viewing" och det funkar bra. FileMagnet kommer även ihåg var man slutat läsa.

Maila dokumenten till dig själv, funkar jätte bra att läsa, zomma granska etc t.ex. PDF filer, även word, excel osv!

• Medlem
  • 2009-01-19 13:29

Jag saknar också vettig PDF-läsare. Önskemålet är en som:
[1] anpassar förstoringen/förminskningen till skärmen i maxat utförande, inte som de flesta filhanterarna på iPhone gör idag med skuggor och annant lull-lull.
[2] bläddrar sidor istället för att skrolla/rulla.

Jag har gjort PDF-dokument i 112,9 x 162,3 mm men det spelar ingen roll ännu när det bara finns program för "översikt".

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-01-19 22:15
Ursprungligen av DrDip:

Jag saknar också vettig PDF-läsare. Önskemålet är en som:
[1] anpassar förstoringen/förminskningen till skärmen i maxat utförande, inte som de flesta filhanterarna på iPhone gör idag med skuggor och annant lull-lull.
[2] bläddrar sidor istället för att skrolla/rulla.

Ja, helt rätt! Det slösas utrymme på grå bakgrund och skugga. Endast PDF-innehållet borde visas. Ännu hellre med nån sorts marginal-detektering så man inte får stora vita marginaler heller.

Och sen nån smart navigering där man kan se skärmfull efter skärmfull i läsordning (vänster till höger, sen uppifrån och ner) med ett "klick" varje gång.

Kör med FileMagnet, men använder också Mail-appen i iPhone. Jag har en speciell postlåda dit jag mailat SL's tidtabeller (pdf) :-).

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-01-19 15:09
Ursprungligen av Zimmerman:

Kör med FileMagnet, men använder också Mail-appen i iPhone. Jag har en speciell postlåda dit jag mailat SL's tidtabeller (pdf) :-).

Så omständigt när "Res i STHLM" finns Man söker en resa sen sparar man den...

1
Bevaka tråden