Jag har jobbat med webbutveckling i ca 10 år och känner att jag behärskar området hyfsat. Nuförtiden är det mest java-baserade webappar.
De senaste åren har jag varit lite sugen på att börja utveckla dektop apps. Har haft lite idéer som jag velat testa. Med min java-bakgrund så tror jag inte att Objective-C ska vara någon stor tröskel. Handlar väl mest om att lära sig API:t. Syntaxen tycker jag inte är särskilt knivigt.
Jag har gett det ett par försök men blir förvånad hur segt det går för mig att producera något av värde. Har förut inte riktigt fattat varför det känns så svårt, men jag har börjat inse att jag nog är fast i tänket kring hur man utvecklar webbapplikationer och att desktop-applikationer faktiskt fungerar på ett helt annat sätt. Att de fungerar olika visste jag iofs, men jag har insett att jag verkligen är nybörjare på detta och behöver läsa på.
I webb-appar så går ju allt hela tiden ut på att agera på HTTP-requests, men jag måste nu alltså lära mig hur man bygger upp en desktop app. Hur man designar persistens, livscykel på objekt, vilka objekt som ansvarar för data som ligger i minnet när programmet körs etc etc.
Jag söker nu alltså tips på litteratur, guider, screencasts, artiklar etc. som är bra för att designa desktop applikationer.
Om någon här är lite bekant med java och har erfarenhet av SCWCD så tror jag att det jag letar efter är en motsvarande bok till denna Sun Certified Web Component Developer Study Guide fast typ "Developing Desktop Applications", som kanske förklarar basic grejer som vad som händer när ett program startas o.s.v.